MECA | BIG
Miasto Bordeaux świętuje inaugurację nowego nabrzeża kulturalnego zaprojektowanego przez BIG (Bjarke Ingels Group) w parze z paryską agencją Freaks. MECA (Maison de l’Économie Créative et de la Culture) to multidyscyplinarne centrum o wartości 60 mln euro. Obejmuje Regionalne Centrum Sztuki FRAC, Centrum Sztuk Performatywnych OARA. Tutaj mieści się także Agencja Książek, Kin i Mediów Audiowizualnych, ALCA. Obiekt ma na celu zwiększenie międzynarodowego zainteresowania regionem Bordeaux i Nowej Akwitanii w południowo-zachodniej Francji. Kierownik projektu MECA, Frédéric Vilcocq mówi:
„Ten budynek powinien uosabiać nasze zaangażowanie we współczesną twórczość – od sztuki współczesnej i sztuk performatywnych po literaturę. BIG to zrozumiał i przełożył na architekturę. Uwiódł nas monumentalny wymiar ich projektu, asymetryczny łuk i sposób, w jaki ludzie mogą korzystać z ogromnej rampy, aby przemierzać MECA bez wchodzenia do środka. ”
Prezent dla Bordeaux
Wspaniały budynek na miejscu dawnej rzeźni pozwala odwiedzającym przejść przez rampę na rzekę Garonne, nawet gdy miejsce jest zamknięte. FRAC zajmuje trzy górne piętra (1200 m2 powierzchni wystawienniczej, studia produkcyjne dla artystów i magazyny) i posiada ogromny taras z widokiem na miasto. Jakob Sand, partner w BIG, który zarządzał projektem z Ingels mówi:
„Projekt jest jak gigantyczna pętla owijająca się dookoła siebie i tworząca dziurę w budynku ze zniekształconym łukiem na szczycie. Tworzy przestrzeń publiczną i jest nowym prezentem dla miasta Bordeaux.”
BIG pokonał rywali SANAA, W-Architectures z Tuluzy i Flint z siedzibą w Bordeaux, aby współpracować z Freaks. Założyciele tego studia to Cyril Gauthier i Guillaume Aubry i Yves Pasquet, który wspomina
„Jako agencja byliśmy wtedy zbyt mali [aby konkurować samodzielnie] i BIG natychmiast powiedział „tak”
Ten parametrycznie zaprojektowany budynek charakteryzuje się wyrazistym stylem BIG. Piksele kwadratowych okien na elewacji mają za zadanie kontrolować ilość wpadającego światła do pomieszczeń. Z kolei biura ukrywają liczbę pięter i w ten sposób powstaje poczucie przejrzystości. Natomiast scena teatru charakteryzuje się czarnym tłem w kształcie kostki i rzędami siedzeń, które zazwyczaj ukryte pod podłogą, pojawiają się podczas występów.
To drugi projekt, który BIG zaprezentował we Francji w tym roku, po marcowej inauguracji Galeries Lafayette na Champs-Élysées.