Galeria Nilufar prezentuje wystawę poświęconą włoskiemu mistrzowi Andrei Branziemu, poprzez serię prac obrazujących jego przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Prace Branziego umykają ramom czasu. Unikalne, wielkoformatowe drewniane totemy elementy pomyślane jako „ochraniacze”, uduchowione przedmioty i łączniki do mitycznego wymiaru towarzyszą wyborowi akwafort i innych prób artystycznych.
Grandi Legni (po włosku „duże lasy”) to wyjątkowe elementy zaprojektowane przez Branziego w koprodukcji Nilufar i Design Gallery Milano. Wystawa obejmuje pięć dzieł krytycznych wraz z dziewięcioma dowodami artystycznymi i jednym panelem z serii Architettura Povera oraz dziewięć odbitek artystycznych i jeden panel z serii Assolo di Croci. Nina Yashar inscenizuje show, aby ogłosić rok 2022 rokiem Branziego, w którym weźmie udział w XXIII Międzynarodowej Wystawie Triennale oraz będzie miała prezentacja projektu redakcyjnego, którego kuratorami są Stefano Giovannoni i Francesca Arista Balena, omawiający nowe dzieła współczesnego designu.
Galeria Nilufar ma szczególny związek z Grandi Legni, wyjątkowymi inicjatorami emocji. Dzieła te biorą udział w życiu teatru i odgrywają rolę w komedii; są po części narzędziami, a po części rekwizytami, częściowo instrumentami i częściowo opowieściami. Zawieszone w połowie drogi między instalacjami architektury a sprzętami codziennego użytku, różnią się one od współczesnego designu, którego forma jest rygorystycznie podyktowane pożądaną doskonałością formalną. Natomiast Grandi Legni definiują od nowa formę skłaniająca się ku głębszym terytoriom antropologicznym, magii i mitom. Są one tajemniczymi istotami, które mówią własnym pierwotnym językiem. Branzi mówi o nich: „korzenie animistyczne” lub przedmioty z duchem.
Zdjęcia: Ruy Teixeira
Drewno w roli głównej w pracach Andrei Branziego
To ich pierwotny materiał, drewno, określa funkcję Grandi Legni: są przeznaczone do wspierania i dźwigania na sobie zmagań właściciela. „Drewno jest fundament Europy”, podstawą, na której ludzkość budowała swój krajobraz w okresie historycznym, deklaruje Branzi. Grandi Legni reinterpretują taki materiał poprzez a połączenie technik, w tym badania belek antycznych z Gadertal w Indiach, przez przyjęcie innowacyjnej metodologii druku 3M, stworzenie florenckich inkrustacji z kamieni półszlachetnych i mikromozaik ze szkoły Spilimbergo, promującego eksploatację słabszych elementów, takich jak siatka na kurnik.
Towarzyszące akwaforty i dowody artystyczne obejmują wybór z serii Branziego Architettura Povera, przedstawiająca ogrodzenia i podobne proste, ale zagadkowe przestrzenie charakteryzujący się pewną aurą i „świecką świętością”, a od Assolo di Croci, przedstawianie krzyża w jego symbolice środowiskowej i umiejętność zdefiniowania znaczenia dowolnej przestrzeni, niezależnie od ich religijnej implikacji.
Wystawa: ANDREA BRANZI – Grandi Legni and Etchings
Miejsce: Galeria Nilufar, Mediolan, Włochy
Czas: 17.03.2022 – 07.05. 2022
Zobacz także:
Gio Ponti/Martino Gamper: a conversation