Living With Art
Wraz z grupową wystawą CARPETBAGGERS Galeria Reinharda Hauffa kontynuuje swoją eksplorację tematu Living With Art. W związku z tym zobaczymy tu prace zróżnicowanych twórców jak Jan Kath, LELLO // ARNELL, Mark Pearson i Viron Erol Vert. Życie ze sztuką jest tym, co robimy ze sztuką. W jaki sposób ją kochamy i do czego używamy jej w naszym osobistym wszechświecie. W CARPETBAGGERS galeria zaangażowała kreatywne umysły świata biznesu związanego ze sztuką i stymulować wymianę otwartych źródeł z szerszą publicznością.
CARPETBAGGERS
Tytułowi Carpetbaggers to ludzie nawigujący po nowych terytoriach w poszukiwaniu pracy. Imigranci ekonomiczni, którzy wychodzą na świat, rozglądają się i oceniają, co jest dostępne, co jest potrzebne. I jak mogą zrobić coś nowego i użytecznego z tego, na co akurat trafią. To pasuje do perspektywy, odwagi i twórczych wizji artystów w programie CARPETBAGGERS. Wszyscy artyści eksperymentują z tradycyjną sztuką i rzemiosłem oraz odwiecznymi procesami twórczymi. Idee to po raz pierwszy promowane były w duchu współczesnym przez szkołę Bauhausu już sto lat temu.
Jan Kath
Jako młody człowiek, Jan Kath podróżował do Indii, Nepalu, Iranu, Turcji, Afganistanu i Maroka – krajów o długiej tradycji tkania dywanów. Szukał wzorów najlepszych z najlepszych, wówczas uważanych za staromodne. Następnie przeniósł ponadczasowy luksus i wygląd orientalnych dywanów do współczesnych wnętrz. Intrygujący urok najwyższej jakości materiałów i kunszt wykonania z innowacyjnymi ulepszeniami historycznych projektów. To wszystko zobaczymy w Mamluk Temple Double Sky, Tabriz Canal Aerial i Tabriz Fashion Artwork. Właśnie one sprawiają, że współczesna publiczność chce ponownie cieszyć oczy i obcować z dywanami. Tymczasem dywany Jana Katha pokryły podłogi na całym świecie. W tym pokazie niezwykła instalacja z warstwami dywanów piętrzącymi się na podłogach galerii sprawia, że podłoga ożywa, staje się ważna i zasadniczo przejmuje uwagę.
LELLO // ARNELL
Norweski duet artystów LELLO // ARNELL konsekwentnie bawi się bazami mebli elementami dekoracji wnętrz jak lampy, dywany, krzesła i lustra. W ten sposób przekształcają prosty przedmiot w figlarny i wyrafinowany. Przede wszystkim lustra zainspirowały odejście od ich zwykłej funkcji. W efekcie widzimy niezamierzoną paralelę – tradycję ozdobnych luster na ścianach w starożytnej Persji, po metalowe i szklane mozaiki zdobiące meczety i wnętrza pałaców. Język formy LELLO // ARNELL jest jednak chłodnym, abstrakcyjnym (nordyckim) modernizmem. Duże instalacje lustrzane LELLO // ARNELL Apofenia przekształcają ściany w olśniewające, żywe powierzchnie. W związku z tym animują w najbardziej dynamiczny i intrygujący sposób odbicia dywanów, obrazów i lekkich przedmiotów we wnętrzach. Sławę w swojej ojczyźnie duet zawdzięcza oficjalnym komisjom i ich zamówieniom na realizacje w dużych budynkach publicznych i na miejskich placach. Ich publiczne instalacje i dzieła sztuki należą aktualnie do najbardziej fotografowanych i rozpowszechnianych w mediach społecznościowych.
Mark Pearson
Uliczne kompozycje graffiti autorstwa brytyjskiego artysty Marka Pearsona, tapetują sale wystawowe. To kolorowe hasła aktywistyczne, takie jak The UK Sucks i Blitz / UK Waste oraz pokaz wielofunkcyjnych matryc jak Super, Xtra i Ultra. Grupa czarno-białych kolaży traktuje w ozdobny sposób złowrogie odniesienia do zanieczyszczenia i zmian klimatycznych. Carbon ist für immer and Für Immer. Te wzorzyste kompozycje wizualnie zaskakująco korespondują z czarno-białymi jedwabnymi dywanami Ferrary Special Rocked Jana Katha. Nowsze prace, które są naniesione na matrycę dżinsu American Mean i State System State Control, odnoszą się natomiast do obecnych populistycznych nastrojów gniewu i frustracji.
Viron Erol Vert
Berliński artysta Viron Erol Vert, który właśnie wrócił z prestiżowego stypendium Villa Romana, konsekwentnie pracował nad ideami tolerancji kulturowej i wymiany kulturalnej. Już wcześniej pracował z dywanami podczas swojej wystawy w 2014 roku zatytułowanej 5 miliardów lat słonecznych .. ::: .. Tym razem w galerii przedstawia rzeźbę świetlną Sibling Love zmieniając przeznaczenie kryształowych żyrandoli z domu jego dziadków w Stambule. Ta lekka rzeźba została poprzednio pokazana w Kunstraum Bethanien/Kreuzberg w Berlinie wystawie Viron Erol Vert. Born in the Purple. Światło odbarwia otaczające powietrze, bezsprzecznie uwalniając żyrandole od ich pierwotnego zadania i dodając odrobinę niepotrzebnego. To właśnie istota luksusu sztuki.
Więcej informacji o wszystkich uczestnikach tego programu można znaleźć na stronach www.jan-kath.de, www.kampe54.de i www.reinhardhauff.de. Wystawę można odwiedzać do 26 lipca 2019 roku.