Nowy port w Salerno, uroczyście otwarty 25 kwietnia obecnego roku, to pierwszy projekt architektoniczny zrealizowany przez grupę architektów Zahy Hadid po jej śmierci.
Zapoczątkowany przez burmistrza Vincenzo De Luca w 1993 plan zakładał zwiększenie nacisku na rozwój inwestycji niezbędnych do zapewnienia możliwości ekonomicznego, społecznego oraz środowiskowego rozwoju regionu. Jeden z jego etapów obejmował organizację konkursu na zaprojektowanie nowego morskiego terminala w 2000 roku, w którym sukces odniosła grupa Zaha Hadid Architects.
Projekt nowego terminala przewidywał kontynuację relacji między miastem oraz morzem. Zlokalizowany został na wybrzeżu, które rozciąga się między robotniczą częścią nadbrzeża oraz mariną. Przyczynił się do powstania nowych możliwości połączeń zarówno regionalnych jak i międzynarodowych.
Kształt terminalu zainspirowany został formą ostrygi, podkreślając relację urbanistyki z marynistycznym, naturalnym otoczeniem. Asymetryczna obudowa chroni miękkie elementy konstrukcyjne i wnętrza. Zapewnia również ochronę przed palącym śródziemnomorskim słońcem przemieszczającym się w nim pasażerów.
Na rdzeń budynku składają się trzy główne obiekty funkcjonalne – biura administracyjne krajowych kontroli morskich oraz transportowych, terminal dla międzynarodowych statków i promów oraz indywidualny terminal dla przewozów lokalnych i krajowych.
Linia nadbrzeża delikatnie unosi się w okolicy nowego terminala, zapowiadając pojawiające się kolejno opadające rampy. Prowadzą one pasażerów na poszczególne poziomy mariny oraz same pokłady. Układ wnętrz prowadzi oraz orientuje poprzez zastosowanie sekwencji pomieszczeń o płynnie przechodzącym zróżnicowaniu. Każde z nich zorganizowane zostało wokół wybranego charakterystycznego punktu (np. restauracji lub poczekalni).
Promy lokalnych przewoźników sprawnie poruszają się po wpłynięciu do terminalu i cumują na poziomie parteru, aby przy pomocy opadających ramp umożliwić przedostanie się na wyższe piętra. Pasażerowie linii międzynarodowych oraz promów wycieczkowych zostają płynnie przeprowadzeni przez kontrolę paszportów oraz bagażu. Pasażerowie przybywający do portu przechodzą przez podobny ciąg procedur, aż dotrą do miejsca odbioru bagaży.
Nocą światło w terminalu pełnić będzie funkcję latarni morskiej, nakierowując oraz witając wszystkich nadciągających podróżujących. Służyć będzie jako wizytówka miasta, do którego zbliżają się promy.
Port w Salerno to przykład architektury, która nie zapomina o swojej lokalizacji oraz wiążących się z nią krajobrazach oraz warunkach. Przez okna oraz z tarasów terminalu obserwować można nietuzinkowe widoki otaczających zatok oraz pobliskich wybrzeży.
Przewiduje się, że inwestycja w dużym stopniu przyczyni się do usprawnienia transportu. Umożliwi to otwarcie szerszej grupie podróżujących regionu słynącego z wielu kulturowych i krajobrazowych atrakcji. Dla przykładu, zakłada się, że w skali każdego kolejnego roku, przypływ przybywających pasażerów wzrastać będzie o 500 tysięcy rocznie. Przyczyni się do powstania do 2 tysięcy nowych potencjalnych stanowisk pracy w dziedzinie turystyki oraz handlu.
Podczas pierwszej wizyty włoskiego ministra Metteo Renzi, złożono hołd Hadid, wspominając jej geniusz oraz licząc na to, że rozwój oraz przemiana regionu Salerno będą uhonorowaniem jednego z wielu zapoczątkowanych przez nią projektów.