Renault połączyło siły z francuskim projektantem Pierre’em Gonalonsem, aby na nowo odkryć kultowy model. Efektem tego współdziałania jest Renault 5 Diamant, elektryczny samochód pokazowy, w którym splata się świat projektowania wnętrz i motoryzacji.
Pierre Gonalons i zespół projektowy Renault świętują 50-lecie Renault 5 i ożywiając tę ikonę popkultury, odzwierciedlają wizję projektanta na temat samochodu przyszłości. Ponad 5 milionów sztuk tego modelu zostało sprzedanych w wielu krajach w latach 1972-1984, co wyróżnia go jako symbol ubiegłego wieku.
Oryginalny Renault 5 wydano po raz pierwszy w 1972 roku.
„Był rewolucją w formie, kiedy został wprowadzony na rynek. To bardzo piękny obiekt, o bardzo szczupłych liniach” – twierdzi projektant.
„Już pierwsze edycje Renault 5 pojawiły się w kolorze pomarańczowym. Był to nowy, sugestywny, a nawet zakazany kolor dla epoki. W 2022 roku, myślę, że różowy ma te same konotacje, z pewnością w obrębie przemysłu samochodowego” – mówi Gonalons.
Renault 5 Diamant – zmiany
Inspiracja Pierre’a Gonalonsa pochodziła ze sztuki dekoracyjnej, a w szczególności z drobnej biżuterii, co widać w kilku delikatnych i innowacyjnych detalach. Renault 5 Diamant zachowało natychmiast rozpoznawalny wygląd i niepowtarzalny kształt oryginalnego modelu. Ale poza znajomą sylwetką wiele się zmieniło. Pierwszy nowoczesny akcent znajduje się pod maską: silnik w 100% elektryczny. Wizualnie, projekt obejmuje najwyższej klasy detale łączące się w zupełnie nowy, wyrafinowany efekt, który zachęca do przyjrzenia się z bliska.
Wnętrze jest wyjątkowo oszczędne. Korzystając z wiedzy Renault Design i rzemieślników zaangażowanych w ten projekt, Pierre Gonalons uprościł samochód, zachowując jedynie kilka bardzo specyficznych elementów. Klamki drzwi, spryskiwacze szyb i dźwignia zmiany biegów mają kształt ściętych kul z wyraźnie paryskimi akcentami, takimi jak mosiądz złocony bladym złotem czy materiały nierdzewne. Kierownicę wykonano z francuskiego marmuru Grand Antique d’Aubert, a jej wyjątkowy kształt nie czyni jej mniej przyjazną dla kierowcy.
Tkaninę pokrywającą siedzenia, jak również tkaninę z włosia końskiego pokrywającą deskę rozdzielczą, wyprodukowano przez Métaphores. To jedyny warsztat na świecie, który nadal ręcznie tka włosie końskie. Dywan z wełny moherowej wykonało Pinton – jeden z ostatnich francuskich rzemieślników gobelinów, z siedzibą w Aubusson. Wreszcie, złocenia na wykończeniach samochodu, w tym monogram na masce, zostały wykonane przez Bertin-Aubert. Nawet kluczyk do samochodu został poddany specjalnej obróbce.
Zobacz także: