Od lat 80. Arthur Casas stał się jednym z najbardziej innowacyjnych architektów pochodzących z Brazylii. Casas ma swoje pracownie w Sao Paulo i Nowym Jorku, a jego projekty obejmują Paryż, Rio de Janeiro, Tokio, Buenos Aires i wiele innych miast. W 1999 roku, założył Studio Arthur Casas i od tego czasu wyznacza kierunek współczesnego rozumienia modernizmu.
Modernistyczna wizja Arthura Casasa
Sao Paulo, miejsce urodzenia Arthura Casasa, zaszczepiło w nim ducha kosmopolityzmu oraz chęć patrzenia na zewnątrz i przyjmowania świata designu. Ten etos można dostrzec w pracach Casasa, które charakteryzują się niepowtarzalnymi i ciągle zmieniającymi się projektami. Jako architekt, Casas odchodzi od definiowania i klasyfikowania, co sprawia, że nieustannie ewoluuje w swoim stylu architektonicznym i projektowym.
Jak sam tłumaczy – środowiska, które projektujemy i budujemy, nie powinny podążać za modą, trendami, stylami ani poszukiwać jedynie dramatycznego i spektakularnego gestu. Przeciwnie, muszą być żywe, przyjazne, empatyczne, elastyczne, pełne różnych możliwości interakcji, które z czasem mogą zmienić życie osób, które je zajmują.
Casas uważa, że architektura i projektowanie domu są ze sobą nierozerwalnie związane. Dostrzega znaczenie przestrzeni, które projektuje, tylko wtedy, gdy jest w stanie zrozumieć meble, które zostały do nich zaprojektowane lub wybrane. Architekt nawiązuje do estetyki mid-century modern, jednocześnie odwołując się do bogatej brazylijskiej tradycji produkcji drewna. W ten sposób powstają wyjątkowe i współczesne projekty pełne charakteru, a jednocześnie zgodne z zasadami natury.
Modernistyczne projekty Arthura Casasa
+55design Store
Zaprojektowany przez Arthura Casasa i jego zespół, sklep +55design w São Paulo, podkreśla brazylijski modernizm, dzięki czystym liniom, perforowanym ścianom i bujnej zieleni złożonej z rodzimych gatunków roślin. Neutralny i minimalistyczny krajobraz wewnątrz sklepu, pozwala na osiągnięcie elastycznego układu przestrzeni, tworząc wreszcie artystyczną scenę dla wyjątkowych elementów wnętrza.
Monochromatyczne materiały ścian, sufitu i podłóg, nadają projektowi pożądany charakter „pustego płótna”. Ziemistą paletę kolorów uzupełnia delikatna zieleń przepuszczalnej fasady. Opracowana specjalnie dla +55design, nawiązuje dialog z architekturą krajobrazu autorstwa Leandro Reisa z The Lapa Company.
Dzięki światłu, które staje się największym sprzymierzeńcem architektury, przestrzeń wystawowa nabiera ostatecznie niezwykle tropikalnego charakteru. Ciepłe promienie słoneczne wpadają przez amorficzny otwór pomiędzy parterem, a antresolą, subtelnie rozświetlając wnętrze.
Casas chciał stworzyć przestrzeń, w której ostatecznie to produkty byłyby głównymi bohaterami. Jak sam wyjaśnia – „Projekt był pomyślany jako poszukiwanie rozwiązań, które będą świadczyć o meblach, a nie o architekturze”.
Wewnątrz budynku ortogonalne przegrody, wykonane z metalu i zamszu, ostatecznie podkreślają to zaskakujące doświadczenie. Całość kreuje współczesną, luksusową i niezwykle wyrafinowaną estetykę, w której dochodzi wreszcie do wyjątkowego spotkania natury i architektury.
W +55design znajdziemy także meble zaprojektowane przez Arthura Casasa, w tym linię outdoorową „Golf”, wykonaną z drewna, aluminium i siatki z tworzywa sztucznego.
Casa Ek
Z widokiem na piaszczystą plażę Baleia w samym sercu Brazylii, Casa EK to nowoczesny, otwarty dom zaprojektowany przez Arthura Casasa. Zbudowany jako szereg ustawionych na sobie geometrycznych brył, rzeczywiście nieograniczenie korzysta z rozpościerającego się krajobrazu. Choć budynek wydaje się być surowy, został subtelnie złagodzony poprzez żywozielone, pionowe ogrody, a także tafle wody z basenu i jacuzzi. Wplecione w strukturę fortu, tworzą zmysłową przestrzeń.
Wąska działka w Baleia Beach dostępna jest tylko od frontu. Wyzwaniem było więc pogodzenie otwartości na krajobraz z prywatnością mieszkańców. Chcąc połączyć główny atut tego wyjątkowego domu, z wygodnym i praktycznym dostępem do garażu, wybudowano ostatecznie podziemną wiatę samochodową nachyloną pod posesją, jednocześnie podnosząc teren i starannie układając jego górne poziomy.
Ciepły, drewniany taras z basenem otwiera posesję w kierunku morza, prowadząc płynnie przez przesuwane szklane drzwi do rozległej przestrzeni mieszkalnej, a następnie ponownie do małego ogrodu na tyłach posesji. Na pierwszym piętrze, wokół centralnej przestrzeni, rozmieszczono pięć apartamentów z podwójnymi sypialniami i łazienkami. Aby zapewnić ciągłość wizualną i niekwestionowalną prywatność, szklane okna i drzwi w całym budynku, składają się z metalowych paneli.
Projekt wnętrza nawiązuje do kolorystyki architektury, z musztardowymi odcieniami tkanin i mebli zatopionych w beżu, tworząc ostatecznie unikalną atmosferę, łączącą ciepłe i zimne barwy. Liczne perełki wzornictwa, zapewniają wyjątkową funkcjonalność, a także nadają wnętrzom niepowtarzalnej głębi. Dodatkowo, znajdziemy w nich fotel Mole autorstwa Sérgio Rodriguesa i stół Pétala projektu Jorge Zalszupina.
AL House
W oparciu o ideę stałych wakacji, dom AL w São Conrado, został zaprojektowany tak, aby dostosować się do potrzeb i stylu życia właściciela, a także do pragnienia posiadania miejsca, w którym panuje nieograniczony spokój. Architekt zastosował ciepłe brazylijskie drewno tekowe, znane jako cumaru, do wykonania podłóg oraz naturalną paletę kolorów we wnętrzach. Ponadto, piaskowiec użyty w domu jest niemal identyczny jak ten, z którego zbudowano Ścianę Płaczu w Jerozolimie, ulubionym miejscu wypoczynku właściciela.
Część dzienna funkcjonuje właściwie jak weranda, a zintegrowane środowiska oddzielają od siebie jedynie duże, ruchome schody, które wiją się na trzy piętra domu. Celem było objęcie naturalnego krajobrazu, destabilizacja pojęć „wewnątrz” i „na zewnątrz”, ale także stworzenie ciepłej przestrzeni dla mieszkańców.
Na pierwszym piętrze, mniejszym i bardziej intymnym, pokrytym drewnem, znajduje się biuro, główna sypialnia, garderoba i łazienka spa. Sypialnie gości są rozmieszczone na dolnym poziomie, otoczonym ogrodem z roślinami pochodzącymi z lasów atlantyckich.
Celem Arthura Casasa było stworzenie domu, który jednocześnie wchłaniałby i dodatkowo odzwierciedlał swoje otoczenie, począwszy od wyboru materiałów, a skończywszy na rozwiązaniach wentylacyjnych. Budynek wtapia się w krajobraz, dodatkowo stanowiąc ramę dla otaczającej go przyrody.
NVD House
Dom NVD został umieszczony na działce porośniętej rodzimym lasem w środkowej części stanu São Paulo, a jego DNA możemy upatrywać w dynamicznej mieszance brył o różniących się ostatecznie rozpiętościach.
To właśnie dzięki tej geometrycznej zabawie, w bryłach rozmieszczono pomieszczenia domu, wykorzystując dodatkowo maksymalną integrację pomiędzy przestrzeniami wewnętrznymi, a przyrodą.
W dolnej części, wyłożonej rustykalnym granitem i fakturą ścian, znajduje się wreszcie część usługowa, sauna i spa. Nad nią pojawia się część główna, która odpowiada parterowi i piętru wejściowemu. W kształcie litery l, z surową fakturą ścian, koncentruje się przestrzeń gościnna, z trzema apartamentami gościnnymi, kuchnią, widokiem na las i salonem o rozpiętości ponad 20 metrów z kominkiem, tarasem i miejscem na grilla.
Wreszcie, górna część budynku, z aluminiową elewacją o wyglądzie drewna, mieści główną sypialnię, biuro i trzy apartamenty dla dzieci. Balkony tej intymnej części, oferują dodatkowo widok i dostęp do zielonego dachu.
Projekt wnętrz został wykonany przez Nourę Van Dijk. Natomiast projekt krajobrazu został opracowany przez Luisa Carlosa Orsiniego, który potrafił zapewnić harmonijną ciągłość z otaczającym lasem.
DS House
Ten projekt to szeroko zakrojona renowacja domu zaprojektowanego w latach osiemdziesiątych przez włosko-brazylijskiego architekta Ugo di Pace.
Dawny projekt charakteryzowała solidność konstrukcji, z niewielką liczbą otworów, podkreśloną przez cylindryczne betonowe kolumny na elewacji frontowej i tylnej. Jednak subtelne gesty Arthura Casasa, nadały architekturze płynności, a także nieznanej dotychczas otwartości. Powiększono również niewielki basen, który obecnie zajmuje powierzchnię dwudziestu metrów kwadratowych.
Otwory świetlne zostały powiększone, dodano także szklane drzwi, aby wprowadzić do domu naturalną atmosferę kreowaną przez pionowe ogrody, znajdujące się na obwodzie działki. Pergola niejako chroni miejsce do spożywania posiłków na świeżym powietrzu, znajdujące się obok drewnianego pomostu i wspomnianego basenu, wykonanego z marmuru trawertynowego. Elementem, który pozostał zgodny z pierwotnym projektem stały się schody z ciemnego, brazylijskiego drewna tekowego.
Wnętrza wypełnione są grą wzornictwa i sztuki, w której odnajdziemy zdjęcia Sebastião Salgado.
Ta renowacja stworzyła ostatecznie odświeżającą atmosferę w domu, zamieszkiwanego przez mieszkańców od dziesięcioleci. Funkcjonalny i prosty, projekt unowocześnia wreszcie sposób użytkowania i wprowadza rozmycie między wnętrzem a zewnętrzem, wkomponowując małe elementy krajobrazu, które wnoszą do architektury naturalne światło, zieleń i niezdefiniowaną płynność.
Zobacz także: