Międzynarodowa Wystawa Sztuki Biennale Arte w ramach La Biennale di Venezia, zatytułowana The Milk of Dreams, będzie otwarta dla publiczności od 23 kwietnia do 27 listopada 2022 roku w Giardini i Arsenale. Kuratorka, Cecilia Alemani, jako pierwsza Włoszka na tym stanowisku, zamierza dać głos artystom, aby stworzyli unikalne projekty odzwierciedlające ich wizje i nasze społeczeństwo. Zapraszamy do zapoznania się z najpiękniejszymi i najbardziej intrygującymi realizacjami.
Biennale Arte 2022 – sztuka nie tylko dla sztuki
Wystawa powstała w wyniku wielu rozmów z artystami przeprowadzonych w ciągu ostatnich kilku lat. Pytania, które wyłaniały się z tych dialogów, zdają się uchwycić ten moment w historii, kiedy zagrożone jest samo przetrwanie gatunku. Jak zmienia się definicja człowieka? Co stanowi życie i co odróżnia rośliny od zwierząt, ludzi od nieludzi? Jakie są nasze obowiązki wobec planety, innych ludzi i innych form życia? I jak wyglądałoby życie bez nas? To niektóre z pytań przewodnich tej edycji Biennale Arte, która skupia się w szczególności na trzech obszarach tematycznych: reprezentacji ciał i ich metamorfozach, relacji między jednostkami a technologiami, związku ciał z Ziemią.
„W miarę jak zwiedzający poruszają się po Wystawie w Pawilonie Centralnym i Corderie, napotykają pięć mniejszych, historycznych sekcji. Pokazy, pomyślane jak kapsuły czasu, dostarczają dodatkowych narzędzi do badania i introspekcji, tkając sieć odniesień i ech, które łączą dzieła sztuki z przeszłości. To transhistoryczne podejście tropi pokrewieństwa i powinowactwa między metodami i praktykami artystycznymi. Wyłania się z tego narracja historyczna, która nie jest zbudowana wokół systemów bezpośredniego dziedziczenia lub konfliktu, ale wokół form symbiozy, solidarności i siostrzeństwa.„ – Cecilia Alemani
Biennale Arte 2022 – intrygujące wystawy
Wiele prac to dzieła stworzone specjalnie na potrzeby tej edycji Biennale Arte 2022. Jest to ważny znak
i dowód na to, jak wielką uwagę poświęca się nowym pokoleniom artystów. Nie jest to także przypadkiem, że kuratorka zgodziła się na stworzenie pierwszego w historii Biennale College Arte.
Sophia Al-Maria / Tiger Strike Red
Katarsko-amerykańska artystka, pisarka i filmowiec, Sophia Al-Maria bada echa kolonializmu i rasizmu, które przenikają do teraźniejszości. Tiger Strike Red (2022) to jednokanałowe wideo stworzone dla Pawilonu Sztuk Użytkowych. Wideo zostało zainspirowane swoistym erotyzmem automatu znanego jako „Tippoo’s Tiger”. Wykonanego specjalnie dla Tipu Sultana, XVIII-wiecznego władcy Majsuru w Południowych Indiach, który przedstawia tygrysa atakującego brytyjskiego żołnierza. Dla Al-Marii, demonstruje on ostatecznie tęsknotę za zemstą na kolonialnym ciemiężcy, w sugestywnym połączeniu człowieka i zwierzęcia.
W Tiger Strike Red, Tygrys Tippoo staje się ostatecznie zmiennokształtnym duchem, słyszanym przez lektora, który prowadzi widza. Wreszcie, Tiger Strike Red potwierdza, że wyimaginowane potwory wyczarowane przez brytyjski kolonializmu są nadal głęboko uwikłane w nasze dzisiejsze maszyny i technologie.
Elisa Giardina Papa / U Scantu
„U Scantu” Elisy Giardiny Papy: A Disorderly Tale (2022), reimaginuje sycylijski mit o donne di fora, opisywany w przekazywanych ustnie opowieściach jako kobiecy, ale i męski, ludzki, ale częściowo zwierzęcy, życzliwy, ale i mściwy.
Ta instalacja wideo – która uzupełnia prezentację artystki w Corderie w Arsenale – przedstawia donne di fora jako nastolatków, którzy jeżdżą na rowerach wyposażonych w systemy dźwiękowe. Poruszają się po opuszczonej, postmodernistycznej architekturze Gibellina Nuova. Wreszcie, przejażdżka przeplatana jest tekstem i wizualnymi motywami z XIX-wiecznego zbioru sycylijskich bajek, fragmentarycznymi wspomnieniami z dzieciństwa Giardiny Papy, pieśniami i historiami opowiadanymi przez jej babcię.
Ugo Rondinone / Burn shine fly
Ugo Rondinone prezentuje „burn shine fly”, trzyczęściową wystawę indywidualną w historycznej Scuola Grande San Giovanni Evangelista. Kuratorem wystawy jest Javier Molins. Na wystawie znalazły się zarówno ikoniczne prace szwajcarskiego artysty, jak i nowe dzieła stworzone specjalnie na tę okazję. Wystawa 'burn shine fly’ zainstalowano w jednej z najstarszych i najważniejszych Scuole w Wenecji, w której murach znajdowały się skarby od relikwii Prawdziwego Krzyża po dzieła znanych weneckich artystów renesansowych, takich jak Tycjan, Carpaccio i Bellini.
Rzeźby w 'burn shine fly’ mają na celu stworzenie całkowicie współczesnej wersji wzniosłości, takiej, w której najmniejsza rzeźba świecy ma niemniejszą wagę niż nadrzędna całość rzeźby słońca lub gwiezdny mariaż ziemskiego ciała z wypełnionym wodą niebem.” – zauważa Ugo Rondinone. – „Dzieło powinno nas olśnić i wysłać w głęboką refleksję o cudach i tajemnicach życia.
Zobacz także: