Położona w górskiej dolinie w pobliżu Chengde, historycznego miasta na północny wschód od Pekinu w Chinach, Kaplica Dźwięku zadziwia odwiedzających ją po raz pierwszy swoim tajemniczym, przypominającym głaz kształtem i prehistoryczną wrażliwością.

Zaprojektowana przez studio architektoniczne OPEN z siedzibą w Pekinie, sala koncertowa na świeżym powietrzu jest jednocześnie medytacyjnym odosobnieniem. Monolityczny, betonowy budynek jest miejscem występów muzycznych, a także wita odwiedzających, którzy chcą się zrelaksować, słuchając dźwięków natury. Zainspirowany otaczającymi formacjami skalnymi kształt budynku harmonijnie wtapia się w naturalne otoczenie, a inspirowane jaskiniami wnętrze oferuje nienaganną akustykę. Z widokiem na ruiny Wielkiego Muru z czasów dynastii Ming i otaczający krajobraz uzupełniający wyjątkową dźwiękową atmosferę amfiteatru, wciągająca Chapel of Sound zasługuje na swoją nazwę, oferując spokojną przestrzeń stworzoną zarówno do kontemplacji, jak i spotkań towarzyskich.


Kierując się chęcią zminimalizowania śladu budynku i jego wpływu wizualnego, zespół zdecydował się na odwrócony stożek, którego prążkowany wzór nawiązuje do osadowych formacji skalnych otaczających gór. Zbudowany w całości z betonu zmieszanego z kruszywem pochodzącym z lokalnych, bogatych w minerały skał, budynek składa się z zewnętrznej i wewnętrznej powłoki, z przestrzenią między nimi działającą prawie jak kratownica. Rezultatem jest struktura, która zaciera granicę między wszystkim, co naturalne i stworzone przez człowieka, służąc jako oda do naturalnego krajobrazu i ludzkiej pomysłowości.


W sercu budynku amfiteatralna sala koncertowa jest wszechstronną przestrzenią, która może gościć występy muzyczne na dużą skalę, a także stanowić miejsce do indywidualnej refleksji. Scena na świeżym powietrzu zapewnia dodatkową przestrzeń do występów, a platforma widokowa na dachu, do której prowadzą schody między warstwami, wijące się przez budynek, oferuje panoramiczne widoki na dolinę. Wreszcie akcenty z brązu, takie jak poręcze i drzwi, dodają ciepła surowym betonowym przestrzeniom.

Korzystając z bardzo otwartego komunikatu, zespół zbadał wszystkie aspekty związane z występami muzycznymi i właściwościami dźwięku w przestrzeniach takich jak jaskinie, aby uzyskać ostateczny kształt budynku. Kierując się pragnieniem „zobaczenia kształtu dźwięku”, jak wyjaśniają partnerzy i założyciele OPEN, Li Hu i Huang Wenjing, ściśle współpracowali z inżynierami akustyki, aby zapewnić doskonałe środowisko akustyczne bez wprowadzania dodatkowych materiałów pochłaniających dźwięk, opierając się jedynie na morfologii powłoki wewnętrznej i zastosowanych otworach.

Począwszy od małych wycięć o różnych kształtach, aż po duży otwór w suficie o organicznym kształcie, otwory te pełnią funkcję obszarów pochłaniania dźwięku, jednocześnie zapewniając wspaniałe widoki nieba i otaczającej doliny, a także inne różne dźwięki z zewnątrz, począwszy od odgłosów śpiewu ptaków i owadów, po szum wiatru.

Symfonia natury jest tym, czego naprawdę chcieliśmy, aby ludzie tutaj doświadczyli,
mówią architekci.



Duży otwór w dachu umożliwia również oświetlenie sali koncertowej naturalnym światłem, minimalizując potrzebę stosowania sztucznego oświetlenia (część etosu zrównoważonego rozwoju OPEN); budynek właściwie nie ma ogrzewania ani klimatyzacji, dzięki czemu zużywa minimalną ilość energii. A jeśli zastanawiasz się, co się dzieje, gdy pada deszcz, każda woda, która wpada przez otwór – sam w sobie hipnotyzujący spektakl – jest szybko odprowadzana, a następnie spływa kaskadą po schodach dzięki sprytnemu systemowi odwadniającemu inspirowanemu rzymskim Panteonem. Niezależnie od tego, czy słuchasz deszczu, koncertu lub symfonii, oglądasz występ chóru, czy światło słoneczne omiatające ściany, Chapel of Sound jest skarbnicą samotnych i wspólnych doświadczeń, które są zarówno inspirujące, jak i uzdrawiające.



Zobacz także:
Edoardo Tresoldi i jego Opera na kalabryjskim wybrzeżu