Poczuć się jak Alicja w Krainie Czarów, lub przenieść w jeden ze szkatułkowych światów stworzonych przez Juman Malouf do filmów jej partnera, Wesa Andersona… Teatralne i bajkowe wnętrza zaprzeczają modernistycznej manierze, a awangardowe podejście do projektów wnętrz zyskuje coraz szerszą publiczność. Guru w tej dziedzinie, rozchwytywany przez hollywodzkie gwiazdy projektant wnętrz – Ken Fulk, wydał kilka lat temu książkę. Pokazuje w niej czytelnikom jak zaczarować wystrój wnętrz za pomocą faktur, kolorów, dowcipu i kaprysu. Fulk był jednym z prekursorów zyskującej coraz większą popularność fali aranżacji wnętrz łączących styl vintage z rustykalnym, kolonialnym i antycznym. Słowem żongluje wszystkimi nawiązaniami do złotej epoki artystycznej bohemy.
Zmysłowy wystrój wnętrz
Rzadko kiedy wystrój wnętrz porusza zmysły w tak intensywny sposób. Samo spojrzenie na zdjęcia jego pracy wywołuje coś w rodzaju podekscytowania. Część widowni przyjmuje je z zadowoleniem, wysycona monotonnymi aranżacjami w stylu minimalistycznym. Trzeba przyznać, że od wielu lat to właśnie oszczędny i monochromatyczny sposób na wnętrza, szczególnie w przestrzeni miejskiej.
Jego studio zlokalizowane w dawnych fabrycznych magazynach w San Francisco, o nazwie Magic Factory, funkcjonuje jako przestrzeń do pracy, jednocześnie będąc przestrzenią do życia. To kolejny przykład tego, jak profesjonalizm i życie prywatne przenika się w branżach kreatywnych. Jeśli chodzi o jego warstwowe projekty, zestawienie podstawowego i eleganckiego funkcjonalizmu, miesza z asortymentem skarbów. W ten sposób jednocześnie szokuje i uspokaja umysł odbiorcy.
Magiczna Fabryka Kena Fulka
Jeden z pokoi w jego Magicznej Fabryce nosi nazwę Peep Show. Króluje tu całkowicie biały, wypchany paw oraz zwierzęce skóry. Wystrój wnętrza obejmuje także kryształowe żyrandole, ścianę z posiekanego drewna opałowego i duże bukiety soczystych różowych i białych róż. W tym pomieszczeniu niewątpliwie dzieje się dużo – mnóstwo tu tekstur i emocji. Jednak to co wydaje się sprzeczne, a nawet rozbieżne, w jakiś sposób komponuje się ze sobą. Każdy akcent działa jako niezastąpiony towarzysz w uwodzicielskim tańcu przedmiotów.
W jednym z najdroższych domów jednorodzinnych, jakie kiedykolwiek powstały w San Francisco, Birch Castle, Fulk nie pozostawił ani jednego cala domu nietkniętego.
Salon został polakierowany dwudziestoma warstwami niebieskiej farby, a następnie polerowany, aż do uzyskania delikatnego blasku. Formalna mahoniowa biblioteka została przekształcona w bardziej tętniące życiem, otwarte wspólne miejsce pracy z ogromnym francuskim stołem przemysłowym, który miał służyć jako wspólne biurko. Aby umieścić go na miejscu, trzeba było użyć dźwigu i wsunąć stół przez okno. To, co było bardzo formalnym domem, stało się teraz intrygującą mieszanką – po części angielski dwór, po części apartament gwiazdy rocka – pełne dowcipu i kaprysu”- pisze Fulk w swojej książce Magiczny świat pana Kena Fulka
Fantazja bez granic
Bajkowa paleta wzorów Fulka bez wątpienia emanuje urokiem. Szczególnie przy obecnych trendach w projektowaniu, wciąż darzących dużą estymą skandynawski minimalizm. W opozycji Fulk kreuje fantastyczne przestrzenie miksując klimat „gwiazdy rocka” z wygładzoną elegancją dżentelmena. Zupełnie jakby kapryśna, współczesna bogini spotkała arystokratę ze starego świata.
Dla mnie życie zawsze miało kinową jakość. Tak jakby grupa wymyślnie przebranych tancerzy mogła wejść w każdej chwili. Szczerze mówiąc, tak było odkąd byłem dzieckiem. Od samego początku byłem namaszczonym twórcą doświadczeń dla mojej rodziny. Żadna kolacja nie mogłaby się odbyć bez odpowiednio przygotowania stołu. Ułożone kwiaty, perfekcyjne nakrycie stołu, ustawione wizytówki ”- mówi Fulk.
Wykorzystanie odzyskanych i zabytkowych przedmiotów to także częsty zabieg w jego twórczości. W domku w stanie Montana, o nazwie Halfway House, Fulk użył „drewna odzyskanego z płotów i starych stodół” do pokrycia wewnętrznych ścian i podłóg. „Wyjątkowość i tekstura, której dostarczyło, nadały tej strukturze duchową jakość”, pisze. Używał również poroża jako dekoracji na ścianach i stołach oraz mieszanki skórzanych i aksamitnych krzeseł. Zestawił je razem w tym samym pokoju, także w głównej sypialni wykorzystał antyczne krzesła z poroża.
Ken może wstać o świcie, aby zrobić zakupy na targu rolniczym kierując swe wybory odnośnie koloru i faktury. Następnie (bez potrzeby drzemki) uderza na ogromny pchli targ z równą gorliwością” – komentuje Cornelia Guest we wstępie do książki.
Wystrój wnętrza i kolory
Na uwagę zasługuje również jego użycie zieleni. Fulk odkrył ten trend na długo zanim zaczął on zyskiwać popularność. W wielu jego wnętrzach można znaleźć żywe szmaragdowe zielone, a zestawienie koloru z szarością, czerwienią i czernią po prostu budzi zmysły.
To nie przypadek, że często opisuję nasze projekty jako „filmy w moim umyśle”. Dosłownie widzę, jak ożywają – nie tylko statyczne przestrzenie z ładnymi meblami, ale wspaniałe, żywe filmy Technicolor wraz ze ścieżką dźwiękową, idealnymi kostiumami i intrygującymi postaciami”- wyjaśnia.
W rzeczywistości więc praca Fulka to ekstrawaganckie odejście od monotonii minimalizmu dzięki kolorom, fantazji oraz niewątpliwie także zmysłowości.
Zobacz także:
wystroj-wnetrz-orientalny-maksymalizm