W roku 2000 na Salone del Mobile po raz pierwszy zaprezentowano stołek barowy LEM marki Lapalma. Ten model opisywano potem jako „pętlę unoszącą się w powietrzu” oraz „przestrzeń w meblu, mebel w przestrzeni”.
Dzisiaj LEM kończy dwadzieścia lat. Lapalma świętuje ponad milion sprzedanych na całym świecie stołków – symbolu współczesnego designu. Z tej okazji przedstawia sześć nowych kolorów. Na nowo odkrywają one mit sukcesu, który zmienił tożsamość wielu środowisk. Od biura przez dom, aż po ekskluzywne butiki i restauracje.
Historia ikony Lapalma
Historia LEM rozpoczęła się w 1996 roku, na targach IMM w Kolonii. Dwóch młodych japońskich projektantów z Londynu, Shin & Tomoko Azumi, zaprezentowało małą ręcznie robioną broszurę Dario i Romano Marcato, założycielom Lapalmy. Kilka pociągnięć ołówkiem wystarczyło, aby wyobrazić sobie piękno i wyjątkowość symbolu, który stałby się ikoną. Kolejne spotkanie w 1999 roku zaowocowało nowymi projektami i rokiem testów. Miały one na celu opracowanie technologii umożliwiającej osiągnięcie niemożliwego. Udało się, a podwójna krzywa metalowej rurki określa ramę stołka, łącząc w ciągłej linii siedzisko i podnóżek.
Wykonanie jednego elementu z jednym spawem na ramie wydawało się niemożliwym wyzwaniem. Ciężko pracowaliśmy, aby znaleźć parametry gięcia, milimetrową precyzję, która daje absolutną prostotę LEM – wyjaśnia Romano Marcato, jeden z dwójki braci, którzy założyli i prowadzą Lapalmę.
Dzięki temu Lapalma wkroczyła w nowe tysiąclecie z absolutną innowacją, w postaci stołka barowego LEM. Lekka sylwetka, wyjątkowość charakteru połączona z niezwykłym komfortem oraz niesamowita synteza kultury japońskiej i włoskiej technologii zyskała uznanie na międzynarodowej scenie projektowej. Te zalety dostrzeżono już podczas pierwszej prezentacji na Salone del Mobile w Mediolanie.
Dwie dekady sukcesów LEM
Kolejne lata przynosiły kolejne zaszczyty i wyróżnienia – jednym z najbardziej przełomowych momentów w historii LEM było spotkanie ze Stevem Jobsem. W 2007 roku, podczas konferencji prasowej w Berlinie, założyciel Apple, siedząc na LEM, ogłosił partnerstwo z niemieckim dystrybutorem. Już w rok później hoker marki Lapalma wszedł do stałej kolekcji Muzeum Wiktorii i Alberta. W 2014 roku włoskie wydanie Elle Decor zaliczyło go do 50 kultowych dzieł designu drugiej połowy XX wieku. Natomiast w 2017 stołek doczekał się swojej gigantycznej, niemal 2-metrowej wersji. Przy okazji wystawy „Dekada ewolucji w projektowaniu”, dwoje młodych artystów z akademii Brera zaprezentowało ogromny stołek LEM tytułując swoją pracę „Waist up”.
Przez lata LEM zdobył wiele nagród na najbardziej prestiżowych konkursach na całym świecie. W 10 lat po premierze zdobył na przykład nagrodę za innowacyjność wnętrza w Kolonii. Swobodną i ponadczasową elegancję wykorzystało wiele ważnych projektów na całym świecie. W rezultacie LEM pojawiła się choćby w monachijskim Muzeum BMW, na holenderskim lotnisku Schipol, w Bibliotece w Birmingham i w siedzibie Google w Japonii.
Wszystkiego najlepszego LEM!
W tym roku LEM kończy dwadzieścia lat. Dwie dekady zrewolucjonizowały historię Lapalmy i zmieniły historię projektowania. Na tę specjalną okazję firma ubiera LEM w nowe kolory, uzupełniając czarno-biały absolut, przypisany hokerowi od 2000 roku. Teraz zyskał sześć nowych, dopracowanych i oryginalnych odcieni: verde oliva, caffè, mattone, celeste, tortora i perla.
Zobacz także: