Search

Jean-Michel Othoniel | Kwiaty Luwru

La Rose du Louvre

Jean-Michel Othoniel

Jean-Michel Othoniel tłumaczy tajny język kwiatów ze zbiorów Luwru. Artysta opublikował nową książkę o kwiatach w kolekcji paryskiego muzeum. Przy tej okazji, w sali pod szklanym dachem, pośród rzeźb wystawił swoje instalacje, także inspirowane tym co napotkał przy okazji swych badań.

Jean-Michel Othoniel
Tajemniczy język kwiatów: notatki na temat ukrytych znaczeń kwiatów Luwru

Francuski artysta naprawdę fascynuje się kwiatami od zawsze. Na długo przed tym, zanim stał się znany ze swojej radosnej, pozłacanej fontanny w ogrodach Wersalu i jego kaskadowej fali indyjskich szklanych cegieł, badał już motywy kwiatowe.

„Moje pierwsze dzieła to anemony zakopane w siarce, pocięte i rozgniecione owoce granatu, płatki kwiatów przypięte do ścian. ”

Ta fascynacja doprowadziła go do zgromadzenia obszernych notatek na temat historii roślin i rozwinięcia nawyku fotografowania jego ulubionych gatunków. Jego zdaniem,

„kwiaty są sposobem patrzenia na świat – i wyrazem mojego pragnienia ujrzenia otaczających nas cudów”.

Idealnie więc, że jego zaangażowanie w Luwrze skupia się na kwiatach i ich ukrytych znaczeniach. Projekt Othoniela zaprezentowano w 30 rocznicę otwarcia wielkiej piramidy IM Pei. Składa się z dwóch części: książki o kwiatach w zbiorach muzeum oraz serii oryginalnych obrazów zainstalowanych pod szklanym dachem Cour Puget.

Jean-Michel Othoniel
„Tajemniczy język kwiatów: notatki na temat ukrytych znaczeń kwiatów Luwru”

Publikacja

Tajemniczy język kwiatów: notatki na temat ukrytych znaczeń kwiatów Luwru” to drobna publikacja. Prawdziwe kompendium skrupulatnych notatek o 99 gatunkach kwiatów. Każdy opisany nazwą pospolitą i naukową, z małą fotografią powyżej i tekstem poniżej. Treść odnosi się do pochodzenia geograficznego, znaczeń w starożytnej mitologii i tradycji religijnej, powiązań kulturowych i roli, którą przyszło grać danemu kwiatu w historii sztuki. Genialne jest to co oglądamy na karcie książki obok tekstu – doskonałe powiększenie fragmentu dzieła sztuki, gdzie znajduje się konkretny gatunek. Othoniel spędził 18 miesięcy na badaniu i fotografowaniu tych dzieł, wędrując po galeriach w każdy wtorek (kiedy muzeum było zamknięte dla publiczności) i zagłębiając się we wszystkie jego zakamarki.

Tak więc prezentowane obiekty rozciągają się od fryzu asyryjskiego, ukazującego skrzydlatego ducha z sosnową szyszką w ręku. Dalej XVII-wieczna ceramiczna płyta Delft, malowana w chińskie chryzantemy. Jest także Dziewica na skałach Leonardo Da Vinci, gdzie na pierwszym planie widzimy białe irysy. Apollo i Dafne autorstwa Tiepolo ukazuje przekształcenie się Dafne w drzewo laurowe. Dzięki prostemu, a zarazem zręcznemu zestawieniu grafiki i informacji kontekstowych, Othoniel odblokowuje wizualne słownictwo, które często bywa zaniedbywane. Jednocześnie przedstawia czytelnikowi nowy punkt widzenia, dzięki któremu docenia się historyczne arcydzieła.

Jean-Michel Othoniel
„Tajemniczy język kwiatów: notatki na temat ukrytych znaczeń kwiatów Luwru”

Jedno z dzieł owładnęło wyobraźnią artysty ponad resztę – obraz z legendarnego cyklu Petera Paula Rubensa Maria Medycejska. Przedstawia on florencką księżniczkę podczas ślubu z królem Henrykiem IV. Na schodach ołtarza, obitych królewską czerwienią, Rubens narysował pojedynczą różę, która pozornie spadła z wieńca ślubnego. Jej płatki rozwijały się w żywych szczegółach.

„Róża, która jest sztuką sama w sobie, rozjaśniającymi pociągnięciami pędzla rozbija kolory płótna. Krwista czerwień oświetlona bielą, symbole pasji i mocy, erudycji i zmysłowości, ta róża jest różą tajemnicy, kwiatem Luwru”.

La Rose du Louvre
La Rose du Louvre

Obrazy

W rezultacie Jean-Michel Othoniel stworzył swoje nowe obrazy, w sumie sześć, w hołdzie dla róży Marii Medycejskiej. Każda z nich przedstawia pojedynczą różę, wyabstrahowaną z potężnego wiru paciorków i narysowaną atramentem na błyszczącym złotym płótnie. Instalacja w niszach Cour Puget, pośród najpiękniejszych przykładów rzeźb, jest odpowiednim hołdem dla chwały Francji oraz Luwru, instytucji kulturalnej, która zajmuje szczególne miejsce w wielu sercach.

La Rose du Louvre
La Rose du Louvre

Rzeczywiście, La Rose du Louvre to powrót do domu samego Othoniela.

„Jako student pracowałem jako asystent w Luwrze. Pilnowałem obrazów, monitorowałem odwiedzających, a nawet sprzątałem galerie. To bardzo poruszające, że 30 lat później mam tu swoją wystawę.”

 

 

Write a response

Dodaj komentarz

Close
© Copyrights by Point of Design
Close