Firma architektoniczna Alvisi Kirimoto stworzyła nową, lekko industrialną przestrzeń na planie wiejskiej rezydencji. Zanurzony w zieleni a jednocześnie położony w samym sercu miasta, kilka minut od kultowych miejsc współczesnego Rzymu – Auditorium – Parco della Musica projektu Renzo Piano i MAXXI – Narodowego Muzeum Sztuki XXI wieku autorstwa Zahy Hadid, kryje się dom z rockową duszą i industrialnym charakterem.
Kubaturze istniejącego budynku, mocno zakotwiczonego na wzgórzu z widokiem na ulicę Park Inviolatella Borghese, na północ od stolicy kryje mieszankę japońsko-włoskiej wrażliwości architektów Massimo Alvisi i Junko Kirimoto.
Kontrola przestrzeni
Architektoniczny tandem wyróżnia się krawieckim podejściem do projektowania, „wrażliwym” użyciem technologii i kontrolą przestrzeni, począwszy od „The Hands Work”, jak określają manipulowanie kartkami papieru w celu uzyskania optymalnych wrażeń wizualnych. Dialog z naturą, podążanie za rewitalizacją miast i zwrócenie uwagi na kwestie społeczne czynią ich projekty unikalnymi na międzynarodowej scenie architektonicznej.
Tym razem także udało się wkomponować dom w naturalny krajobraz i jasne otoczenie wzgórza, na którym można cieszyć się intensywnością żywej natury bez rezygnacji z tętniącego życiem miasta.
Dom nosi znamiona otwartego, gościnnie zapraszając przyjaciół, ale także klientów atelier właścicielki Antonelli. Jej praktyka zawodowa – Opificio Lauchli, koncentruje się na rzemieślniczym tworzeniu niestandardowych dodatków i mebli, dekoracji do wnętrz i przekształcaniu antycznego wyposażenia we współczesne obiekty użytkowe.
Industrializm oswojony
Archetypową bryłę domu równoważą współczesne wnętrza, które są rozmieszczone na trzech piętrach. Architekci chcąc ulepszyć poczucie swobody i przestrzeni, wykorzystali pokaźnej wysokości stropy, ograniczenie liczbę ścian i pozostawili przepuszczalny obwód za pomocą szeregu drzwi francuskich prowadzących wprost do dużego ogrodu.
Podzieliliśmy przestrzeń na trzy poziomy, pracując nad „niebem” każdego z nich, by osadzić trzy różne doświadczenia. Na parterze zastosowaliśmy biel i beton; na pierwszym piętrze jasny żółty i wreszcie na górze zdecydowaliśmy się na pozostawienie odsłoniętej konstrukcji drewnianej.
Elementem zapewniającym ciągłość zwiedzającemu tą swoistą architektoniczną promenadę jest klatka schodowa. Zaprojektowana jako jednoczęściowy wysoki hol, jest wykonana z siatki cięto-ciągnionej, umożliwiającej filtrowanie światła poprzez grę refleksów i cieni. Dom ma niesamowitą rockową duszę, jak właściciele. To jednorodna i dynamiczna przestrzeń, w której znajdujące się materiały i powierzchnie zmieniają się, rozszerzając emocje z wrażeń wizualnych na dotykowe.
Parter skomponowano jako nieformalną przestrzeń, z dużym salonem mieszczącym część telewizyjną z zaprojektowanym na zamówienie regałem z naturalnego drewna i czarnego żelaza. Jadalnia i otwarta kuchnia w całości wykonane są ze stali nierdzewnej z centralną czarna wyspa, osłonięta witrażem. Ze swojego centralnego położenia dominuje malownicza klatka schodowa, wykonana w całości z naturalnego żelaza dźwiganego smukłą, centralną nogą podporową i okryta pojedynczym arkuszem blachy z mikroperforacją na stopniach i balustradzie.
Przestrzenie są jasne i przejrzyste, a klatka schodowa stwarza niezwykłe perspektywy i zachęca do docenienia całości, której zwieńczeniem jest najwyższa kondygnacja z dużym świetlikiem. Układ pomieszczeń zamyka laboratorium właścicielki oraz szereg pomieszczeń na akcesoria, w tym pralnia i łazienka dla gości, wszystkie wykończone cementowym mikro-efektem, który powtórzony na parterze w formie betonowych słupów spaja harmonijnie całość.
Kolor we wnętrzu industrialnym
Te same kolory i wykończenia są powtórzone na pierwszym piętrze dedykowany dzieciom i charakteryzujący się dodatkową nutą kolorystyczną w formie żółtych sufitów. Wzdłuż korytarza z balkonem wychodzącym na klatkę schodową skrzętnie ukryto drzwi łazienek i czterech sypialni, wypełnionych wyrafinowanymi meblami na zamówienie.
Wędrując dalej, odwiedzający mają dostęp do rozległego obszaru mieszkalnego i badawczego z łazienką dla gości, która działa jak filtr dla obszaru zarezerwowanego dla pary.
Sypialnia właścicieli nawiązuje stylem do reszty wnętrz. Tu także pojawiają się elementy z surowej płyty OSB pokrytej błyszczącym zielonym lakierem, nadającym temu skromnemu materiałowi nowej głębi. Najwyższy poziom ma bardzo materialny charakter: posadzka w kolorze szarym pokryta jest mikrocementem kontrastującym z dwuspadowym dachem z drewnianymi kratownicami i odsłoniętymi płytkami.
Materiały prawie przemysłowe
Naturalna płyta OSB, pokryta przezroczystą powłoką ochronną i skórzana półka formowana obrobionym czarnym żelazem, wije się wzdłuż całego pokoju z trzech stron. Z podwieszanych mebli, na których stoi telewizor, wstążka półki przekształca się w regał na czasopisma, staje się ławką, składa się, by przybrać kształt szezlonga, podnosi się aby stać się blatem roboczym, a następnie blatem z klapką, który ukrywa kuchnię ze zlewem i płytą kuchenna, która ostatecznie przy 90 ° staje się przykryciem otwieranych drzwi a nie meblem. To niekończąca się zabawa formą i funkcją!
Ganek, zaprojektowany z częścią dzienną i jadalnią w pobliżu kuchni, zaciera granice między wnętrzem a zewnętrzem. W ogrodzie, tuż za angielskim trawnikiem znajduje się ogród warzywny z wannami z cortenu, wrzuconymi jakby w miejski krajobraz. Właśnie tutaj najwyraźniej materializuje się synteza wszechstronnej propozycji Alvisi Kirimoto studio, które zawsze łączy przeciwstawne światy miejskich rytmów i ekologicznego stylu życia.
Zobacz także: