Manifesto House jest odpowiedzią młodego neapolitańskiego architekta na poszukiwanie właściwej drogi projektowej. Dom będący wynikiem twórczej współpracy architekta i samego właściciela, pozwolił na uzyskanie niezwykłej użyteczności uzupełnionej o wyrafinowany design. Projekt stał się połączeniem niespotykanego planu, punktowanego długim korytarzem, który jak wahadło układa i utrzymuje w równowadze kształty i tekstury, potrzeby i pasje, aby zwieńczyć domową agorę, która jak kompas rozdziela pomieszczenia.
Manifesto House – idea
Właściciel Luigi Ganzerli, właściciel firmy, zostawił architektowi niejako carte blanche, akceptując wszelkie propozycje umeblowania. Dom zrodzony z tego namiętnego dialogu stał się więc manifestem stylistycznym, który najlepiej reprezentuje pracę projektową.
Lata siedemdziesiąte przywoływane są wszędzie: w umeblowaniu, w materiałach i w odcieniach. A pojawiają się szczególnie w korytarzu, gdzie dużą szafę, z plisowaną okładziną z orzecha Canaletto, wykorzystano jako przedział techniczny, pralnię i szafkę na buty, a także subtelne przejście do najbardziej intymnej części domu – sypialni.
” Przyjąłem propozycje Carminego dotyczące wyposażenia wnętrz i nauczyłem się rozumieć mój gust, bardzo podobny do jego: oboje podziwiamy urok lat siedemdziesiątych.” – Luigi Ganzerli, właściciel domu
Manifesto House – projekt
Strefy
Na ścianach wyróżniają się panele tapety Misha z czaplami na złotym tle, towarzyszące spacerowi do agory domu. Charakterystycznym elementem planu jest korytarz o długości około trzynastu metrów, który osiąga swoją największą świetność w agorze, okrągłym przedsionku złożonym z szesnastu przesuwnych paneli z litego dębu, przez które wchodzi się do poszczególnych pomieszczeń.
Pokryty żywicą blok gresowy z aksamitnym efektem zaszczepiono w drewnie, które wyznacza korytarz i agorę. Na suficie, stabilizowany mech ze wstawkami z różowego i czarnego pieprzu podkreśla okrągły kształt otoczenia. Ciepłe materiały i jasne kolory łączą się z miękkimi tkaninami Missoni, które pokrywają pufy.
Otulająca domowa agora staje się przestrzenią przejścia i dzielenia się. Miejscem, w którym można wykonywać różne czynności, a jednocześnie mieć dostęp do sypialni, łazienki, domowego biura i garderoby.
Trzy główne strefy strefy dziennej pomyślane są jako otwarta przestrzeń. Kuchnię, jadalnie i salon podkreślono przez różne rodzaje wykończenia podłóg dla każdego pomieszczenia. W salonie, rzeźbiarska i organiczna sofa Edra, spoczywa na marmurowej szachownicy. Podczas gdy czarna Marquinia, przeplata się z białą Carrarą. Strefa jadalniana jest natomiast kompozycją drewnianych listew.
Dom nieustannie przenika się od wewnątrz w kierunku śródziemnomorskiej roślinności i basenu, w kontinuum kolorów i materiałów. Obszar zewnętrzny jest otoczony żywopłotami i tropikalnymi roślinami z Brazylii. Dodano także australijskie drzewo, które uzupełnia ścianę z żółtym zellige skrywającym prysznic.
Sypialnia
Kolonialny smak sypialni i jej łazienki ujawnia dwoistą naturę tych, którzy tam mieszkają. Z jednej strony łazienka zdaje się przywoływać majestatyczne i szlachetne skały i góry, wielką pasję właściciela, z drugiej strony sypialnia to mikroświat za oceanem, jako część rodziny o kubańskich korzeniach, widziany oczami wędrownego ptaka.
Tapetę autorstwa Mishy za łóżkiem Molteni&C, oprawiono w ramę niczym obraz. Kiście winogron zostały celowo wybrane przez architekta w nienaturalnym kolorze, aby podkreślić marzycielską stronę otoczenia.
Zobacz także: