Tadao Ando to bez wątpienia najsłynniejszy japoński architekt, który pomimo braku branżowego wykształcenia, zdobył najwyższe wyróżnienie w tej dziedzinie. W 1995 roku otrzymał nagrodę Pirtzkera, która potwierdziła jego najwyższy kunszt. Ando wciąż tworzy i prowadzi biuro architektoniczne w Osace, ale niektóre z jego dzieł już poddaje się badaniom i interwencjom.
Aby poprowadzić wystawę prac swojej firmy, japoński architekt Yo Shimada przekształcił projekt Tadao Ando. „House in Nihonbashi” odmienił swoje oblicze za pomocą filmu optycznego. Ando ukończył tą realizację zlokalizowaną w Osace w 1994 roku. Właściciel nieruchomości zaprosił Yo Shimadę, który prowadzi praktykę architektów Tato, aby przeprojektował budynek. Nowa funkcja obiektu to galeria, w której Shimada prezentuje swoje prace. Wystawa, zatytułowana „reorganizacja”, przedstawia wiele przeszłych i przyszłych projektów studia Tato Architects.
Oryginalny projekt mieszkalny Ando został poddany rewitalizacji, a w rezultacie powstała tu galeria wystawiennicza z sześcioma pokojami i dwoma „sklepieniami”. Jedno z nich można całkowicie otworzyć na zewnątrz, dzięki szklanemu, przesuwnemu sufitowi.
W trzypiętrowym atrium instalacja wykonana z folii optycznej kontrastuje z wszechobecnym betonem. Materiał, który wykorzystano powtórnie, po innej instalacji, umiejętnie dodaje przestrzeni kolorowi, odbijając światło.
Natomiast dalej, każda z sześciu galerii przedstawia inny temat związany z pracą Tato Architects. Każde pomieszczenie zawiera makiety, prototypy, rysunki i fotografie, które przedstawiają trajektorię praktyki Yo Shimady. Tadao Ando stworzył projekt, który okazał się sprostać nie jednemu wyzwaniu.
Więcej o laureatach Nagrody Pritzkera przeczytacie tu:
nagroda-pritzkera-2020-dla-architektek-z-irlandii
nagroda-pritzkera-panteon-japonskiej-architektury