Świat mody jest bardzo wymagający i nie lubi próżni. Szczególnie, jeśli skupimy się na modzie ulicznej, która w ostatnich latach przeżywa prawdziwy rozkwit. Dzięki wielu inspirującym kolaboracjom i innowacyjnym trendsetterom, streetwear z prawdziwym przytupem przeniknął do mainstreamu. Nie brakuje kolekcji, w których projektowanie graficzne przenika się z modą, łącząc w sobie high fashion i modę uliczną. Zachowawczość oraz klasyka ustąpiły miejsca artystycznym mezaliansom, alternatywnym rozwiązaniom oraz kontrowersyjnym pomysłom, które mają swoją rzeszę oddanych fanów.
Wyznawcy mody, śledzący aktualne trendy, nie akceptują półśrodków i mają wyczucie smaku oraz stylu. Graficy, pracujący w obszarze fashion, stoją przed sporym wyzwaniem. Dla wielu z nich, praca nad projektami modowymi jest spełnieniem marzeń, mają poczucie wolności twórczej, ale w zderzeniu z potrzebami rynku, muszą dostosować swoją kreatywność, a czasem nawet ją ograniczyć. Kluczem do sukcesu jest zaspokojenie twórczych aspiracji z marketingowym pragmatyzmem, z którym musi zmierzyć się wiele marek. Prawdą jest jednak, że najbardziej inspirujące i ekscytujące projekty przenikają do świata mody w sposób naturalny oraz wywierają na niego niebagatelny wpływ. Relacje pomiędzy projektantami a markami odzieżowymi są często traktowane jako swego rodzaju eksperyment, który bardzo często z jednorazowej współpracy zamienia się w wieloletnią relację wartościową dla każdej ze stron.
Szczegóły mogą wpłynąć na postrzeganie marki. Najlepiej, kiedy nie są dziełem przypadku, a wynikają z dogłębnej analizy i tego, jak można dany produkt przedstawić w możliwie najbardziej atrakcyjny sposób. Projektowanie graficzne odgrywa w tym procesie integralną rolę. Stanowi spoiwo pomiędzy walorami praktycznymi produktu a jego wartością wizualną. Innowacyjne rozwiązania podkreślają potrzebę komunikacji wizualnej, ale muszą być całkowicie spójne z daną kolekcją. Moda to przecież coś więcej niż odzież wisząca na wieszakach w sklepie odzieżowym. Komunikat marki powinien być jasny – mamy do zaoferowania coś więcej niż tylko jednorazowy zakup.
Wystarczy wspomnieć kultowych designerów, którzy wywarli olbrzymi wpływ na postrzeganie mody. Począwszy od Rafa Simonsa (pracującego z Peterem de Potterem czy Sterlingiem Rubym), szukających inspiracji w undergroundzie i w młodzieżowej kulturze punk czy rave, przez psychodeliczną elegancję serwowaną przez Driesa van Notena (kolaboracja z Letmanem i Gijsa Frielinga), aż po dom mody Gucci i Trevora Andrew, którego street artowa wrażliwość pozwoliła przenieść logo kultowej marki na ulicę. Należy również pamiętać o Supreme czy Palace, które jako skateboardowe brandy bardzo mocno wkroczyły na salony świata high fashion.
Kreatywność można oceniać bardzo subiektywnie. Intymna relacja twórcza pomiędzy grafikiem a projektantem mody pozwala odkrywać nowe obszary. Projektanci konsekwentnie szukają nowatorskich rozwiązań, nie zadowalają się prostymi koncepcjami, chcą znaleźć ideę, która przyczyni się do zbudowania narracji dla ich marki. Bardzo często, nawet abstrakcyjne pomysły są w stanie wprowadzić na rynek nową jakość. Końcowy efekt „kompletnej” wiadomości wykracza wówczas poza jedno wydarzenie, pokaz mody czy premierę nowej kolekcji.
Publiczność zawsze domaga się czegoś nowego i nieoczekiwanego. Chce być nieustannie zaskakiwana. Jej potrzeby idealnie spełniają projektanci graficzni, którzy potrafią wprowadzić świeże spojrzenie oraz innowacyjną koncepcję. Bardzo łatwo popaść jednak w groteskę, dlatego znalezienie równowagi, gdzie tradycja łączy się z nowoczesnością, forma jest na równi z treścią, a kreatywność znajduje odpowiedni balans, stanowi idealne rozwiązanie. Satysfakcjonujące połączenie wszystkich aspektów związanych z koncepcją wizualną umożliwia nawet najbardziej alternatywnym stylom przeniknąć do ogólnej świadomości.
Polskie marki nie pozostają w tyle. Coraz chętniej łączą projektowanie graficzne z modą. Wystarczy wspomnieć m.in. MISBHV, UEG, PROSTO czy WSS. Dyrektorzy artystyczni mają bardzo duży wpływ na komunikację oraz identyfikację marki, odpowiadając za oprawę graficzną, printy i koncepcje kreatywne, mające wywołać pożądany efekt „wow”.
Autor: Piotrek BDSN Okrasa, Progressivo PSV Studio