Co to perfumy niszowe? Jakimi inspiracjami i emocjami kierują się „nosy„, tworzące unikalne kompozycje nut zapachowych? Jak wygląda tajemniczy świat, w którym powstają dzięki pracy ludzkich rąk i darom natury.
Magia sztuki mistrzów perfumerii
Dzieło mistrzów perfumerii polega na kształtowaniu substancji, tutaj esencji, i nadaniu każdej perfumowanej nucie oryginalnego akcentu. Dodatkowo cechuje ich wyjątkowa zdolność przekształcania mieszanki elementów w perfumy, które mogą upajać, fascynować i wpływać na każdego.
W trakcie tworzenia sztuka i magia przenikają się, ponieważ mistrz łączy bukiet emocji i uczuć. Wszystkie niszowe perfumy pozwalają poczuć mądrość jej twórcy i emocje, które towarzyszyły mu podczas dobierania kolejnych składników. W rezultacie tych czarów powstaje magiczny, końcowy efekt, jakim jest rzadki i unikalny produkt.
Sztuka i kreatywność
Na pierwszym miejscu, podobnie jak w każdej dziedzinie sztuki, w niszowej perfumerii stawia się na artyzm i kreatywność. Wiąże się to z możliwością odrzucenia i braku akceptacji ze strony publiczności. Jednak niezależnie od tego ryzyka, pojawia się coraz więcej niszowych perfum. Dzieje się tak ponieważ odbiorcy są już zmęczeni masową produkcją perfum. Poszukują w zamian unikatowego i osobistego zapachu. Bycie w opozycji do mainstreamu to także trend, który można dzisiaj zaobserwować, a nisza w każdej postaci staje się luksusem. Dostrzegli to artyści perfumiarze tworząc nowe domy i kreacje.
Perfumy niszowe – czym naprawdę są?
Aby wyjaśnić czym są perfumy niszowe, należy posłuchać specjalistów. Do ścisłej czołówki należy z pewnością Silvio Levi, założyciel Calé Fragranze d’Autore, propagujący sztukę perfumerii.
Perfumy niszowe charakteryzują się trzema słowami kluczowymi, których twórcy zapachów nigdy nie zapominają w procesie twórczym: ciągłość, spójność i niepowtarzalność. Te trzy cechy są dalekie od innych perspektyw konsumenckich.
Jeśli mowa o ciągłości, niszowe perfumy są zawsze współczesne i nigdy nie wychodzą z mody. Perfumy niszowe to zapachy stworzone, aby trwać i być doceniane na zawsze jako dzieło sztuki. Nie poddają się definicji względem czasu lub mody. Zdobią wyjątkowe płótno: skórę osób, które je wybrały. Dlatego też nie poddają się trendom, bezustannie przynosząc taką samą przyjemność.
Spójność dotyczy całego procesu produkcji i sprzedaży oraz jego zgodności ze specyfiką niszowej perfumerii. Dotyczy to zarówno stylu i filozofii firmy, jak i kanałów dystrybucji. Wejście do salonu z niszowymi perfumami jest parwie jak wycieczka do galerii. Tu możemy zapoznać się z kreatywnością, którą mistrzowie sztuki tworzenia zapachów, wykorzystali do stworzenia swych unikalnych dzieł.
Artyzm i kunszt
Artystyczne perfumy to tajemnicza nisza, która pozostawia wciąż wiele miejsca na odkrycia. Chociaż już teraz po świecie krążą kupcy perfum, wyszukując najlepsze ręcznie wykonane kompozycje. Prawdziwe skarby, do odczuwania nosem i do otulania zapachem.
Ich wyjątkowość oznacza, że zapach powstał po to, by być docenianym, a nie miał a celu zaspokajanie wymagań rynku. Zapachy niszowe są często ekskluzywnymi kreacjami dla tych, którzy odmawiają standaryzacji i chcą nosić coś wyjątkowego. Odczuwają potrzebę indywidualizmu. Perfumy niszowe to autoportrety, a pachnące nuty to pociągnięcia pędzlem. Ujawniają nowe strony i wnikają w esencję osobowości.
Niszowa perfumeria, poza powyższymi zasadami, obejmuje też wszystko, co wiąże się z techniką tworzenia zapachów opartą na wyłącznym użyciu najwyższej jakości surowców. Ich poszukiwanie to prawdziwa, pełna przygód podróż. Mistrzowie tworzący niszowe perfumy, niczym starożytni herosi, gotowi są udać się na koniec świata, aby znaleźć odpowiednie materiały na nowe pachnące nuty. Dla kogoś, kto pragnie nadać perfumom nieśmiertelną duszę, nie ma drogi na skróty.
Perfumy niszowe i ich historia
Świat perfum fascynuje, ponieważ dotyczy produktów, które powstały, by być docenione przez nielicznych. Jednocześnie kryją w sobie coś niezwykłego, są przedłużeniem czyjejś osobowości, wiedzy i doświadczenia. Mistrzowie perfumerii przekazywali przez pokolenia tajniki swej sztuki, dotyczącej wszystkich aspektów produkcji perfum – od wyboru surowców po ich konserwację.
Złoty wiek niszowych perfum przypada na lata 20. XX wieku. W tym okresie ich rola była precyzyjnie określona, musiały oznaczać niezależność. Wyróżniały z tłumu, ponieważ nawet prosty ślad perfum wystarczy, aby rozpoznać osobę, która je nosi. Pierwsze niszowe perfumy powstały dla gwiazd filmowych, sięgano po nie także, aby podnieść swój status.
Twórcy perfum, jak Coty lub Guerlain, wkrótce zrozumieli znaczenie niszowej perfumerii. Domy mody także zaczęły współpracować z wielkimi mistrzami perfumiarzy, takimi jak Ernest Beaux (Chanel n. 5), Henri Alemeras (Joy Jean Patou) i Edmond Roudniska (Eau Savage Dior).
Perfumy niszowe w XXI wieku
Szlachetna sztuka wyewoluowała do specjalizacji połączonej z filozofią, którą wybrały wysoko wyspecjalizowane firmy. Na świecie zawsze istnieje zapotrzebowanie na wysoką jakość, niejako w opozycji do trendów na światowych rynkach. Niszowe perfumy są tak naprawdę metką, wartością świadomości marki dla każdego, kto docenił kunszt i wyjątkowość.
Unikalny produkt w postaci niszowych perfum to wynik drobiazgowej pracy ich twórcy nad odpowiednim ukształtowaniem materiału. Podobnie jak w przypadku każdego innego mistrza rzemiosła artystycznego, kreacja wymaga doskonałego pomysłu i kunsztownej interpretacji.
Wartości takie jak jakość, pasja, rzemiosło określają miejsce niszowych zapachów na rynku, z dala od marketingowych trendów. W rzeczywistości wpływają one na branżę perfum od lat 80. XX wieku.
Zanim powstały perfumy niszowe
Dawniej perfumy były zawsze wyjątkowe, ponieważ powstawały na zamówienie. Obecnie mówimy o perfumach niszowych, aby odróżnić je od wszystkich innych perfum dostępnych na rynku. Tych, które są efektym długiego, przemysłowego i marketingowego, procesu.
Perfumy opowiadają historie, ponieważ sugestywna moc zapachu przywołuje stare wspomnienia i przeszłe emocje. Jaką historię chcesz opowiadać swoim zapachem? Perfumy niszowe są z natury tak wyjątkowe, jak ludzie, którzy je noszą. W przeciwieństwie do perfum sprzedawanych w milionach egzemplarzy.
Powstały z wyselekcjonowanych surowców, dlatego ich produkcja długotrwały i pełen niuansów proces. Dzięki temu, kiedy nosimy perfumy, ich pachnące nuty tworzą ich naturalny urok. Sama definicja „niszy” pomaga nam zrozumieć istotną różnicę między perfumami.
Perfumy komercyjne są tak tworzone, aby znalazły uznanie u większości klientów. Odwrotnie do perfum niszowych jedynie sugerują wartości, którymi się kierują. Nuty zapachowe powstają w laboratorium, a do promocji o zwiększenia sprzedaży wykorzystują reklamę i celebrytów.
Domy niszowych zapachów
Domy niszowe są tak różnorodne, że bardzo trudno je kategoryzować. Niekiedy trudno nawet zdefiniować grupy zapachowe w ich twórczości. Niektóre domy niszowe są bardziej popularne niż inne, i nie chodzi tu bynajmniej o balans między sztuką a zyskiem. Te najbardziej rozpoznawalne marki to Annicka Goutala, L’Artisan Parfumeur, Serge Lutens, Jo Malone, Acqua di Parma.
Część twórców wyróżnia się jeszcze bardziej i tworzy własną niszę w świecie niszowych perfum. Wykorzystują do tego na przykład wyłącznie naturalnych esencji jak Aftelier, Ayala Moriel, JoAnne Bassett, Florascent. Albo odwrotnie – korzystają z materiałów syntetycznych (Escentric Molecules, Comme des Garcons).
Niektórzy tworzą zapachy miejsc, czyli miast (zapach Nowego Jorku Bond nr 9, Akaba), wysp (Profumi di Pantelleria), krajów (Eau d’Italie) lub nieistniejących już imperiów (Parfum d’Empire). Perfumiarze próbują uchwycić także zapach egzotyki (Comptoir Sud Pacifique). Jeszcze inni skupiają się na jednej nucie, takiej jak zapach róży (Les Parfums de Rosine) lub zapach wanilii (La Maison de la Vanille).
Renesans indywidualnych zapachów
Niszowe perfumy cieszą się coraz wiekszym powodzeniem w świecie miłośników zapachów. Zajmują 10 procent rynku w swojej branży w USA. Butikowe marki, takie jak Le Labo, Juliette Has a Gun, Anya Hindmarch, D.S. & Durga i Byredo, oferują konsumentom coś wyjątkowego. Różnego od popularnej marki, obrazu celebrytów i zapachu produkowanego masowo.
Założyciele tych niezależnych domów perfum reprezentują nową rasę twórców zapachów, ludzi, którzy niczym szefowie w kuchni, pracują w swoich laboratoriach. Z dala od obowiązków dyrektorów i prezesów, wlewają rzemieślnicze receptury do minimalistycznych szklanych butelek w sklepach przypominających opuszczone browary.
Światowy sukces Le Labo
Na przykład Le Labo (czyli „laboratorium”) stworzyli w Nowym Jorku przyjaciele z Francji – Edouard Roschi i Fabrice Penot. Mimo minimalistycznego opakowania, bez żadnych reklam ani wpływów z Instagrama i jakichkolwiek związków z celebrytami, Le Labo szybko wyrósł na markę kultową. Niszowe perfumy stały się tak popularne, że opisano je na łamach The New York Times. Najbardziej udany zapach Le Labo to Santal 33, przywołujący dymny, zapach drzewa sandałowego.
Zaskakujące, że to co zaczęło się jako niszowy biznes obejmuje świece, środki do mycia ciała i szampony. Dystrybuowane są do 150 różnych sklepów i odbiorców na całym świecie. W 2014 roku gigant kosmetyczny Estée Lauder kupił markę za nieujawnioną kwotę.
Le Labo otworzył swój pierwszy australijski sklep w Fitzroy, Melbourne, w 2017 roku, a kolejny w ubiegłym roku na plaży Bondi. Sklepy pojawiają się tam, gdzie są najmniej spodziewane, jednak prawdziwym kluczem są klienci. Eklektyczna mieszanka zamożnych turystów, osób doceniających krystaliczne wody oceanu, a także mecenasów i koneserów.
Niszowe perfumy ze Szwecji
Ben Gorham to były zawodowego koszykarza i student sztuki, który założył Byredo. Zaczynał w Szwecji od produkcji własnych świec. Następnie współpracował z dwoma perfumiarzami i przedstawił markę całemu światu w 2006 roku.
Pomysły Gorhama wywodzą się ze wspomnień, a jego filozofia opiera się na usuwaniu bałaganu zapachowego. Minimalistyczne, przezroczyste butelki z czarnymi nakrętkami, proste etykiety i spersonalizowany zapach. Gypsy Water Byredo to drzewny zapach, połączony z kadzidłem i cytrusami, i najpopularniejszy produkt.
Byredo nie miał sloganu, żadnych rekomendacji i prawie żadnego marketingu, poza wiarą w powolny model biznesowy. To teoretycznie nie powinno zadziałać, ale zadziałało. Jak wyjaśnia projektant i konsultant zapachowy Ainslie Walker:
Mamy teraz więcej sposobów na wydobycie coraz szerszej gamy składników. To, plus odkrycie nowych innowacyjnych molekuł, oznacza, że niszowe marki mogą tworzyć więcej kombinacji. Są w stanie przełamać tradycyjne formaty perfum i stworzyć hiperrealistyczne zapachy wyobraźni. W połączeniu z fajnymi opakowaniami i sklepami możesz przekonać się, dlaczego przemawiają do bardziej wymagającego klienta”.
Perfumy niszowe z bliska
Unikalne, a czasem odważne niuanse zapachowe powstają w rezultacie połączeń wyselekcjonowanych surowców. Właśnie dlatego perfumy niszowe są bogatsze i pełne osobowości. Perfumy niszowe opowiadają na naszej skórze historię w kilku aktach. Na początku, gdy po raz pierwszy zetkną się ze skórą. Potem otwierają się kolejne warstwy i mieszają się ze sobą, by na końcu odparować, pozostawiając za każdym razem inne wrażenie.
Dzisiejsza moda na perfumy niszowe to kolejny punkt definicji dzisiejszego świata luksusu. Nowe, świeże marki proponują wrażenia nieporównywalne z tym co przyjęło się w masowej produkcji. Dzisiejsi, świadomi i wybredni konsumenci poszukują ponadczasowych i misternych produktów. Niszowych perfum, w których kawałek duszy zostawił twórca, i kawałek duszy odnalazł odbiorca.
W świecie perfumerii niszowej nie chodzi o widoczność, ale o zainteresowanie tych, którzy uwielbiają spójność, wyjątkowość i ciągłość takiego produktu. Teoretycznie w ten sposób perfumy niszowe same powinny hamować swój potencjalny rozwój. Jednak chociaż, gdy raz znajdzie się odpowiednie perfumy, pozostaje się im wiernym na zawsze, perfumy niszowe promują się głownie dzięki dobrej opinii i rekomendacjom.
Dla kogo są perfumy niszowe?
Te zapachy są dla tych, dla których zapach prosty, poprawny i miły jest zdecydowanie zbyt burżuazyjny. Dla wszystkich, wrażliwych na zapach, który jest dla nich świętością i sposobem na indywidualizm. Poszukują i odkrywają zarówno przez emocje jak i przez intelekt.
Przykładem takiego wielowarstwowego podejścia do zapachu mogą być autorzy linii perfum Imaginary, założonej przez Josha Meyera w 2012 roku. Cała kolekcja zainspirowana jest literaturą, a perfumy są opisywane jako powieści. Nie brak im fabuły, postaci, motywów, a nawet cytatów z różnych książek. Przypisuje się im wyobrażonego pisarza, jego historię i fotografię. Butelki odzwierciedlają stare okładki, z ilustracjami, które maja inspirować swego czytelnika.
„W tych butelkach są wielowarstwowe narracje, które z pewnością wywołają poruszającą rozmowę. Zapachy, które mogą zmienić bieg Twojej osobistej historii. Mamy nadzieję, że nie tylko ożywią i odurzą, ale także zabiorą cię w nowe miejsca
Najnowsza kreacja: Telegrama
Fabuła Telegramy opisuje historię argentyńskich kochanków, rozdzielonych w wieku zaledwie 19 lat. Jednak silna więź pozwoliła im żyć nadzieję, pozostać w kontakcie, nawet gdy świat dzielił ich coraz bardziej. Odwracalne przesłania, z których niektóre docierają do odbiorcy po miesiącach, radykalnie zmieniają bieg ich życia. Ale czas, który upływa pomiędzy spotkaniami, może także wpływać nawet na najlepiej opracowane plany. Wiele lat później, na pokładzie lotu transatlantyckiego, wreszcie dochodzi do upragnionego finału. W końcu są razem, ale konsekwencje tej długo oczekiwanej chwili, mogą mieć globalne konsekwencje.
Zapach opiera się na nutach talku, absolutu lawendy, czarnego pieprzu, teaku, Amyris, proszku waniliowego, świeżej pościeli. Marka sugeruje noszenie zapachu, gdy dzień wymaga odrobiny doładowania, wyjaśniając:
Zainspirowany klasycznym doświadczeniem pierwszej klasy, ten pluszowy zapach może zamienić nawet najbardziej zwyczajny dzień w coś godnego i niezapomnianego. Rozkoszuj się często”.