Położona u podnóża zalesionych gór Emei w chińskiej prowincji Syczuan, nowa destylarnia whisky słodowej Pernod Ricard sprawia wrażenie, jakby była tam od zawsze, dzięki ponadczasowej architekturze studia architektonicznego Neri & Hu z Szanghaju.
Pernod Ricard nie mógł wybrać bardziej pomyślnej lub malowniczej lokalizacji dla The Chuan Malt Whisky Distillery, pierwszej w Chinach destylarni whisky międzynarodowej grupy win i napojów spirytusowych. Emeishan, wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, jest miejscem zarówno o oszałamiającym naturalnym pięknie, jak i wyjątkowym znaczeniu kulturowym, szczycącym się pierwszą świątynią buddyjską zbudowaną w Chinach w I wieku naszej ery, a także innymi historycznymi świątyniami i pomnikami.
Neri & Hu – architektura z duszą
Neri & Hu uchwycili zarówno namacalną witalność naturalnego krajobrazu, jak i niewypowiedzianą duszę dziedzictwa kulturowego tego obszaru w swoim skromnym, ale sugestywnym projekcie architektonicznym, który harmonijnie łączy przeszłość i teraźniejszość oraz tradycję i innowacje, odzwierciedlając wielowiekowy artyzm produkcji whisky i najnowocześniejsze urządzenia gorzelni. Dzięki wciągającemu centrum dla zwiedzających, które ma zostać otwarte w 2023 r., i stałym programom artystycznym, aspiracje destylarni wykraczają poza produkcję whisky, dążąc do pobudzenia lokalnej gospodarki i promowania kultury Syczuanu.
Zwycięski projekt międzynarodowego konkursu opiera się na pojęciu dwoistości naturalnych elementów, założeniu starożytnej chińskiej filozofii, która głosi, że dwie przeciwstawne siły lub elementy mogą faktycznie uzupełniać się w świecie przyrody, co ucieleśnia dwoistość terenu górsko-wodnego – nieruchomość z trzech stron otacza wijący się potok, a w tle majestatyczny szczyt Emei. Koncepcja yin i yang oddaje również hołd historii tego miejsca – ta ziemia była niegdyś imponującym klasztorem, miejscem kilku historycznych bitew i punktem zatrzymania na wielu szlakach pielgrzymkowych i handlowych – a także odzwierciedla dialektyczny etos gorzelni, który łączy know-how szkockiej whisky z wykorzystaniem wody Emei, która słynie z doskonałej jakości.
Neri & Hu i symboliczne znaczenie wody w architekturze
Praktyczne i symboliczne znaczenie wody nie umknęło uwadze Neri & Hu, którzy lirycznie zintegrowali elementy wodne, takie jak odbijające się w architekturze baseny i fontanny, czyniąc wodę tematem przewodnim dla odwiedzających podczas poruszania się po posiadłości. Po wejściu na teren, odbijający światło basen nadaje ton dzięki swojej uspokajającej wrażliwości, podczas gdy polerowana, przypominająca skałę rzeźba ze stali nierdzewnej pośrodku stawu oddaje poczucie szczerego szacunku dla zasobów naturalnych tego miejsca.
Zatytułowane „Struktura fraktalna – Nieskończone Shan Shui”, dzieło współczesnego chińskiego artysty Zhana Wanga jest dokładną repliką głazu znalezionego podczas budowy projektu.
Schowane w naturalnym zboczu terenu, trzy długie budynki na północnym krańcu mieszczą zakłady produkcyjne whisky, w tym salon dla gości inspirowany tradycyjnymi herbaciarniami z Syczuanu i dwa gigantyczne miedziane alesmy wykonane ręcznie przez znanego szkockiego kotlarza Forsytha. Skromne, nisko zawieszone budynki o betonowej konstrukcji mają dwuspadowe dachy wyłożone odzyskanymi glinianymi dachówkami i murowane ściany wykonane z lokalnie wydobywanych kamieni. W przeciwieństwie do narodowych budynków gorzelni, dwa centra dla zwiedzających zbudowane są na fundamentalnych geometriach, okręgu i placu, które w chińskiej filozofii reprezentują niebo i ziemię.Okrągły, podziemny budynek znajduje się na dziedzińcu z kopułą, wokół którego znajdują się trzy sale degustacyjne, sala koktajlowa i piwnica dla VIP-ów.
Zbudowana z betonu deskowego, faktura ścian nawiązuje do dębowych beczek, w których dojrzewa whisky, a dramatyczna fontanna na środku dziedzińca zwraca uwagę na znaczenie wody w procesie destylacji – woda wypływająca z centralnego punktu spływa kaskadą na płytką miedzianą misę, nawiązującą do ręcznie robionych destylatorów gorzelni. Podczas gdy wszystko to dzieje się pod ziemią, trzy koncentryczne ceglane pierścienie, które odzwierciedlają sylwetkę góry Emei, subtelnie zaznaczają obecność budynku.
Dalej w dół zbocza rozciąga się budynek restauracji i baru w kształcie kwadratu, jest podparty z dwóch stron, z jednym rogiem unoszącym się nad brzegiem rzeki. W sercu budynku, na dziedzińcu na świeżym powietrzu, który pięknie otacza szczyt Emei, znajduje się kolejna wciągająca funkcja wody, z wodą delikatnie spływającą po ceremonialnych schodach, tworząc basen, który odzwierciedla otaczającą przyrodę. Na szczycie schodów platforma widokowa na dachu, która pozwala odwiedzającym podziwiać majestatyczny krajobraz w całej okazałości, uzupełnia udogodnienia w zapierający dech w piersiach sposób, jeszcze bardziej podkreślając, według słów architektów:
Harmonijną równowagę między architekturą a krajobrazem, między przemysłem a doświadczeniem zwiedzających, między górami a wodą.
Zdjęcia: Chen Hao
Zobacz także:
Rafael de Cárdenas i Neri&Hu kreują tło dla armatury łazienkowej Vaia