Search

Cassina Perspective. Ikony designu wczoraj, dziś i jutro

713 714 Theodore Waddell Cassina

Cassina zawsze reprezentowała przyszłość, od samego początku swojego istnienia. Jest to szczególnie widoczne w relacjach nawiązanych z międzynarodowymi projektantami i architektami na przestrzeni lat. Widać to także w kolekcji I Maestri, która obejmuje kamienie milowe w historii designu. Wreszcie to przyszłość stanowi koło zamachowe podczas badań nad innowacjami produkcyjnymi i know-how marki.


Spis treści artykułu:


Od innowacji po ikony – oto czym dla marki Cassina jest dom, i właśnie te nadrzędne wartości ma przypomnieć perspektywę marki. Awangardę, autentyczność, doskonałość i połączenie zdolności technologicznych z umiejętnościami rzemieślniczymi. Przez ponad 90 lat tożsamość Cassiny opierała się na solidnych wartościach, aby wyrazić to, co najlepsze w włoskim i międzynarodowym designie, z jasnym, rozpoznawalnym i kulturowym przesłaniem.

Cab Mario Bellini
Krzesło Cab – Mario Bellini stworzył pierwszą wolnostojącą strukturę w całości wykonaną ze skóry w 1977 roku

Cassina Perspective

Cassina Perspective rozwija to świadome i futurystyczne podejście z szeroką i szczegółową panoramą konfiguracji dla domu. Miejsca, w którym innowacyjne produkty i nowoczesne ikony łączą się, aby stworzyć kompletne, a przede wszystkim przyjazne otoczenie. Prowadzą dialog według unikalnego kodu projektowego opartego na doskonałości.

Cassina Nuage Charlotte Perriand
Projekt Nuage Charlotte Perriand oparła na swoich obserwacjach wiszących półek na książki w Kioto

Katalog marki Cassina to jednocześnie przewodnik po współczesnej myśli projektowej. Żaden inny producent nie może poszczycić się taką liczbą ikonicznych projektów w swojej ofercie. Unikalność marki  przejawia się w jej zdolności do wyłapywania ponadczasowego designu, do zestawiania ze sobą różnych epok. Dzięki temu Cassina to najlepszy adres, dla miłośników i kolekcjonerów designu, a także dla fanów stylu vintage, modernizmu czy maksymalizmu. Trudno zamykać się w jakichkolwiek ramach, ponieważ ogromna ilość proponowanych modeli, dopełniona jeszcze przez różne opcje wykończeń, pozwala każdemu znaleźć „swój” ideał.

cassina Tre Pezzi Franco Albini
Metalowa struktura fotela Tre Pezzi nawiązuje do poręczy, które Franco Albini zaprojektował na potrzeby mediolańskiej sieci metra

Dzieła sztuki użytkowej

W ramach ciągłego dialogu między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością Cassina stworzyła kolekcję I Maestri. W ten sposób ponownie przedstawia projekty mebli najbardziej znaczących architektów XX wieku. Mowa tu o dziełach największych mistrzów, w tym Le Corbusiera, Pierre’a Jeanneret, Charlotte Perriand, Charlesa Rennie Mackintosha, Gerrita Thomasa Rietvelda, Franca Albini, Franka Lloyd Wright i Marco Zanuso. I chociaż projekty i koncepcje funkcjonalne skrupulatnie odtworzono, dzisiejsze modele wyprodukowano z wykorzystaniem rozwiniętej technologii.

Cassina Antropus Marco Zanuso
Marco Zanuso pierwotnie stworzył Antropus jako element scenografii do przedstawienia teatralnego

Jest to również firma, która produkowała kultowe elementy współczesnego designu od lat 50. XX wieku do współczesności. Ta kolekcja także obejmuje dzieła opracowane przez wielu najważniejszych międzynarodowych projektantów. Formy, które przyczyniły się do ewolucji wzornictwa od lat 50. do dziś, są obecne w kolekcji Cassina I Contemporanei. To właśnie tu ekskluzywne dzieła wykonane w Meda odkrywają wiele wyrażeń i odmian w różnych kontekstach życia. Przyjemne kształty, dopracowane do perfekcji i zaskakująco innowacyjne, odzwierciedlają osiągniętą równowagę między tradycją a nowoczesnością. Jednak przede wszystkim chodzi o dialog, który Cassina nawiązała przez lata z największymi architektami i projektantami sceny międzynarodowej. Na przestrzeni byli to między innymi Zaha Hadid, Mario Bellini, Jean-Marie Massaud, Gio Ponti, Piero Lissoni, Patricia Urquiola, Rodolfo Dordoni. Dzięki tej współpracy powstały nowe ikony współczesnego życia.

Aby dopełnić całości, Simon Collection to obiekty obejmujące prace projektantów takich jak  Marcel Breuer, Maret Oppenheim czy Carlo Scarpa.

Cassino Berlino | MACINTOSH
Stół rozkładany z drzewa wiśniowego Berlino Charles Rennie Macintosh zaprojektował w 1905 roku. Przewidział w nim unikalny mechanizm pod blatem, umożliwiający przedłużenie blatu.

Jak Cassina widzi dom?

Przestrzeń dla sztuki życia, gdzie każdy element wyzwala wrażenie piękna i harmonii, a Cassina sprawia, że tego piękna nie da się przeoczyć. Wyrafinowane, rzeźbiarskie formy mebli, o nieskazitelnym wykończeniu, dzięki doskonałemu projektowi, podnoszą walory każdej przestrzeni. Życie w domu skupia się wokół jadalni i salonu i te dwa obszary objęła w posiadanie Cassina. Spoglądając w przyszłość poszerza swoje horyzonty, przenosząc życie towarzyskie domu także na taras. Dzięki temu powstała pierwsza kolekcja Cassina Outdoor, która wykorzystuje wszystkie atuty marki. Łączy jej radosną stronę projektowania z dopracowanym detalem, precyzją wykonania i najlepszymi jakościowo materiałami. Jest zatem w czym wybierać.

LC6 Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Charlotte Perriand
Le Corbusier, Pierre Jeanneret i Charlotte Perriand przedstawili stół LC6 na Salon d’Automne w 1929 roku. Idea projektu opiera się na kontraście pomiędzy solidną podstawą i lekkim blatem, który dodatkowo podkreślają cztery pośrednie struktury. Natomiast same owalne profile bazy czerpią z konstrukcji samolotów dwupłatowych.

Jadalnia idealna

Chcąc usystematyzować katalog produktów marki Cassina, na który składa się ogromna kolekcja dzieł kilku pokoleń najwybitniejszych projektantów, należy zacząć od jadalni. Stół, wokół którego domownicy zbierają się od wieków, by wspólnie celebrować posiłek. Niegdyś centralne miejsce życia rodziny, którego równorzędną rolą była funkcja reprezentacyjna. Dziś ciężar ciężkości przesunął się w mniej formalną strefę salonu, skupiając aktywność domowników i gości na sofie. Jednak celebracja posiłków i robienie wrażenia nadal należą do zadań stołu i krzeseł do jadalni. Dzięki spektrum możliwości, odnoszących się do różnych stylistyk i epok, dzieła sztuki użytkowej Cassina zawsze tworzą wyjątkową aranżację.

Pilotta Rodolfo Dordoni
Rodolfo Dordoni zaprojektował krzesło Pilotta, którego złożona konstrukcja z drewna jesionu wyraźnie wskazuje na mistrzostwo stolarzy z Meda

Ewolucja ikon

Szeroka gama designerskich krzeseł i stołów została zaprojektowana z myślą o różnych zastosowaniach i stylach wyposażenia. Od wnętrz domowych po miejsca pracy i reprezentacyjne. Ewolucja ikon wielkich mistrzów architektury – wydanych ponownie z absolutnym szacunkiem dla autentycznych dzieł – spotyka się z nowymi kształtami współczesności, od czysto wyciętych geometrii i minimalistycznych proporcji po gładkie i kręte kształty. Z niezmienną równowagą stabilności i lekkości wysoki komfort łączy się z drobiazgową dbałością o najbardziej ekskluzywne detale i szczegóły wykonania. Odsłania doskonałe szwy na delikatnych skórach i kreatywne konstrukcje z drewna lub aluminium. Wszechstronne kształty designerskich i krzeseł i stołów Cassina dodatkowo podkreślają eleganckie materiały i intensywne, bogate kolory użyte do dostosowania charakterystycznej tapicerki i wyjątkowo miękkiej wyściółki dzięki szerokiej gamie specjalnych zabiegów i obróbki. Każdy element jest synonimem głębokiej wrażliwości rzemieślnika, zapewniając doskonałą syntezę designu i funkcjonalności.

Cassina Hoa / 713 714
Stół 713/714 jest efektem poszukiwań Theodore Waddella z 1956 roku, który przestudiował systemy opatentowane przez Buckministera Fullera. W rezultacie powstał pierwszy mebel wykorzystujący podwieszane linki, dzięki czemu trzy nogi podpierają blat, nie dotykając podłogi, podczas gdy inne nogi dotykają podłogi, lecz nie stykają się z blatem. Niezwykle elegancki i efektowny rzeźbiarski projekt, przywołuje strukturę molekularną.

Elegancki eklektyzm w jadalni

Nieoczywiste zestawienia epok i charakteru mebli to zabieg zyskujący na popularności. Publiczność oczekująca więcej, niż idealnej linii i pochwały prostoty minimalizmu, pragnie otaczać się teksturami i kolorami. Cassina osiągnęła mistrzostwo, przeplatając i łącząc ze sobą intrygujące obiekty, których stylistyka jest bardzo rozległa. Udaje się to doskonale, ponieważ każde dzieło łączy prawdziwy artyzm wyrażony przez design.

Zabawa detalem

Nacisk na szczegół może realizować się na wiele sposobów, i każde dzieło Cassina może pochwalić się dopracowanymi detalami. Styl eklektyczny wymaga, aby łączyć ze sobą nieoczywiste, a więc zrezygnować z zestawu na rzecz eksperymentu.

Cassina TL3 Franco Albini
Stół TL3, projekt: Franco Albini, 1953 rok

Franco Albini zaprojektował stół TL3 wykorzystując charakterystyczny element rozpórki, wcześniej zastosowany przy projekcie regałów Veliero i Infinito. Odwrócone drewniane stożki, które otaczają każdą nogę, działają jak rozpórki między belkami ramy i blatem stołu. Ten z kolei wydaje się niaml zawieszony w przestrzeni. Połączenie między nogami a poprzeczkami jest podkreślone widocznymi śrubami – element funkcjonalny zamienia się w formę dekoracji. Cassina nadała życie temu meblowi po wnikliwych studiach archiwalnych rysunków projektu z 1953 roku, udostępnionych przez Fondazione Albini. Zdecydowano się na użycie szklanego blatu, dzięki czemu można smakować nieskazitelnych  detali stolarski.

Cassina LC7 Charlotte Perriand
LC7, projekt: Charlotte Perriand, 1927 rok

Ikoniczne krzesło Perriand

Natomiast ikona o wszechstronnej i funkcjonalnej duszy, LC7 powstała w 1927 roku, a Charlotte Perriand zaprojektowała krzesło do jej własnego mieszkania w Paryżu. Finalnie dzieło trafiło do kolekcji, którą Charlotte Perriand stworzyła wspólnie z Le Corbusierem i Pierrem Jeanneret. Obrotowe krzesło, tapicerowane skórą lub tkaniną, jest doskonale wyważone i niezwykle wygodne. Gra obłości siedziska i oparcia i miękkich zagięć delikatnych, metalowych rurek bawi oko i zachęca do interakcji. Cassina zadbała o aktualność projektu proponując matowe wykończenia bazy w kilku wersjach kolorystycznych. Zdecydowano się także na stworzenie wersji outdoorowej tego ponadczasowego dzieła.

La Rotonda Mario Bellini
La Rotonda to stół, który Mario Bellini zaprojektował w 1976 roku. Perfekcja łączenia trzech kwadratowych nóg z drewna, do dziś zachwyca i nie pozostawia wątpliwości co do umiejętności stolarzy Cassina.

Powiew dawnej epoki

Ciężki solidny stół przez wieki był symbolem dobrobytu i pozycji gospodarza domu. Splendor wspaniałych rezydencji Ameryki Północnej przetrwał w postaci pierwszych wspaniałych przykładów ducha współczesności. Projekt stołu z początku XX wieku emanuje sentymentalnym wspomnieniem, kiedy budziło się nowoczesne podejście do projektowania wnętrz.

Coonley 2 Frank Lloyd Wright
Krzesła Coonley 2 i stół Alen, projekt: Frank Lloyd Wright, 1907 rok

Coonley 2 to niezwykle funkcjonalne krzesło do jadalni, zaprojektowane przez Franka Lloyda Wrighta w 1907 roku. Powstało przy okazji realizacji Avery Coonley House, jednego z najlepszych przykładów jego domu w stylu prerii. Wright używa swoich charakterystycznych pionowych linii do tego doskonałego połączenia kształtu i materiałów, które idealnie wtapiają się w kontekst. Podobnie jak w przypadku wszystkich projektów architekta, związek z naturą odgrywa fundamentalną rolę. Wersja z wysokim oparciem ma być przede wszystkim funkcjonalna, zapewniając wygodę osobie, która z niej korzysta. Co więcej jej zasadnicza symetria złożona z prostych i czystych linii sprawia, że nic nie dorównuje jej elegancji.

Boboli , Rodolfo Dordoni
Stół Boboli, projekt: Rodolfo Dordoni, 2016 rok

Błyszczący twist

Stół Boboli charakteryzuje się geometrycznie uporządkowanymi liniami, a prawdziwym wyzwaniem było zapewnić stabilność cienkich niczym wstążka, skręconych elementów tworzących podstawę. Bujne lecz delikatne składają hołd kanonom klasycznego włoskiego ogrodu, w którym rośliny rosły pionowo. Faliste formy aluminiowych nóg nadają temu projektowi rzeźbiarski wygląd. Tu rygor i wyobraźnia łączą się, by podważyć ograniczenia i samą naturę materiału, z którego są wykonane. Kolekcję stolików Boboli wzbogaciły dodatkowo nowe lakierowane aluminiowe wykończenia w matowej czerni, ciemnozłotym chromie, szarym brązie i kolorze ziemi. Choć projekt ten emanuje amerykańskim blichtrem. i z powodzeniem może uchodzić za klasyczny przykład estetyki lat 80., powstał w pracowni Rodolfo Dordoniego, w 2016 roku.

cassina Tulu
Krzesło Tulu, projekt: Kazuhidea Takahama, 1968 rok

Innowacyjne krzesło Tulu

Będąc symbolem awangardowych pomysłów konstrukcyjnych i eksperymentów, Tulu jest krzesłem, które można ustawiać jedno na drugim. Jego projekt powstał w 1968 roku, na zamówienie firmy Simon Dino Gaviny, którą Cassina przejęła w 2013 roku. Twórcą ponadczasowego, wdzięcznego dzieła jest Kazuhidea Takahama. Krzesło Tulu stanowi wczesny przykład, w którym zamiast zginania metalowej rurki w celu stworzenia ramy, cienki pręt uformowano za pomocą spawu elektrycznego. Dopiero potem uzyskał chromowane wykończenie. Ta innowacja umożliwiła bardziej precyzyjne zgięcia, prowadząc jednocześnie do zastosowania wielu głowic spawalniczych, co umożliwiło wykonanie elementu w jednym procesie. Kiedy Simon International stał się częścią wszechświata Cassina, proces produkcyjny Tulu ponownie przeanalizowano i usprawniono. Siedzisko i oparcie wzmocniono przez dodanie elastycznych pasków, a wyściełane poszycie zyskało zamek błyskawiczny, dzięki czemu można je zdjąć do czyszczenia.

lc2
Rodzina LC to ponadczasowe modele, które przeszły do historii designu. Zaprojektowane w 1928 roku fotele i sofy to archetypy nowoczesnej koncepcji mebli rozumianych jako „sprzęt domowy”. Metalowa rama i poduszki wyrażają racjonalistyczne podejście do produkcji przemysłowej.

Wygoda i piękno – salon według Cassina

Sofy designerskie Cassina uosabiają doskonałość osiągniętą przez firmę w branży mebli tapicerowanych w ponad 90-letniej historii. Model piękna i harmonii, który łączy kunszt i innowację w duchu awangardy. Struktury ujawniają precyzyjne, zaprojektowane mechanizmy, opracowane, aby towarzyszyć każdemu gestowi i ruchowi z dynamizmem i równowagą, i renderowane zarówno w konstrukcjach liniowych, jak i modułowych. Ekskluzywna tapicerka składa się z najwyższej jakości skóry licowej, wysokiej jakości skóry siodłowej i eleganckich tkanin obiciowych. Uzupełniają je charakterystyczne dla marki Cassina podwójne przeszycia i haftu. Dzięki temu kunszt ujawnia się na każdej powierzchni.

La Scighera Piero Lissoni
La Scighera to system sof zaprojektowany przez Piero Lissoniego w 2015 roku. Charakterystyczne dla tego designera minimalizm i liniowość uzupełnił wyjątkowym, regulowanym zagłówkiem. Zarówno siedziska jak i szerokie podłokietniki wypełniają miękkie pióra.

Ta szeroka kolekcja prezentuje piękne wykończenia kolorystyczne, efekty teksturowania i delikatne pikowanie zaprojektowane tak, aby objąć ciało cennym uczuciem przyjemności dotykowej i zmysłowej. Te pozornie proste, ale nieskończenie złożone elementy pokazują, jak każdy detal jest starannie planowany i wykonywany, aby osiągnąć ogólną perfekcję. Ponieważ w Cassinie komfort i precyzja są zarówno wytycznymi, jak i standardami estetycznymi, nadając ton wyjątkowej jakości.

Maralunga Vico Magistretti
Sofa Maralunga, projekt: Vico Magistretti, 1973 rok

Bestsellerowa Maralunga

Międzynarodowy bestseller o ciepłych, zachęcających kształtach, w którym plecy rozciągają się w górę, tworząc zagłówek. Tymczasem gładki, wyściełany styl zwiększa iloraz komfortu sofy, zapewniając niezliczone interpretacje. To właśnie projekt Maralunga przedstawił pomysł zagłówka o regulowanej wysokości, osiągniętego za pomocą łańcucha rowerowego osadzonego w piankowych poduszkach. Ten awangardowy mechanizm, opatentowany przez Cassinę, rozkłada poduszkę pleców i przesuwa się w górę, tworząc zagłówek. W 2014 r., aby uczcić czterdzieste urodziny modelu Maralunga, Cassina przeprowadziła kolejną zmianę stylizacji. Dzięki temu tapicerkę z tkaniny można zdejmować w celu czyszczenia. Dodano także detale, takie jak przeszycie krawędzi, które nadają bardziej współczesny wygląd klasycznemu wzornictwu. Rodzina Maralunga obejmuje fotel, podnóżek i dwu- lub trzyosobowe sofy o różnych szerokościach.

Beam-Sofa-Patricia-Urquiola.jpg
Beam Sofa, projekt: Patricia Urquiola, 2016 rok

Beam Sofa, dzieło Patricii Urquioli

Ten innowacyjny system tapicerowanych siedzeń, składający hołd pracom Vico Magistretti, oparty jest na belce nośnej, na której łączą się moduły, tworząc stylowe, relaksujące i funkcjonalne kompozycje. Wysokie, odchylane oparcie i regulowane podłokietniki tworzą efekt ciepłego, przyjaznego uścisku, który jest wzmocniony miękkimi, zachęcającymi poduszkami. Mistrzostwo kunsztu Cassiny ujawnia się w ściśniętych szwach na obwodzie poduszek, dodając akcent wyrafinowania. Wyściełana piórami tapicerka obejmuje bezfreonowe wypełnione pianki poliuretanowe, co nadaje przytulny wygląd sofie. System obejmuje trzy sofy i różne elementy modułowe, w tym siedziska, stoliki boczne, podnóżek.

Utrecht Cassina
Gerrit Rietveld opracował projekt fotela Utrecht w 1935 r., gdy pracował dla domu towarowego Metz & Co. w Amsterdamie. Postawiono przed nim zadanie stworzenie siedziska do produkcji seryjnej. Uwzględnienie potrzeb rynku, przy jednoczesnym zachowaniu komfortu, doprowadziło do tego, że elementy krzesła traktowano jako oddzielne jednostki. W rezultacie fotel ten stał się ikoną zarówno ruchu neoplastycznego – De Stijl, jak i eksperymentalnej wizji Rietvelda.

Fotel Cassina jako dzieło sztuki użytkowej

Od obszernych, otulających kształtów po kompaktowe, kwadratowe proporcje, designerskie fotele Cassiny są doskonałym wyrazem know-how Meda Made, opartym na podstawowych wartościach komfortu, funkcjonalności i stylu. Ta wyjątkowa oferta, często okazująca się autentycznymi dziełami sztuki meblowej, obejmuje wiele inspiracji i twórczych wpływów, które obejmują modernistyczne kody Le Corbusiera, silne poczucie proporcji kubistycznego kształtu 131 Zh One, zindywidualizowany wygląd tekstur żakardowych w limitowanej edycji Utrecht C90, a nawet kreskówkowy humor szezlongu Wink.

Lady Marco Zanusso
Fotel-sofa Lady to prawdziwa ikona włoskiego designu z lat 50. XX wieku, wyróżnia się niezwykle nowoczesną konstrukcją. Marco Zanusso wykorzystał po raz pierwszy piankę poliuretanową, a także wynalazł specjalny system sprężyn, wykorzystujący wzmocnione elastyczne paski.

Umiejętności manualne i innowacje technologiczne łączą się w wyrafinowanej i wyróżniającej się ofercie, która opiera się na minimalistycznym designie i pomysłowości architektonicznej, przekształcając ciepłe i trwałe materiały w elementy łatwe do dostosowania. To historia napędzana skórami najwyższej jakości, najsubtelniejszym wyrazem stolarki, chromowaniem i specjalnym lakierowaniem mającym na celu ochronę każdej powierzchni z myślą o ponadczasowej elegancji. Fotele designerskie Cassina i szezlong zostały zaprojektowane tak, aby zaspokoić wszystkie potrzeby i style wnętrza, i doskonale pasują zarówno do klasycznych smaków, jak i współczesnych trendów.

