Polska artystka wizualna Alicja Biała namalowała zestaw kolorowych, wielkoformatowych murali wewnątrz budynku Concordia Design we Wrocławiu. To zlecenie mieściło się w ramach renowacji i rozbudowy tego miejsca przez firmę architektoniczną MVRDV.
Malowidła ścienne zajmują 500 metrów kwadratowych biurowca i wznoszą się na wysokość dziesięciu metrów. Na sztukę wpłynęła architektura budynku, a także lokalny folklor. Alicja Biała zaprojektowała na potrzeby projektu także dużą rzeźbę świetlną.
Artystka, malując to miejsce mieszkała w nim przez pięć miesięcy. Do niektórych projektów wykorzystała wyrzucone tam materiały. Pracowała nad istniejącą architekturą, projektując murale przedstawiające postacie, niekiedy mityczne, a także florę i faunę.
Planowanie i projektowanie było dość skomplikowane, biorąc pod uwagę, że nie jest to jedna, płaska ściana. Główny obraz składa się z połączonych ze sobą dwóch ścian i sufitów. Wszystko musiało działać dobrze ze wszystkich perspektyw, pod różnymi kątami i być spójne”.
Holenderska firma architektoniczna MVRDV odrestaurowała i rozbudowała istniejący XIX-wieczny budynek na Wyspie Słodowej we Wrocławiu. W ten sposób powstała Concordia Design, zachowując elewację historycznego budynku. Obecnie znajdują się tu przestrzenie coworkingowe, przestrzeń eventowa, sala gastronomiczna i taras na dachu, a także restauracja i kawiarnia.
Alicja Biała i jej monumentalne malowidło
Dużą grafikę wejściową, którą stworzyła Alicja Biała, widać przez szklaną fasadę przedłużenia. Zajmuje ona około 400 metrów kwadratowych, a następnie przechodzi na kolejne 100 metrów kwadratowych w korytarzu łączącym dwie główne przestrzenie Concordii.
Studio stworzyło dużą otwartą przestrzeń od strony parku, gdzie zaplanowano umieszczenie muralu już na wczesnym etapie projektowania. W ten sposób budynek miał stać się bardziej zachęcający.
Na obu końcach budynku chcieliśmy otworzyć budynek dużą pustą przestrzenią, aby zaprosić gości i przechodniów do środka. W przedłużeniu mogliśmy także uczynić pustkę przezroczystą, podczas gdy po istniejącej stronie kryje się za starą, monumentalną fasadą. (…) Mural był wczesnym pomysłem wpisującym się w obecność tego typu sztuki we Wrocławiu i tworzącym inkluzywny przekaz dla otoczenia: radosny, zabawny i opowiadający historie” – powiedziała architekta i partner MVRDV, Fokke Moerel.
Concordia Design cała w sztuce
Alicja Biała tworzyła także artystyczne „interwencje” w każdej z 75 przestrzeni biurowych oraz w recepcjach na dwóch piętrach. Na miejscu znalazła duże, XIX-wieczne płytki, które posłużyły jej do pokrycia dużej recepcji. Najpierw je oczyściła, a następnie przeszlifowała tworząc dwie ludzkie postaci oraz dekoracyjne wzory i kwiaty.
Trudno jest wygładzić bez problemów coś tak starego. [Kafle] wypaczają się i pękają, a szkliwo odpryskuje. Ale w końcu elementy i ich historia mówią o swoim własnym projekcie; po prostu dajemy im kolejną szansę”.
Do projektu artystka zaprojektowała również barwną rzeźbę ze światła o wymiarach cztery na cztery metry. Waży pół tony i wisi w holu po historycznej stronie budynku.
Zainspirowała mnie pogańska dekoracja ludowa zwana tradycyjnie „pająkiem” lub „żyrandolem”. Jest to kolorowa ozdoba, wykonana najczęściej z papieru, słomy, tekstyliów. Te ludowe 'instalacje’ miały symbolizować szczęście, harmonię, dobre plony”.
Alicja Biała wygrała konkurs na projekt Concordia Design, jednak już wcześniej współpracowała z MVDRV. Wtedy stworzyła słupy totemowe pod budynkiem MVRDV Bałtyk w Poznaniu. Wizualizują one statystyki zmian klimatycznych. Natomiast w przyszłym roku namaluje ostatni duży mural na najwyższym piętrze Concordia Design.
Wyspa Słodowa zawsze była miejscem spotkań miasta, przestrzenią wielu różnych ludzi. Chciałam pokazać tę różnorodność w sposób podobny do siedzenia na ławce na wyspie i oglądania wielu historii przechodzących obok.
Zobacz także: