Zatłoczone uliczki Wenecji tętnią życiem bardziej niż kiedykolwiek. Właśnie teraz spragnione sztuki tłumy przybyły do miasta laguny na największe wydarzenie w całym kalendarzu kulturalnym. 58 edycja Biennale w Wenecji (11 maja – 24 listopada) rozpoczęła się w ubiegłym tygodniu. Nie kto inny niż sam Ralph Rugoff objął kuratelę nad wystawą główną „May You Live In Interesting Times”. W labiryncie weneckich szlaków wodnych czeka mnóstwo atrakcji. Od pomysłowych instalacji i strzelistych rzeźb po klasztorne rękopisy i kolekcję wzornictwa inspirowaną przypływami nawiedzającymi miasto.
Pawilon litewski
Na tegorocznym Biennale w Wenecji litewska brechtowska opera plażowa zdobyła upragnionego Złotego Lwa za najlepszy pawilon narodowy. Performance autorstwa Rugilė Barzdžiukaitė, Vaivy Grainytė i Liny Lapelytė, specjalnie zaadaptowany na tą okazję, Sun & Sea (Marina) będzie pierwszą wersją tego utworu w języku angielskim. Miejsce instalacji to kompleks Marinare Militare w pobliżu Arsenale. Na tą właśnie okazję przekształcił się on w żywiołową scenerię usłaną kilkoma tonami piasku. Bohaterami są z pozoru beztroscy plażowicze, wykonujący zwykłe plażowe czynności. Jednakże na libretto składa się szereg utworów prowadzących do zastanowienia nad palącymi problemami ekologicznymi.
Dansaekhwa
Pierwsza międzynarodowa retrospektywa artysty Yun Hyong-keun od czasu jego śmierci w 2007 r. została otwarta w obszernych wnętrzach Palazzo Fortuny. Za tym wyjątkowym wydarzeniem stoi tandem Koreańskiego Narodowego Muzeum Nowoczesnego i Współczesnego (MMCA) oraz Muzeum Miasta Wenecji (MUVE). Yun był centralnym elementem ruchu dansaekhwa: monochromatycznego stylu malarstwa, który pojawił się w jego rodzinnej Korei w latach 60. i 70. XX wieku. Prezentowanych jest ponad 60 prac z jego kariery w zaskakującej nowej perspektywie. To czego doświadczamy na wystawie to ciemne i głęboko poruszające obrazy Yun’a, ponieważ odzwierciedlają one wiele traum, jakie autor przeżył. Poczynając od wojny koreańskiej i japońskich rządów kolonialnych, aż po spotkanie bliskie śmierci z rąk plutonu egzekucyjnego.
Pawilon irlandzki
Irlandzka artystka Eva Rothschild z wielkim rozmachem zaistaniała w swoim narodowym pawilonie, zlokalizowanym w Arsenale – Artiglierie. The Shrinking Universe, składa się z czterech monumentalnych dzieł, które kontynuują trwające dochodzenie Rothschild nad rzeźbiarską obecnością. Tak więc Drift (2019) – ściana odlanych betonowych bloków wykonanych w charakterystycznych dla artystki, geometrycznych formach artysty wypełnia środek dziedzińca. Natomiast Spektor (2019), odlane w brązie wysokie, przypominające głowę formy, przewodzą pawilonowi. Gdzie indziej, goście są zaproszeni, aby położyć dłonie na Amphi (2019), serii odlewanych bloków styropianowych, udekorowanych graffiti, na które mogą się wspinać i siadać.