Feltri, projekt: Gaetano Pesce
Feltri, projekt: Gaetano Pesce, 1986 rock

Klasyka klasyków

Feltri, znana postać z wielu współczesnych witryn z antykami i wśród kolekcjonerów, jest podsumowaniem idei o figuracji w strefie hybrydowej, w której artyzm łączy się z funkcjonalnością. Jedyny w swoim rodzaju, ten element wyróżnia się ogromną elastycznością oraz faktem, że siedzisko przypominające materac może być tapicerowane szeroką gamą tkanin. Fotel Feltri powstał w Cassina’s Research Center, miejscu będącym synonimem eksperymentów i konstruktywnego awangardowego myślenia. Tutaj Gaetano Pesce poświęcił czas i przemyślał projekt, w rezultacie czego powstał złożony  procesu produkcyjny, który Cassina później opatentowała. Wykonany w całości z gęstego wełanianego filcu, giętki, owijający się tył stanowi całość. Tymczasem dolna część jest sztywna i solidna dzięki impregnacji żywicą termoutwardzalną. Siedzisko przymocowano do ramy za pomocą opasek konopnych; rozciągają się one również wokół górnej części krzesła. Wygodna kołdra w połączeniu z watoliną poliestrową służy do obicia wewnętrznej części krzesła.

Traccia Meret Oppenheim
Traccia, projekt: Meret Oppenheim, 1929 rok

Stoliki pomocnicze – kwintesencja komfortu i piękna

Nowoczesna przestrzeń mieszkalna wzbogaciła się o wszechstronną i wyrafinowaną gamę designerskich stolików, zaprojektowanych w celu uzupełnienia systemów sof Cassina i skoordynowania z meblami tapicerowanymi z kolekcji. Różne wysokości przekładają się na proste, kompaktowe kształty lub oryginalne kombinacje, które wyrażają pragnienie personalizacji i ciągłej ewolucji w przestrzeni domowej. Wielofunkcyjne formy zmieniają się, przesuwają i podążają za nieograniczoną kreatywnością rzemieślnika, wprowadzając czyste linie i gładkie kształty, ostre krawędzie i nieregularne kontury, wąskie podstawy lub rzeźbiarskie podpory. Paleta kolorów jest przerywana intensywnymi odcieniami i wyrafinowanymi wykończeniami, które wyróżniają się zarówno w swobodnych skojarzeniach, jak i w harmonii z innymi elementami wystroju wnętrza. Nie tylko przedmioty użytkowe, ale także elementy dekoracyjne, designerskie stoliki kawowe łączą się w unikalną kolekcję pełną wyrafinowanych materiałów i ekskluzywnych detali, od inspiracji przemysłowej po zaskakująco współczesny styl arcydzieł Le Corbusiera, Charlotte Perriand, Franco Albini i Franka Lloyd Wright.

Torei Luca Nichetto
Torei, projekt: Luca Nichelo, 2013 rok

Elegancja i wszechstronność to kluczowe słowa opisujące kolekcję Torei. Te niskie stoliki, regularnie odświeżane przez lata, przenikają się na różnych wysokościach, aby wypełnić swoją funkcję. Blaty, wyraźnie określone przez japońską estetykę, o czym świadczą okrągłe, kwadratowe i prostokątne kształty, są wykonane z naturalnego drewna jesionowego, a także z trzech rodzajami marmuru: białego Carrara, czarnego Marquiña lub szarego Carnico. Dostępne w różnych wysokościach i kształtach stoły Torei współpracują ze sobą na niezliczone sposoby, aby budować inspirowane architekturą obszary, zaprojektowane tak, aby zachęcać do gościnności i dzielenia się.

fenc-e Starc
Fenc-e Nature, projekt: Phillippe Stark, 2020 rok

Cassina goes outdoor

Potwierdzając swoją zdolność do kompletnego wyposażenia salonu i jadalni, firma rozszerzyła horyzonty swojej filozofii na zewnętrzne przestrzenie domu dzięki The Cassina Perspective Goes Outdoor. Koncepcja, świadome podejście wykraczające w przyszłość, szeroki i szczegółowy horyzont konfiguracji, w których najbardziej innowacyjne produkty są łączone z ikonami nowoczesnego designu. Razem tworzą autentyczną, przyjazną i osobistą atmosferę.

Sail Out, projekt Rodolfo Dordoni, 2020 rok
Sail Out, projekt Rodolfo Dordoni, 2020 rok

Cassina Perspective Goes Outdoor obejmuje kolekcję LC Le Corbusiera, Pierre’a Jeanneret i Charlotte Perriand, zaktualizowaną pod względem tkanin i wykończeń. Znalazły się tu także dwa nowe projekty Charlotte Perriand – Table à Plateau Interchangeable, teraz w wersji outdoor, oraz Doron Hotel Outdoor, dostępne również w wersji do wnętrz. Nie mogło zabraknąć także dzieł współczesnych, których autorami są Philippe Starck, Rodolfo Dordoni i Patricia Urquiola. Eklektyzm i wszechstronność projektów Cassiny w zewnętrznych przestrzeniach mieszkalnych jest pokazana za pomocą niekonwencjonalnego, charakterystycznego i mocnego leksykonu, który wyraża namacalną jakość zarówno pojedynczego elementu, jak i aranżacji, która wychodzi poza mijające trendy. Instynkt i umiejętność wyobrażenia sobie jutrzejszych klasyków.

LC3, LC1, LC10 Outdoor, Trampoline, projekt: Patricia Urquiola
LC3, LC1, LC10 Outdoor, Trampoline, projekt: Patricia Urquiola, 2020 rok

Historia firmy Cassina

Cassina S.p.A., założona w 1927 roku, to włoski producent mebli specjalizujący się w wysokiej jakości meblach projektowanych przez projektantów. Pierwotnie znana jako „Figli Amedeo Cassina” lub „Amedeo Cassina”, firma została założona przez braci Cesare i Umberto Cassina w Meda w Lombardii. Ich oryginalna linia wyposażenia domu obejmowała krzesła, stoły, sofy, fotele i łóżka. Dziś Cassina dodała do swojej linii produktów meble ogrodowe, szafki i dywany, a od 2005 roku należy do grupy Poltrona Frau, której właścicielem, od 2014 roku, jest Haworth, Inc.

Metalowa tabliczka wytwórni Figli di Amadeo Cassina na krześle Superleggera
Metalowa tabliczka wytwórni Figli di Amadeo Cassina na krześle Superleggera

Pierwsza manufaktura, która podjęła się produkcji masowej

Po II wojnie światowej Cassina znacznie wzrosła, ponieważ popyt na meble domowe wzrósł, a firma stała się bardzo aktywna. Wyposażała między innymi wnętrza w rozwijających się sektorach statków wycieczkowych, hoteli i restauracji. Na początku lat 50. XX wieku, gdy popyt na jej produkty stale wzrastał, Cassina przeniosła metodę produkcji z rzemiosła na seryjną produkcję przemysłową. W 1954 r. Cassina otrzymała Compasso D’Oro, najważniejszą nagrodę za wzornictwo przemysłowe, za doskonałość w produkcji swoich innowacyjnych, nowoczesnych wzorów.

Fotele Riva, projekt: Eleanora Peruzzi, lata 50. XX wieku
Fotele Riva, projekt: Eleanora Peruzzi, lata 50. XX wieku

Idea mistrzowskiego designu

Pod koniec lat 50. i 60. XX wieku Cassina współpracowała z wieloma projektantami i architektami i stworzyła ekskluzywną kolekcję Cassina I Maestri. Jednym z pierwszych autorów kolekcji Cassina Masters Collection był znany włoski architekt Gio Ponti, który w 1957 r. zaprojektował dla Cassiny kultowe krzesło Superleggera. Oprócz Gio Ponti bezpośrednio z marką Cassina współpracowali także inni projektanci włoskiego modernizmu. Wśród nich byli Afra i Tobia Scarpa, Andrea Branzi, Carlo de Carli, Gianfranco Frattini, Angelo Mangiarotti, oraz Ico Parisi.

Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Charlotte Perriand
Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Charlotte Perriand

Kamień milowy – dzisiejszy status producenta ikon

Najbardziej przełomowym krokiem dla Cassiny było nabycie w 1965 r. wzorów mebli francuskich projektantów Le Corbusiera, Pierre’a Jeanneret i Charlotte Perriand. Trzy lata później firma rozszerzyła się o dodatek Bauhaus-Archiv, który dał firmie prawa do produkcji niektórych obiektów Bauhaus. W 1972 r. Cassina nabyła prawa do produkcji wzorów mebli Gerrita Rietvelda, Franka Lloyda Wrighta i Charlesa Rennie Mackintosha.

Patricia Urquiola
Patricia Urquiola, od 2015 roku na dyrektor kreatywny Cassina

Cassina teraz 

Każde dzieło świadczy o intuicyjnej podróży w przyszłość firmy, która jako pierwsza zapoczątkowała erę wzornictwa przemysłowego we Włoszech, oznaczając przejście od produkcji ręcznej do produkcji seryjnej. Firma, która dzięki pionierskiej postawie zawsze wyprzedzała swoje czasy i była bardzo wrażliwa na zrozumienie i interpretację zmian, a wraz z nimi zmienne tempo przestrzeni, stylu życia i oczekiwań rynku.

Wartości autentyczności, doskonałości, awangardy i kultury są dumnie zawarte w logo MedaMade, symbolu sojuszu między wysokiej jakości kunsztem a możliwościami przemysłowymi, a także niepowtarzalnym znakiem towarowym wyjątkowości i łatwości rozpoznania Cassina.

Patricia Urquiola – dyrektor kreatywna marki

urodziła się w Oviedo (Hiszpania) w 1961 roku. Mieszka i pracuje w Mediolanie. Studiowała na politechnice w Madrycie i politechnice w Mediolanie, którą ukończyła w 1989 roku pod okiem Achille Castiglioni. Następnie objęła stanowisko asystenta wykładowcy Achille Castiglioni i Eugenio Bettinelli w Mediolanie i Paryżu. Była odpowiedzialna za biuro rozwoju nowych produktów DePadova. Współpracowała z Vico Magistretti, a także była szefem zespołu projektowego Lissoni Associati.

W 2001 roku otworzyła własne studio zajmujące się projektowaniem produktu, architekturą i instalacjami. Wśród jej ostatnich projektów architektonicznych: Muzeum Klejnotów w Vicenzy, Hotel Mandarin Oriental w Barcelonie, Hotel das Stue w Berlinie i Spa Hotelu Four Seasons w Mediolanie; showroom i instalacje dla Gianvito Rossi, BMW, Cassina, Missoni, Moroso, Molteni, Officine Panerai, H&M, Santoni oraz ogólną koncepcję Pitti Immagine Firenze. Projektuje dla najważniejszych włoskich i międzynarodowych firm, takich jak: Agape, Alessi, Axor-Hansgrohe, B&B Italia, Baccarat, Boffi, Budri, De Padova, Driade, Ferragamo, Flos, Gan, Georg Jensen, Glas Italia, Haworth, Kartell, Kettal, Kvadrat, Listone Giordano, Louis Vuitton, Molteni, Moroso, Mutina, Rosenthal i Verywood.

Urquiola doceniona

Niektóre z jej produktów są eksponowane w różnych muzeach i kolekcjach, takich jak MoMA w Nowym Jorku, Les Arts decoratifs w Paryżu, Museum of Design w Zurychu, Vitra Design Museum w Bazylei, Victorian & Albert Museum w Londynie, Stedelijk w Amsterdamie i Triennale Museum w Mediolanie.

Zdobyła kilka międzynarodowych nagród, między innymi Medalla de Oro al Mérito en las Bellas Artes (Złoty Medal Sztuk Pięknych) przyznawany przez rząd Hiszpanii. Jego Królewska Mość Król Hiszpanii Juan Carlos I przyznał jej Order Izabelli Katolickiej. Międzynarodowe tytuły wnętrzarskie ogłaszają ją projektantem roku, a nawet dekady.

Cassina Future

Dziś Cassina nadal patrzy w przyszłość designu z odważną, namiętną ciekawością i otwartym, holistycznym podejściem. Potwierdza swoją zdolność do kompletnego i kultowego wyposażania domu i jadalni. Najlepiej wyraża się to w The Cassina Perspective: koncepcja, filozofia, świadoma, futurystyczna myśl. Szczegółowy, ekspansywny horyzont kombinacji. Połączenie tych elementów tworzy wrażenie innowacyjności i pozwala na nowe odkrycia. Współczesne ikony tworzą autentyczną, przyjazną, intymną atmosferę. Wszystko tu obraca się wokół  kodeksu doskonałości projektu, formalnej wrażliwości oraz trwałości i znaczenia kulturowego.

Cassina Home przy Via Durini w Mediolanie

Cassina Milan, miejsce pomysłów, eksperymentów i …
Pięćdziesiąt lat po pierwszym otwarciu Salon Cassina Milan został rozbudowany i przebudowany o nowy idiom, aby lepiej zdefiniować scenografię wnętrz. Projekt autorstwa Patricii Urquioli co roku jest miejscem prezentacji nowych kierunków. Aranżacje, które można tu podziwiać podczas wiosennych targów, stanowią inspirację i wyznaczają trendy dla kolejnych pokoleń architektów wnętrz.

 

Gdzie kupić w Polsce produkty marki Cassina?

  • Showroom Ipnotic Design Store, ul. Dąbrowskiego 107, Poznań, www.ipnoticstore.pl
  • Showroom Atak Design, Żeligowskiego 43a, Łódź, www.atakdesign.pl
  • Showroom IdeaMM, ul. Krucza 24/26, Warszawa, www.ideamm.pl
Zobacz także:

 

 

 

 

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close