Search

W zgodzie z naturą – domy zatopione w przyrodzie

Entreparotas House / Di Frenna Arquitos / zdjęcia: Lorena Darquea

Miejsca, w których natura odnajduje niekwestionowalną harmonię z minimalistyczną architekturą. Wnętrza domów zapraszają do nieustającego kontaktu z przyrodą, która nie tylko uzupełnia wizualny aspekt domu, ale także pozwala na stworzenie niezwykle uspakajającej i błogiej atmosfery. Przedstawiamy projekty, w których natura przenika architekturę i design, tworząc niezwykle wyrafinowane połączenia.

Entreparotas House / Di Frenna Arquitecto

Dom Entreparotas to projekt, który pozwala jego użytkownikom żyć w stałej relacji z naturą, dlatego też założeniem było wybranie miejsca, które zwiększyłoby znaczenie istniejącej już flory. Tropikalna roślinność, w której wyróżniają się paroty i drzewa figowe, kreuje atmosferę dżungli, która ostatecznie umożliwiła realizację koncepcji.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Entreparotas House / Di Frenna Arquitos / zdjęcia: Lorena Darquea

Imponujące betonowe bryły, które doskonale zrozumiały topografię terenu, zostały umieszczone w starannie przeanalizowany sposób, generując szereg ścieżek do wędrówki wokół domu. Stworzone dróżki, tworzą niezapomnianą grę cieni i światła, pozwalając mieszkańcom i gościom odkrywać uroki rezydencji i otaczającego ją terenu.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Entreparotas House / Di Frenna Arquitos / zdjęcia: Lorena Darquea

Wybrane materiały tworzę grę neutralnych i wręcz kamiennych kolorów, które interpretują istotę zagubionej ruiny w środku dżungli. To właśnie tam, gdzie architektura zatrzymuje się, aby dostojnie i z upodobaniem podkreślić swoje komponenty, które uzyskują zauważalne bogactwo w miarę upływu lat.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Entreparotas House / Di Frenna Arquitos / zdjęcia: Lorena Darquea

Światło, wiatr i deszcz są elementami, które nieustannie otaczają budynek. Perforacja dużych objętości z oknami, sięgającymi od podłogi aż do sufitu, pozwalają na przekraczanie małych ogrodów, które stale obejmują dom.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Entreparotas House / Di Frenna Arquitos / zdjęcia: Lorena Darquea

Na parterze znajduje się serce rezydencji. Zarówno salon, jak i jadalnia są całkowicie otwarte, z sufitem o podwójnej wysokości, który przypomina kryształowe pudełko przecinające główną oś i zacierające granice między wnętrzem a zewnętrzem, zapewniając naturalne oświetlenie wszystkich pomieszczeń.

Na górnym poziomie znajdują się najbardziej prywatne strefy. Przechodząc przez schody umieszczone w centrum domu, aby kontynuować ideę znaczenia światła i bezpośredniego połączenia z kontekstem, docieramy do wydłużonego korytarza, którego perspektywę rozszerzono o podwójną wysokość parteru.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Entreparotas House / Di Frenna Arquitos / zdjęcia: Lorena Darquea

Casa Bruma / Fernanda Canales&Claudia Rodríguez

Architekci zaprojektowali kompleks o minimalistycznym wyglądzie, biorąc jednocześnie pod uwagę specyficzne warunki klimatyczne tego obszaru. Przy ekstremalnie niskich temperaturach we wczesnych godzinach porannych i późnym wieczorem, konstrukcje wykorzystują w pełni światło słoneczne.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Bruma / Fernanda Canales&Claudia Rodríguez / zdjęcia: Rafael Gamo

Wszystkie fasady mają czarne betonowe ściany, które pomagają wtopić kompleks w otoczenie. Niektóre struktury posiadają również zielone dachy, które dodatkowo podkreślają związek z naturą. Kamienne ścieżki łączą budynki na różnych poziomach. Każdy blok ma inną wysokość, która odpowiada zarówno jego szczególnej lokalizacji w topografii o stromych zboczach, jak i różnej hierarchii poszczególnych przestrzeni.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Bruma / Fernanda Canales&Claudia Rodríguez / zdjęcia: Rafael Gamo

W zachodniej części terenu, w woluminach znajduje się garaż, pomieszczenie gospodarcze i miejsce do spania dla dzieci. Kuchnia posiada szklane przejście, które łączy ją z jadalnią. Nad jadalnią znajduje się natomiast pokój rodzinny, a w pawilonie od strony południowo-wschodniej – salon.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Bruma / Fernanda Canales&Claudia Rodríguez / zdjęcia: Rafael Gamo

Aby zapewnić prywatność pawilonów, architekci dodali okna wychodzące na dziedziniec tylko do części kuchennej. W słoneczne dni ta zewnętrzna przestrzeń życiowa staje się sercem domu. W całym wnętrzu ciemny beton i naturalny kamień występują obok cieplejszych akcentów w postaci dębowych sufitów i drewnianych mebli.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Bruma / Fernanda Canales&Claudia Rodríguez / zdjęcia: Rafael Gamo

To projekt, który na nowo definiuje ideę domu i strukturyzuje różne przestrzenie wokół dużego patio. Rozwiązanie zastosowano w celu zachowania istniejących drzew na działce i zapewnienia każdej przestrzeni domu porannego i popołudniowego światła. Powstał w ten sposób rodzaj wyeksploatowanego domu, w którym mieszkanie składa się z bloków, które wychylają się w kierunku naturalnych widoków, a także w celu poszanowania oryginalnej roślinności.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Bruma / Fernanda Canales&Claudia Rodríguez / zdjęcia: Rafael Gamo

Canales wyjaśnia, że chęć kamuflażu była jednym z powodów takiego umieszczenia i dlaczego Casa Bruma podzielono na dziewięć dyskretnych jedno- i dwupiętrowych woluminów. Było to również uzasadnienie dodania czarnego pigmentu do mieszanki betonowej dla ścian wylewanych na miejscu.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Bruma / Fernanda Canales&Claudia Rodríguez / zdjęcia: Rafael Gamo

Cztery zielone dachy, choć kolejnym wymogiem planu generalnego oraz dwa obsadzone roślinami tarasy dachowe, wzmacniają wrażenie, że architektura jest przedłużeniem natury. Zróżnicowanie tekstury i koloru powierzchni zewnętrznych betonowych ścian – od atramentowej czerni do średniej szarości – również wspiera ten efekt, sprawiając, że wydają się one raczej wytworem pogody i natury niż dziełem człowieka. „Myśleliśmy o budynkach jak o skałach”, wyjaśnia Rodríguez.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Bruma / Fernanda Canales&Claudia Rodríguez / zdjęcia: Rafael Gamo

La Extraviada / Em-Estudio

Em-Estudio zrealizowało dom „La Extraviada” wzdłuż wzgórza nad cichą i majestatyczną plażą Mermejita w Meksyku. Zwrócony w stronę Oceanu Pacyficznego i całkowicie otoczony przez naturę, dom oferuje schronienie wśród upałów Oaxaca. Zespół projektowy celebruje widok na morze i krzyżowy przepływ powietrza, który utrzymuje świeżość przestrzeni. Jest to projekt, który nie walczy ze swoim naturalnym kontekstem ze względu na bliskość morza – pogodą, solą, słońcem i wilgocią, ale wykorzystuje go na swoją korzyść, czyniąc go istotną częścią projektu.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
La Extraviada / Em-Estudio / zdjęcia: Diego Padilla Magallanes, Nin Solis, Ivan Esqueda and Emanuel Velásquez

Dom stara się zintegrować ze wzgórzem i dostosować do jego topografii. Skupione formy stopniowo odkrywamy w miarę wchodzenia lub schodzenia z góry, co sugeruje kontynuację skalistego krajobrazu. Kamienne bloki, przerwane dużymi drewnianymi okiennicami, rzutowane jeden na drugi, dostosowują się do nachylenia terenu, tworząc tarasy, które ostatecznie zapewniają cień i pozwalają na przepływ wiatru. Do wnętrza wchodzi się przez najwyższy punkt, gdzie schody prowadzą do kamiennego przedsionka-patio. Dom ma cztery pokoje, dwa zintegrowane z głównym blokiem i dwa, które mogą funkcjonować jako niezależne studio, ponieważ mają własny dostęp do ogrodu, a także kuchnię i prywatny basen ze słodką wodą.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
La Extraviada / Em-Estudio / zdjęcia: Diego Padilla Magallanes, Nin Solis, Ivan Esqueda and Emanuel Velásquez
domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
La Extraviada / Em-Estudio / zdjęcia: Diego Padilla Magallanes, Nin Solis, Ivan Esqueda and Emanuel Velásquez

Do budowy La Extraviada, Em-Estudio wykorzystuje przede wszystkim materiały pochodzące z lokalnych źródeł. Paleta ta obejmuje stolarkę z drewna macuil, z drewna guapinol oraz kamień z pobliskich kamieniołomów na patia i schody. Dach głównego pawilonu wykończony jest płaskimi glinianymi dachówkami, natomiast ściany polerowanym cementem zmieszanym z brązowymi pigmentami. Ściany i dach starają się połączyć architekturę z kolorami otaczającego kontekstu, aż do momentu, gdy patyna stanie się integralną częścią obrazu projektu, w którym starzenie nadaje charakter objętości.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
La Extraviada / Em-Estudio / zdjęcia: Diego Padilla Magallanes, Nin Solis, Ivan Esqueda and Emanuel Velásquez
domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
La Extraviada / Em-Estudio / zdjęcia: Diego Padilla Magallanes, Nin Solis, Ivan Esqueda and Emanuel Velásquez

Casa Atibaia / Maison de Sable&ni.acki

Twórcy Charlotte Taylor i Nicholas Préaud zaczerpnęli inspiracje z modernistycznej architektury Liny Bo Bardi, aby stworzyć Casa Atibaia – wyimaginowanego domu, który ukrywa się w lesie w São Paulo.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Atibaia / Maison de Sable&ni.acki / zdjęcia: © Maison de Sable

W serii ultrarealistycznych renderingów, para wyobraziła sobie Casa Atibaia, która znajduje się wśród zalesionych brzegów rzeki Atibaia w São Paulo. Jest to pierwszy wspólny projekt Préaud, która jest współzałożycielką firmy Ni.acki zajmującej się wizualizacją 3D oraz Taylor, która prowadzi studio Maison de Sable, współpracujące z wieloma artystami wizualnymi przy tworzeniu przestrzeni.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Atibaia / Maison de Sable&ni.acki / zdjęcia: © Maison de Sable

Dom powstał na podstawie Casa de Vidro, czyli Szklanego Domu, który urodzona we Włoszech, brazylijska architekt Lina Bo Bardi zaprojektowała w 1951 roku dla siebie i swojego męża, pisarza i kuratora Pietro Marii Bardiego.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Atibaia / Maison de Sable&ni.acki / zdjęcia: © Maison de Sable

Składający się z betonowo-szklanej bryły wspartej na smukłych podstawach, dom uważany jest za znaczący przykład brazylijskiego modernizmu – ruchu architektonicznego, który zarówno Taylor, jak i Préaud zaczęli podziwiać w trakcie swojej kariery.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Atibaia / Maison de Sable&ni.acki / zdjęcia: © Maison de Sable

„Lina Bo Bari była ogromną inspiracją przez większą część mojej kariery.” – powiedziała Taylor. – „Odkrycie, że Nicholas miał równą pasję i ekscytację wobec brazylijskiego modernizmu, było idealnym połączeniem, czymś, co musieliśmy zbadać”.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Atibaia / Maison de Sable&ni.acki / zdjęcia: © Maison de Sable

„Mieszkając i studiując architekturę w Brazylii, byłem przytłoczony obecnością i narodową dumą wokół modernistycznych klejnotów, takich jak Casa de Vidro czy Casa das Canoas autorstwa Oscara Niemeyera.” – kontynuował Préaud. – „Te domy stały się punktami orientacyjnymi nie tylko ze względu na ich styl i nowoczesne w tamtym czasie metody budowy, ale także ze względu na prostotę stylu życia, który realizowały.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Atibaia / Maison de Sable&ni.acki / zdjęcia: © Maison de Sable

„Casa de Vidro Liny Bo Bardi była inspiracją głównie pod względem eterycznego wrażenia delikatnie zawieszonego domu… łagodne krzywizny, rozciągnięte surowe płyty betonowe i pierwotny związek z żywiołami są naszym hołdem dla brazylijskiego modernizmu” – wyjaśniają autorzy.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Atibaia / Maison de Sable&ni.acki / zdjęcia: © Maison de Sable

Niektóre z głazów podtrzymujących dom przebiją się przez wnętrze i zostaną zaadaptowane na elementy funkcjonalne, takie jak półki na książki, wezgłowie łóżka lub cokoły do eksponowania wazonów w kolorze ziemi.

„Casa Atibaia to eksperyment projektowy, w którym połączyliśmy zarówno nasze wrażenia, jak i aspiracje dotyczące idealnego modernistycznego domu w dżungli” – kontynuuje para. – „Poprzez ten eksperyment staraliśmy się wycisnąć esencję tego, co oznacza dla nas brazylijski modernizm, zacierając granice między wnętrzem a zewnętrzem, zachowując jednocześnie przytulne, domowe poczucie”.

Casa Kem / Gantous Arquitecto

Gantous Arquitectos, założone w 1992 roku przez Christiana i Claudio Gantous, zasłynęło z serii wyrafinowanych, niepowtarzalnych współczesnych domów prywatnych w całym Meksyku. Niskie i eleganckie formy Casa Kem stanowią jeden z najnowszych projektów, który dołączył do ich stale rosnącego portfolio mieszkaniowego. Ten zaprojektowany dla pięcioosobowej rodziny dom w Méridzie, położony na obrzeżach stolicy Jukatanu, jest częścią ekskluzywnego osiedla mieszkaniowego w Yucatán Country Club (YCC), na którym znajduje się jedno z najlepszych pól golfowych w Meksyku, zaprojektowane przez Jacka Nicklausa.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Kem / Gantous Arquitecto / zdjęcia: Edmund Sumner

O ostatecznym kształcie projektu zadecydowało kilka kluczowych czynników, a mianowicie gorąca pogoda w regionie, która zainspirowała do zastosowania wsporników chroniących otwory przed ostrym światłem. A także wielkość i orientacja działki, która oferowała długie, rozległe widoki na pole golfowe i otaczającą je przyrodę. W rezultacie architekci umieścili dom w układzie liniowym, wzdłuż górnej części działki. Lekko odsunięty otwarty garaż tworzy w planie łagodny kształt litery L.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Kem / Gantous Arquitecto / zdjęcia: Edmund Sumner

W środku, granice między pokojami są płynne, a dzięki cofniętym przeszkleniom, wnętrze łatwo staje się jednością z naturą. „Chcieliśmy, aby dom był jak najbardziej transparentny, aby zmaksymalizować widoki z obu stron. Wielki pokój został zaprojektowany jako elastyczna przestrzeń wewnątrz i na zewnątrz, z dużymi przesuwnymi oknami wzdłuż obu fasad, które znikają w ścianach kieszeniowych’ – mówią architekci.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Kem / Gantous Arquitecto / zdjęcia: Edmund Sumner
domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Kem / Gantous Arquitecto / zdjęcia: Edmund Sumner

W domu o powierzchni 1000 m² zastosowano odsłonięty biały beton w połączeniu z jasnym zielono-szarym włoskim marmurem. Oba materiały zostały wybrane ze względu na ich wytrzymałość i funkcjonalność – zwłaszcza marmur, który oferuje różne wykończenia, odpowiednie zarówno do użytku wewnętrznego, jak i zewnętrznego.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Kem / Gantous Arquitecto / zdjęcia: Edmund Sumner

Wykorzystując kąt nachylenia terenu, zespół wykonał wykop i umieścił wszystkie systemy techniczne pod ziemią, pozostawiając taras na dachu konstrukcji jako kolejną przestrzeń do spożywania posiłków na świeżym powietrzu, relaksu i rozrywki. W ten sposób, jak mówi Gantous, mieszkańcy mogą „podziwiać wspaniałe zachody słońca, z których słynie półwysep Jukatan”.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Casa Kem / Gantous Arquitecto / zdjęcia: Edmund Sumner

Pine Cove House / Dezest Architects

Dezest Architects proponuje dom w sosnowej zatoce w odpowiedzi na powszechne, rosnące pragnienie wycofania się z gęstych obszarów miejskich w bardziej naturalny i odizolowany kontekst. Projektując dom, określony przez kompozycję betonowych geometrii oświetlonych światłem otoczenia, zespół komentuje – nawet w odległości kilku kilometrów od metropolii powietrze staje się znacznie czystsze, atmosfera jest spokojniejsza i otwierają się wspaniałe miejsca do wypoczynku i spacerów.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Pine Cove House / Dezest Architects / zdjęcia: © Dezest

Zespół wyobraża sobie dom w sosnowej zatoce jako miejsce odosobnienia w zalesionym kontekście, który dodatkowo stara się zminimalizować szkody wyrządzone środowisku. Dom scharakteryzowany jest jako skupisko objętości, zorganizowane w taki sposób, aby zintegrować dom z lasem tak bardzo, jak to tylko możliwe.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Pine Cove House / Dezest Architects / zdjęcia: © Dezest
domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Pine Cove House / Dezest Architects / zdjęcia: © Dezest
domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Pine Cove House / Dezest Architects / zdjęcia: © Dezest

Każdy blok jest odizolowany w ramach własnej objętości, tak że dom wydaje się mniej pojedynczym obiektem, a bardziej małą wioską rozrzuconą wśród drzew. Zespół podkreśla oddzielenie tych objętości – na przykład pomiędzy strefą rekreacyjną a dzienną – za pomocą międzywęzłowych szklanych galerii, które służą jako elementy łączące.

domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Pine Cove House / Dezest Architects / zdjęcia: © Dezest
domy zatopione w przyrodzie-pointofdesign.pl
Pine Cove House / Dezest Architects / zdjęcia: © Dezest

Zobacz także:

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close