Tallinn Architecture Biennale 2022 otworzy swoje bramy już 7 września 2022 roku w samym sercu Tallina, z obszernym programem stworzonym w celu wspierania międzynarodowego dialogu. Międzynarodowy festiwal architektury organizowany przez Estońskie Centrum Architektury, poświęcony zostanie tematowi „Edible Or The Architecture of Metabolism”.
Tallinn Architecture Biennale 2022 – idea twórczego festiwalu
Biennale, pod przewodnictwem Lydii Kallipoliti i Areti Markopoulou, we współpracy z Ivanem Sergejevem i Sonią Sobrino Ralston, ma zachęcić architektów i projektantów środowiska do zajęcia proaktywnego stanowiska. Dotyczy ono zdolności architektury do wykonywania operacji cyrkularnych, generowania zasobów oraz ostatecznie – do samorozkładu.
Program TAB 2022 składa się z pięciu głównych wydarzeń: wystawy kuratorskiej, dwudniowego sympozjum oraz wystawy konkursowej VISION. A także programu instalacji oraz międzynarodowej wystawy szkół architektonicznych.
Tallin Architecture Biennale 2022 – program
„Edible Or The Architecture of Metabolism” przenosi doświadczalne predyspozycje świata naturalnego, takie jak wzrost, rozkład i trawienie do domeny miast. Kuratorki Lydia Kallipoliti i Areti Markopoulou zapraszają widzów do refleksji nad jedzeniem i architekturą.
Poprzez „Edible; Or, The Architecture of Metabolism” chcemy zakwestionować ekstraktywną, konsumpcyjną i zanieczyszczającą naturę środowiska zabudowanego. Chcemy wyobrazić sobie architekturę, która produkuje zasoby, trawi swoje odpady i ulega autodekompozycji. W obliczu kryzysu zdrowia publicznego, zmian klimatycznych i nierówności społecznych, staje się oczywiste, że wymaga to nowych form lokalnego zaopatrzenia i produkcji. To kreatywny problem projektowym, który stawia pytania o estetyczne, kulturowe i doświadczalne właściwości przestrzeni jako środowisk produkcyjnych.
Metabolic Home
Przekształca Estońskie Muzeum Architektury w żywą maszynę i zaprasza zwiedzających do udziału w kuratorskim eksperymencie. Każda z siedmiu instalacji pokazuje, jak procesy metaboliczne związane z jedzeniem są powiązane z codziennymi domowymi przestrzeniami i czynnościami.
From Brick to Soil
Stawia pytanie o pochodzenie i cykl życia obecnych materiałów budowlanych. Prezentuje kolekcję jadalnych, upcyklingowanych i kompostowalnych prototypów i komponentów budowlanych.
Food and Geopolitics
Angażuje się w zjawiska planetarne i wielkoskalowe terytoria poprzez mapy, rysunki, filmy i wizualizacje masowych migracji i pozyskiwania żywności w trudnych warunkach środowiskowych i strefach konfliktu.
The Archaeology of Architecture and Food Systems
Prezentuje archiwum radykalnych, spekulatywnych projektów, które architekci i artyści przewidzieli na przestrzeni XX wieku. Wśród nich – Lydia Kallipoliti, Sonia Ralston i Sanjana Lahiri.
Future Food Deal
Zamieni się w otwartą bibliotekę, w której zaprezentowane będą podręczniki, książki kucharskie, a także wizjonerskie rysunki i manifesty. A wszystko dotyczące tego, jak architektura może odpowiedzieć na problem alienacji między ludźmi, a ich źródłami zaopatrzenia w żywność. Wśród uczestników znajdziemy Carlo Ratti, Vicente Guallarta i Alexa Hadleya, Winy Maas, TU Delft/The Why Factory; Enrica Ruiza Geliego i Aarona Betsky czy Annę Puijaner.
Wystawa konkursowa VISION
Oparta na głównym temacie kuratorskim, „Circular Block: Reinventing the Mikrorayon”, bada zdolność architektury do przekształcania odpadów w energię poprzez działania recyklingowe w skali mikro i makro. Skupia się także na Lasnamäe, największej dzielnicy Tallina. Zwycięski projekt zaproponował fundamentalną zmianę środowiska życia w Lasnamäe w ciągu 40 lat, polegającą na stopniowym wyburzaniu starych budynków.
Instalacja „Fungible Non-Fungible”
Wymyślony i zaprojektowany przez iheartblob, będzie pierwszą w historii inicjatywą architektoniczną finansowaną przez blockchain. Integruje ona ostatecznie projektowanie architektoniczne, produkcję i finansowanie. Społeczność stanie się więc zarówno projektantem, jak i inwestorem. Iheartblob zbudowali platformę www.tab.iheartblob.com, generatywne narzędzie NFT, w którym będzie można bawić się procesem tworzenia cyfrowej własności.
Zobacz także: