Search

Kolorowa wioska na wyspie Hormuz

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran tahmineh monzavi 05

Ten tętniący życiem, wielofunkcyjny ośrodek kulturalny składa się z kolorowych kopuł z ubijanej ziemi. Za projekt odpowiadają architekci z pracowni ZAV. Jednak powstał on właśnie na wyspie Hormuz w Iranie w ramach szerszej inicjatywy.

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran-©-soroush-majidi.jpg
© Soroush Majidi

Hormuz to dawniej wspaniały historyczny port w strategicznej cieśninie Hormuz w Zatoce Perskiej na południe od Iranu, który kontroluje dostawy ropy naftowej z Bliskiego Wschodu. Wyspę wyróżniają wyjątkowe kolorowe surrealistyczne krajobrazy. Co dziwne, lokalni mieszkańcy pięknej, turystycznej i politycznie strategicznej wyspy angażują się w nielegalny handel przy użyciu swoich łodzi”.

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran-© DJI 02
© DJI

Dla lokalnej społeczności wyspy Hormuz

„Obecność w Hormuzie” to cała seria projektów urbanistycznych autorstwa architektów ZAV. Ich cel przede wszystkim polega na wzmocnieniu pozycji lokalnej społeczności wyspy. W rezultacie innego projektu kulturalnego, a w zasadzie drugiej fazy inicjatywy, powstał wielofunkcyjny budynek zwany „majara”. Łączy on życie miejscowej ludności i gości zarówno kulturowo, jak i ekonomicznie.

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran tahmineh monzavi 04
© Tahmineh Monzavi

W kraju, w którym państwo boryka się z politycznymi sporami poza swoimi granicami, każdy projekt architektoniczny staje się propozycją alternatyw dla wewnętrznego zarządzania. W ten sposób zadaje podstawowe pytania. Jakie są granice architektury? Jak architektura może sugerować polityczną alternatywę dla życia społecznego? Jak może osiągnąć sprawczość społeczną? ”- kontynuują architekci.

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran tahmineh monzavi 03
© Tahmineh Monzavi

ZAV wyjaśnia, że ​​projekt to w rzeczywistości ciągły proces, którego celem jest budowanie zaufania, a nie obiektów architektonicznych. Program obejmuje wiele małych kopuł zbudowanych przy użyciu techniki „superadobe”. Opracował ją urodzony w Iranie architekt Nader Khalili. Niewielka skala kopuł sprawia, że ​​są one zgodne z możliwościami budowlanymi lokalnych rzemieślników i robotników niewykwalifikowanych.

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran © payman barkhordari 03
© Payman Barkhordari

Dziś to wyszkoleni mistrzowie budowy superadobe, tak jakby wartość Nadera Khalili mnożyła się wykładniczo” – mówi zespół projektantów.

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran © payman barkhordari 01
© Payman Barkhordari

Barwny charakter projektu nawiązuje do topografii wyspy Hormuz.

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran tahmineh monzavi 02
© Tahmineh Monzavi

W tym projekcie dywan jest tkany z ziarnistych węzłów inspirowanych cząsteczkami, które tworzą ekoton wyspy. Przestrzenne jednostki, zwane też kopułami, powstają z worków wypełnionych piaskiem. Z kolei piasek ten pochodzi z pogłębianego doku w porcie Hormuz. Tak jakby ziemia spuchła, tworząc miejsce na zakwaterowanie”.

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran © soroush majidi 02
© Soroush Majidi

Kopuły mieszczą różnorodne programy, przy czym większość z nich zapewnia zakwaterowanie. Inne kopuły zawierają pomieszczenia ogólnodostępne. W nich mieszkańcy mogą zrobić pranie lub zjeść obiad w lokalnej kawiarni. Są tu również sale przeznaczone do prac rękodzielniczych, modlitwę, a nawet punkt informacji turystycznej.

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran tahmineh monzavi 01
© Tahmineh Monzavi

Proste zasady tworzenia społecznej architektury

Zdaniem architektów, znaczącą zmianę społeczną można osiągnąć, kierując się czterema głównymi zasadami. Po pierwsze należy budować ekonomicznie, z korzyścią dla klienta. Po drugie większa część budżetu powinna pokryć koszty pracy, zamiast drogich, importowanych materiałów. To także korzystne dla lokalnej ludności, ponieważ mogą rozwijać swoje umiejętności budowlane.

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran © soroush majidi 01
© Soroush Majidi

Po trzecie – adaptacyjny i przyszłościowy scenariusz przestrzenny, który może odpowiedzieć na nieprzewidywalne potrzeby z korzyścią dla klienta i wyspy. I wreszcie po czwarte – wykorzystanie materiałów i zasobów ludzkich z iranu w celu obniżenia kosztów budowy i transportu oraz zwiększenia PKB z korzyścią dla całego kraju.

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran © payman barkhordari 02
© Payman Barkhordari

Architektura może być pośrednikiem, który łączy interesy różnych grup, od państwa i inwestorów po różne klasy i grupy ludzi. Majara czyni to, łącząc właścicieli gruntów z sąsiedniego portu Bandar Abbas, którzy organizują coroczną imprezę Landart w Hormuz, inwestorów ze stolicy Teheranu i miejscową ludność hormuz jako partnerów w projekcie.”

ZAV-architects-presence-in-hormuz-iran © DJI
© DJI

Zobacz także:

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close