Search

Wiejska architektura w nowoczesnym wydaniu

Ell House / zdjęcia: Maxime Brouillet

Bliskość natury odczuwalna w otoczeniu i we wnętrzu domu, a także minimalistyczne konstrukcje uzupełnione o surowe meble zatopione w beżach, szarościach i bielach. Projekty śmiało korzystają z klasycznych założeń wiejskiej architektury, kreując swoją i swobodną atmosferę, umożliwiającą zatrzymanie się i zrelaksowanie każdego ze zmysłów. W połączeniu z nowoczesnym twistem, stanowią współczesną narrację o życiu na wsi. Przedstawiamy najpiękniejsze realizacje wiejskiej architektury w nowoczesnym wydaniu.

Bigwood Residence / Mark De Reus

Fungarth House / Mary Arnold Foster Architects

Pavilion House / Norm Architects

Ell House / Ravi Handa Architects

La Brèche / Naturehumaine

Kyle House / GRAS

Lochside House / Haysom Ward Millar Architects

Archipelago Residence / Kod Arkitekter

Bigwood Residence / Mark De Reus

Architekt Mark de Reus czerpał wskazówki ze stodół i budynków ranczerskich podczas projektowania własnego domu. Bigwood Residence umieszczono na zalesionym terenie w Idaho, w północno-zachodniej części Ameryki. Rezydencja Bigwood znajduje się na południe od Sun Valley, kurortu w południowym Idaho, znanego z pięknego krajobrazu i stoków narciarskich.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Bigwood Residence / zdjęcia: Gaber Border

„Projekt zawiera motywy, z których znana jest nasza firma. Wprowadzenie asymetrii do symetrycznego planu, staranny dobór i obróbka naturalnych materiałów oraz włączenie starożytnej estetyki do współczesnego projektu.” – powiedział zespół.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Bigwood Residence / zdjęcia: Gaber Border
wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl

Dom na planie prostokąta składa się z dwóch przylegających do siebie form. Dwukondygnacyjnej i dwuspadowej bryły przypominającej stodołę oraz jednokondygnacyjnej bryły z płaskim dachem, nawiązującej do nisko zawieszonych budynków typu rancho.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Bigwood Residence / zdjęcia: Gaber Border

Po zachodniej stronie domu, duże powierzchnie szkła oferują wspaniałe widoki na krajobraz. Między innymi na rzekę Big Wood, która wije się na tyłach posiadłości. Podstawowe wejście znajduje się po wschodniej stronie domu, które jest dodatkowo zaznaczone przez okno o podwójnej wysokości i schody.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Bigwood Residence / zdjęcia: Gaber Border

Zaprojektowano go tak, aby ostatecznie pojawiał się jak ciepła powitalna latarnia w ciemną noc.” -tłumaczą architekci.  

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Bigwood Residence / zdjęcia: Gaber Border

We wnętrzu zespół zastosował ziemiste materiały, takie jak granitowe blaty i biała sosna. Jasne wykończenie drewna pozwala uwidocznić jego usłojenie, chroniąc jednocześnie przed promieniowaniem ultrafioletowym.

Na niektóre elementy wpłynęła lokalizacja i historia domu, jak na przykład żyrandol z odlewanego szkła nad stołem jadalnym. Inne detale w domu mają swoje korzenie w zagranicznych podróżach architekta. W obudowę kominka z czernionej stali wkomponowano rzeźbę Garudy – mitologicznego złotoskrzydłego ptaka – którą de Reus nabył na Bali.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Bigwood Residence / zdjęcia: Gaber Border

Fungarth House / Mary Arnold Foster Architects

Zdjęcia: David Barbour

Szkocka pracownia Mary Arnold-Forster Architects zaprojektowała skupisko małych budynków wokół ogrodu dzikich kwiatów w wiejskiej Szkocji, które mieszczą zarówno biuro pracowni, jak i dom jej założyciela. Dom i biuro znajdują się w małej wiosce Fungarth, Dunkeld, obok dawnej chaty oracza i stajni.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Fungarth House / zdjęcia: David Barbour

Zamiast wypełniać teren jednym budynkiem, podzielono go na kilka budynków, które luźno zamykają dziedziniec. Zostały one stopniowo ukończone od 2017 roku i obejmują szklarnię i drewniany sklep z kajakami, a także dom i biuro.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Fungarth House / zdjęcia: David Barbour

„Chcieliśmy stworzyć skierowany na południe 'murowany ogród’, z nowym modrzewiowym domem na północy, biurem na wschodzie, szklarnią lean-to na zachodzie, a na południu ekranem, poza którym widać steading”.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Fungarth House / zdjęcia: David Barbour

Dwupiętrowy dom i jednopiętrowe budynki biurowe zaprojektowano jako formy przypominające stodoły, które nawiązują do tradycyjnych struktur tego obszaru.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Fungarth House / zdjęcia: David Barbour

Dom, który w całości obłożono poziomymi deskami modrzewiowymi, posiada na parterze kuchnię i część wypoczynkową. Otacza ona piec opalany drewnem i otwiera się na centralny ogród przez przesuwane szklane drzwi. Klatka schodowa z grubą, odsłoniętą betonową balustradą prowadzi na pierwsze piętro, gdzie pod dwuspadowym sufitem znajduje się świetlisty salon, gabinet, sypialnia i łazienka.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Fungarth House / zdjęcia: David Barbour

Znajdująca się obok część biurowa, pokryto płytami z cementu włóknistego. Dwuspadowy sufit tworzy wysoką i jasną przestrzeń studyjną wypełnioną biurkami. Odwracając się od pokrytego modrzewiem budynku mieszkalnego, biuro wychodzi przez okna w jednym z narożników na południe i w kierunku oryginalnego budynku gospodarstwa.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Fungarth House / zdjęcia: David Barbour

Zarówno krajobraz, jak i architektura wiejskiej Szkocji stanowiły inspirację dla poprzednich projektów pracowni Mary Arnold-Forster Architects, w tym dla domu pokrytego czarną blachą, inspirowanego tradycyjnym domem Blackhouse, oraz dla domu pokrytego palonym modrzewiem w szkockich Highlands.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Fungarth House / zdjęcia: David Barbour

Pavilion House / Norm Architects

Celowo prosta forma o stalowej konstrukcji i prawie całkowicie przeszklonych ścianach, definiuje ten domek letniskowy. Zaprojektowany przez duńskie studio Norm Architects, aby ująć widoki na wiejskie otoczenie w Suffolk w Wielkiej Brytanii. Dom, nazwany Pavilion House, składa się z budynku głównego i przybudówki studyjnej obok istniejącej stodoły.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Pavilion House / zdjęcia: Jonas Bjerre-Poulsen

„W architekturze jest pewna pokora, uznająca, że dużym atutem tego miejsca jest rzeczywiście wiejski krajobraz.” – wyjaśnia pracownia.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Pavilion House / zdjęcia: Jonas Bjerre-Poulsen

„W projekcie domu chodzi o przejrzystość. Natura staje się integralną częścią wnętrza.” – kontynuuje Norm Architects. – „Nie próbuje z nią konkurować, ale zamiast tego oprawia ją w ramy”.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Pavilion House / zdjęcia: Jonas Bjerre-Poulsen

Pionowe deski z lokalnego drewna modrzewiowego pokrywają zewnętrzną część domu, przełamaną dużymi przeszkleniami. Zarówno w części dziennej, jadalnej i kuchennej, jak i w bloku sypialnianym na drugim końcu domu.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Pavilion House / zdjęcia: Jonas Bjerre-Poulsen

Wewnątrz, główna część mieszkalna ma otwarty plan i jest zorganizowana wokół centralnego rdzenia z cegły, w którym umieszczono piec opalany drewnem. Oddziela to przestrzeń salonu i jadalni, minimalizując potrzebę stosowania wewnętrznych drzwi i ścian.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Pavilion House / zdjęcia: Jonas Bjerre-Poulsen

„Gdziekolwiek zdecydujesz się spojrzeć, znajdziesz się w pełni zanurzony w chwalebnym otoczeniu. Struktura architektoniczna nigdy nie psuje oszałamiających widoków. „

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Pavilion House / zdjęcia: Jonas Bjerre-Poulsen

Kontynuując motyw prostoty, Norm Architects wykończył wnętrza Pavilion House białymi ścianami, jasnymi drewnianymi podłogami oraz meblami w drewnie i odcieniach ziemi. W łazienkach wybrano ciemniejsze kolory i wykończenia takie jak polerowany beton, aby pomóc stworzyć przestrzeń przywodzącą na myśl sanktuarium.

Ell House / Ravi Handa Architects

Ell House zaprojektowany przez biura architektoniczne Ravi Handa Architect i AAmp Studio to pokryty cedrem domek letniskowy w wiejskim Ontario. Jego dwuspadowy dach nawiązuje do regionalnych stodół. Dom w kształcie litery L usytuowano wzdłuż jeziora Ontario w Wellington, obszarze hrabstwa Prince Edward we wschodnim Ontario, w Kanadzie.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Ell House / zdjęcia: Maxime Brouillet

Cedr będący fasadą domu, został zwęglony ręcznie przy użyciu japońskiej techniki znanej jako Yakisugi. To tradycyjna metoda ogrzewania drewna, która sprawia, że drewno staje się wodoodporne i odporne na szkodniki.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Ell House / zdjęcia: Maxime Brouillet

„Ell House został zaprojektowany w taki sposób, aby reagował na swoje miejsce i warunki środowiskowe.” – wyjaśnia Ravi Handa Architect i AAmp Studio. – „Zewnętrzna strona dąży do monochromatycznej estetyk. Podkreśla ona ostry kontrast między domem, a krajobrazem.”

Domek letniskowy podzielono na dwa skrzydła, które są połączone szklanym przedsionkiem wypełnionym światłem. Nawiązuje w ten sposób do rozbudowy domów wiejskich, które są powszechne w tej wiejskiej lokalizacji. Zewnętrzne drewniane tarasy dopasowują się do kształtu bryły i otwierają się na dziedziniec wychodzący na jezioro.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Ell House / zdjęcia: Maxime Brouillet

„Zainspirowany wiejskim stylem hrabstwa Prince Edward, dwuspadowy dach i kształt litery L są również techniczną odpowiedzią na przeważające w tym rejonie wiatry z południowego zachodu.”

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Ell House / zdjęcia: Maxime Brouillet

W bezpośrednim kontraście do ciemnego wyglądu zewnętrznego Ell House, wnętrza zdefiniowano przez stonowaną paletę jasnych dębowych elementów stolarki, białych szafek i bielonych, sosnowych sufitów. Duże okna i drzwi przesuwne łączą pomieszczenia domu z rozległym widokiem na jezioro, zapewniając naturalną wentylację.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Ell House / zdjęcia: Maxime Brouillet

La Brèche / Naturehumaine

Wąskie przejście dzieli domek z metalowym dachem, zaznaczając wejście do domu i zapewniając prywatność oddzielnemu apartamentowi dla gości i pracowni. Otwór ten nadaje nazwę La Brèche, co w przybliżeniu oznacza usterkę. To był pomysł na drugi dom w pobliżu ośrodka narciarskiego Orford w Quebecu.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
La Brèche / zdjęcia: Ronan Mézière

Wygląd zewnętrzny budynku czerpie inspiracje z wernakularnych konstrukcji okolicy, regionu Quebecu znanego jako Eastern Townships.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
La Brèche / zdjęcia: Ronan Mézière

„Łącząc pragnienie zarówno współczesnej ekspresji, jak i inspiracji tradycyjną architekturą, objętość domu przyjmuje dwuspadowy dach połączony z eleganckimi detalami. Takimi jak przeszklony narożnik bez słupów z silikonowymi fugami i bezramowe otwory okienne.”

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
La Brèche / zdjęcia: Ronan Mézière

Mniejsza część mieści garaż i warsztat, nad którym znajduje się sypialnia na poddaszu i własna łazienka. Jej wielkość i kształt odpowiadają głównej części, tak jakby obie były ciągłe, ale potem niespodziewanie przecięte na pół.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
La Brèche / zdjęcia: Ronan Mézière

„Ogólne wrażenie daje złudzenie, że zjawisko naturalne podzieliło pierwotną całość na dwie odrębne części.” – powiedział Naturehumaine.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
La Brèche / zdjęcia: Ronan Mézière

W przeciwieństwie do wyglądu zewnętrznego, wnętrza mają monochromatyczną paletę barw. Subtelne detale, takie jak polerowana betonowa podłoga, białe ściany bez listew przypodłogowych i pleksiglasu oraz sklepienia nawiązujące do obrysu dachu, nadają wnętrzu współczesny charakter.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
La Brèche / zdjęcia: Ronan Mézière

Kyle House / GRAS

Studio architektoniczne GRAS, przekształciło opuszczony domek w szkockich Highlands w skromny, współczesny dom wakacyjny. Umieszczając przy tym w istniejącej kamiennej konstrukcji, serię wyłożonych dębem pudełek.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Kyle House / zdjęcia: Martin Kaufmann

Dwupiętrowy dom znajduje się na końcu Kyle of Tongue. Jest jedyną zamieszkałą nieruchomością, która cieszy się nieprzerwanym widokiem wzdłuż długości morskiego jeziora.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Kyle House / zdjęcia: Martin Kaufmann

Istniejąca nieruchomość pochodzi najprawdopodobniej z końca XIX lub początku XX wieku. Uważa się, że została zbudowana z wykorzystaniem pozostałości liczącej 2000 lat budowli z epoki żelaza, która zajmowała teren wzgórza.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Kyle House / zdjęcia: Martin Kaufmann

Studio zaproponowało wierną renowację zewnętrznej części budynku przy użyciu tradycyjnych materiałów, takich jak kamień, tynk wapienny, ołów i łupek. Zasugerowało jednocześnie całkowitą modernizację wnętrza.

„Wewnątrz nie pozostało nic i nie było żadnych dowodów na to, co istniało wcześniej.” – powiedział Groves-Raines – ” Czuliśmy, że to puste płótno, aby zrobić coś innego wewnątrz, co mieściło się w odnowionej powłoce zewnętrznej.”

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Kyle House / zdjęcia: Martin Kaufmann

Główna ingerencja w wygląd zewnętrzny polegała na wycięciu nowych otworów w elewacji tylnej, co zwiększyło ilość światła dziennego docierającego do wnętrza i zapewniło widoki na otaczający krajobraz.

Wnętrze zostało pomyślane jako seria precyzyjnie wykonanych dębowych skrzyń, które zostały umieszczone w kamiennej skorupie. Te spreparowane drewniane bryły pomagają stworzyć prostą, nowoczesną estetykę, która kontrastuje z antyczną materialnością zewnętrza.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Kyle House / zdjęcia: Martin Kaufmann

„Chcieliśmy wyraźnie odróżnić to, co oryginalne, od tego, co nowe.” – dodaje Groves-Raines. „Skromne użycie materiałów i niemal klasztorna prostota projektu kładzie większy nacisk na przestrzeń i krajobraz”.

Lokalnie wydobywany kamień Caithness użyty do wykonania podłóg jest polerowany, aby stworzyć subtelnie błyszczące wykończenie. Jego ciemny ton znajduje echo w takich detalach jak metalowe ramy okienne i oprawy oświetleniowe.

Lochside House / Haysom Ward Millar Architects

Haysom Ward Millar Architects z siedzibą w Cambridge, zaprojektowało nieruchomość jako dom dla artysty ceramicznego. Składający się z trzech skromnych budynków, dom wykonano z naturalnych materiałów, które uzupełniają jego malowniczą lokalizację.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Lochside House / zdjęcia: Richard Fraser

Zwęglony modrzew szkocki pokrywa zewnętrzną część budynku, która jest osłonięta za tradycyjną ścianą z suchego kamienia. Wewnątrz jest jasno i minimalistyczne, z ekstrawaganckim uzupełnieniem przez sufity wyłożone olejowanym drewnem, centralny kominek i duże okna kadrujące widoki na jezioro i góry.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Lochside House / zdjęcia: Richard Fraser

„Zawierając jego skalę, sensownie pozycjonując plon budynków na cyplu wokół ustalonych drzew i wykorzystując lokalne materiały, HaysomWardMiller stworzyli dom, który doskonale odpowiada na jego eksponowaną, unikalną lokalizację”.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Lochside House / zdjęcia: Richard Fraser

„Wewnątrz, przestrzenie łączą się z kolekcją sztuki właściciela artysty i istnieje przytłaczające poczucie komfortu, ciepła i domowości”.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Lochside House / zdjęcia: Richard Fraser

Archipelago Residence / Kod Arkitekter

Rezydencja na archipelagu z miejscami do spędzania wolnego czasu i prywatnością, w pełni wykorzystująca wyjątkową lokalizację. Taka była wizja tego letniego domu na północnym archipelagu sztokholmskim, który łączy japońską prostotę z tradycjami skandynawskich domków. Dom znajduje się na wyspie i jest otoczony przez las i morze.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Archipelago Residence / zdjęcia: Måns Berg

Dzięki wydłużonemu kształtowi, ustawieniu okien oraz rozmieszczeniu pokoi i tarasów, projekt maksymalizuje widok na wodę i dziewiczą naturę. Niezwykłą okolicznością – i wyraźnym wyzwaniem – było zachowanie małego domku, który znajdował się już na terenie inwestycji. Domek jest połączony z nowym domem poprzez wspólny dach.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Archipelago Residence / zdjęcia: Måns Berg

Plan ma strukturę przypominającą krzyż, z częściami wspólnymi w centrum i prywatnymi pokojami umieszczonymi na końcach. Taki kształt nadaje domowi jedną z jego najważniejszych cech: możliwość wydzielenia zarówno aktywnych przestrzeni społecznych, jak i cichych, prywatnych stref. Salon, kuchnia i patio zostały zaprojektowane tak, aby pomieścić wiele osób.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Archipelago Residence / zdjęcia: Måns Berg

Budynek wykonano z drewna, co jest oczywistym wyborem materiału dla lokalizacji tak blisko natury. Aby przezwyciężyć różnice poziomów na miejscu, wystającą objętość w centrum konstrukcji wsparto na stalowych słupach, co kreuje wrażenie, że dom unosi się nad ziemią.

wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl
Archipelago Residence / zdjęcia: Måns Berg
wiejskaarchitektura-pointofdesign.pl

Zobacz także:

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close