Tytuł Grand Prix konkursu i pierwsze miejsce w kategorii PRZESTRZEŃ otrzymała praca pt. „Miko” autorstwa Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej. Jury Mazda Design 2019 doceniło zachwycającą prostotę koncepcji i piękno prezentacji obiektu, który odbija i załamuje światło. W ten sposób tworzy naturalne wrażenie mijania czasu. Tegoroczna jubileuszowa edycja konkursu została zorganizowana pod hasłem „MA”. To wieloznaczne pojęcie odwołujące się do japońskiej filozofii życia, sposobu tworzenia i estetyki znalazło swoje idealne odzwierciedlenie w jednej z konkursowych inspiracji – Nowej Maździe 3.
Mazda Design 2019 – MA
Minęła dekada od chwili przeprowadzenia pierwszej edycji konkursu projektowego Mazda Design. Przez koleje lata uczestnicy zaprojektowali kilka tysięcy obiektów z różnych dziedzin designu. Zmiany jakim podlegał sam konkurs były ściśle związane z ewolucją języka projektowania japońskiej marki.
Jubileuszowa edycja to czas, żeby pozwolić sobie na oddech i chwilę przerwy. Jest to także odpowiedni moment na refleksję w jaki sposób kształtujemy naszą przestrzeń życiową i jak rozumiemy poczucie komfortu. Zachętą stała się koncepcja „MA”, która oznacza dosłownie „przestrzeń pomiędzy”, „pauzę” czy „oddech”. Koncepcja wyraża japońską filozofię postrzegania przestrzeni, tworzenia sztuki i projektowania, którego naczelną zasadą jest „mniej daje więcej”. Ta filozofia odcisnęła głębokie piętno na Nowej Maździe 3, która stała się inspiracją tegorocznej edycji konkursu.
Zwycięzców Mazda Design 2019 wyłoniło jury: Tomek Rygalik, Edgar Bąk, Anna Grużewska. Dodatkowo laureaci poprzednich edycji – Marcin Rusak oraz Alicja Patanowska. Nie zabrakło także przedstawiciela organizatora – Jo Stenuit – Dyrektora Designu Mazda Motor Europe.
Znaczenie koncepcji „MA” najlepiej zinterpretowały kobiety – to one zdobyły główne nagrody we wszystkich kategoriach. Biorące udział w zmaganiach projektantki potrafiły we wdzięczny i sugestywny sposób przełożyć ideę konkursu na swoją wrażliwość i własny język projektowania.
Grand Prix
Zdaniem jurorów powyższe kryteria najpełniej zrealizował projekt „Miko” autorstwa Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej zgłoszony w kategorii PRZESTRZEŃ. Praca otrzymała tytuł GRAND PRIX, a jej autorki nagrodę w wysokości 15 tys. złotych.
Jury doceniło idealny minimalizm i piękno prezentacji obiektu. Odbija on i załamuje światło, tworząc efektowne iluminacje będące zapisem zmian kierunku i natężenia naturalnego światła słonecznego. Miko może być alternatywą dla tradycyjnego zegara ściennego. Wywołuje naturalne wrażenie mijania czasu wraz ze zmianą układu światła i cienia na powierzchni ścian. To praca głęboko związana z ideą MA, w której to, co niematerialne odgrywa decydującą rolę – światło podkreśla funkcje i eksponuje piękno przedmiotu.
Konkurs
W kategorii CZŁOWIEK pierwszą nagrodę otrzymała Ewa Nowak za projekt pt. „Incognito”. Ta piękna i urzekająca prostotą maska jest efektownym symbolem zagrożeń, które czyhają na ludzi we współczesnym świecie. Mogą także eskalować w przyszłości w postaci inwigilacji i braku anonimowości. Maska, pełniąca również rolę biżuterii, ma za zadanie zapewnić użytkownikowi swobodę i komfort. Dzieje się tak poprzez ochronę wizerunku przed wszechobecnymi kamerami i systemami rozpoznawania twarzy. W tym sensie „Incognito” stanowi ochronę przed niechcianymi bodźcami, co było główną treścią zadania w tej kategorii.
W rywalizacji na alternatywne logo Mazdy na kolejne stulecie marki (kategoria ZNAK) pierwszą nagrodę za projekt pt. „Synergia” otrzymały projektantki Natalia Konowałek i Dominika Baran. Jury przyznało nagrodę znakowi, który jest innowacyjny, dynamiczny, a zarazem niezwykle prosty. Logo wykorzystuje właściwości ekranów OLED stając się kolejną, żywą płaszczyzną bryły samochodu. Połączenie zaawansowanej technologii i szlachetnego minimalizmu odzwierciedla założenia, którymi kierują się projektanci nowych modeli Mazdy. Z kolei zmienna i subtelna linia znaku odwołuje się do japońskiej tradycji i dbałości o detal.
Ponadto jury postanowiło przyznać wyróżnienie za projekt pt. NIERZECZ autorstwa Marleny Karpy, Teresy Otulak oraz Agaty Legawiec. W odpowiedzi na zadanie w kategorii CZŁOWIEK – w której do zaprojektowania był przedmiot zwiększający komfort życia codziennego poprzez minimalizowanie nadmiaru bodźców płynących z otoczenia. Projektantki zaoferowały koncepcję „nierzeczy”. Jak podkreśliły: „Rzecz w tym, że nie rzecz jest rozwiązaniem”, dając do zrozumienia, że odpowiedzią na zadanie nie jest konkretny przedmiot. Chodzi natomiast o krytyczne podejście do funkcjonalności przedmiotów i potrzeby ich tworzenia.
Łódź Design Festival
Wszystkie nagrodzone prace, a także inne wyróżniające się projekty tegorocznej edycji konkursu zaprezentowano podczas Łódź Design Festival. Ponadto na specjalnej wystawie MAZDA DESIGN ICONS po raz pierwszy w Polsce można było zobaczyć obiekt z kolekcji FLORA stworzonej przez Marcina Rusaka, laureata nagrody Mazda Design Award 2017.
Zwycięzcy odebrali nagrody podczas uroczystej gali 25 maja 2019 r. na zakończenie tegorocznej edycji Łódź Design Festival, którego jednym z partnerów jest Mazda. W trakcie tego wydarzenia poznaliśmy również nazwisko kolejnego laureata Mazda Design Award. Wyróżnionemu przyznana zostanie specjalna nagroda w wysokości 50 tys. złotych za najciekawszy polski projekt zrealizowany w ciągu ostatnich 3 lat.