Firma Fontana Arte, przygotowuje się do świętowania 90-tej rocznicy istnienia w świecie luksusowego wzornictwa. Pierwsza włoska firma oświetleniowa, która narodziła się w latach 30-tych ubiegłego wieku, tworzy produkty o niepowtarzalnej i ponadczasowej osobowości, gdzie każda z koncepcji staje się ikoną zrodzoną z poszukiwań włoskiej nowoczesności.
Kultowe oświetlenie, realizowane na podstawie niepowtarzalnego związku szkła z elektrycznością, wyznacza kierunek współczesnej produkcji, znajdując w niej harmonię pomiędzy sztuką, a przemysłem. Ikoniczne produkty, staną się elementem niezwykłej podróży między przeszłością, a teraźniejszością, podczas zbliżającego się Tygodnia Designu w Mediolanie. Aby podkreślić tą ważną rocznicę, Fontana Arte stworzyła wyjątkowe logo. Będzie ono towarzyszyć firmie będzie przez cały rok na drukowanych i cyfrowych materiałach komunikacyjnych, we wszystkich formach i formatach.
Historia włoskiego szkła według Fontana Arte
Firma narodziła się w Mediolanie w 1932 roku, w wyniku spotkania architekta Gio Pontiego i przedsiębiorcy – Luigiego Fontany. Historia FontanaArte integruje się z historią ogromnych osobowości, ich geniuszu i kreatywności, takich jak Pietro Chiesa, Max Ingrand i Gae Aulenti. Pełniąc rolę dyrektorów artystycznych, kierowali firmą i przyczynili się do narodzin ikonicznych projektów rozpoznawalnych na całym świecie. Innowacyjność projektów, wywodzi się z nowatorskiego, a zarazem archaicznego zastosowania szkła i metal. To dwa podstawowe materiały, których piękno uzupełniane jest przez użyteczność i ponadczasowość.
Ikony Fontana Arte
FontanaArte oferuje niezliczone rozwiązania, aby zaspokoić potrzeby różniących się stylów życia, nie zapominając o elegancji wzornictwa, które jest widoczne w każdym z jego rodzajów. Znajdziemy tu kolekcje, inspirowane życiem codziennym, w którym niejednokrotnie kształty odwzorowują elementy rzeczywistości.
Lampa Re i Regina
Jak sam bóg słońca, lampa Re, rozświetla pomieszczenie rozproszonym, opalowym światłem, nadając mu wyjątkowej głębi i elegancji. Lampy stołowe inspirowane szachami, o konstrukcji z barwionego metalu i kloszu z dmuchanego szkła, dzięki niezdefiniowanym granicom, tworzą zharmonizowany element wnętrza. Re i Regina, śmiało czerpią z historią sztuki, począwszy od Cosmè Tura, poprzez samego Jana Van Eycha, aż po konceptualne obrazy Duchampa. Lampy stanowią kartezjańskie osie wszechświata, które przekraczają dotychczas znane epoki.
Uovo
Projekt Bena Swildensa, przywodzi na myśl odwieczną refleksję, pomiędzy historią, sztuką, a kulturą. Poszukiwanie naturalnych inspiracji w samej kolebce – lampa ,,jajko” to ponadczasowy symbol doskonałości. Obudowa lampy Uovo jest więc ucieleśnieniem absolutnej lekkości, eleganckiej formy z białego, satynowanego szkła dmuchanego. Dostępność w trzech rozmiarach, umożliwia niewielkiej lampce użytkowej stanie się wreszcie prawdziwą rzeźbą świetlną, a zarazem protagonistą każdej przestrzeni.
Fontana
Fontana, zaprojektowana przez mistrza szklarskiego Maxa Ingrada, to z kolei halogenowa lampa stołowa z dmuchanego szkła. Stanowi ona ponadczasowy obiekt designerski, a jednocześnie niekwestionowaną ikonę FontanaArte. Mnogość opcji oświetlenia, możliwa dzięki ulokowaniu w kloszu i podstawie, kilku źródeł światła, pozwala uzyskać całą gamę gry światła. Od delikatnej poświaty, aż po ostry blask.
„Właściwie historia architektury mówi nam, jaką rolę odgrywał kolor podświetlony, nieprzezroczysty, półprzezroczysty w architekturze wewnętrznej i zewnętrznej (…) Światło nie było już tylko środkiem do tchnięcia życia w kolor, ale stało się środkiem do tchnięcia życia w całą architekturę”.
Ashanghai
Słynny francuski mistrz szklarski i dekorator, był dyrektorem artystycznym FontanaArte przez jedną dekadę, począwszy od 1954 roku. W tym czasie stworzył prawdziwe klasyki wzornictwa, takie jak lampa stołowa Fontana, która do dziś stanowi największą ikonę firmy.
Pirellone
Projekt samego Gio Pontiego, będący lampą podłogową z cieniowanym panelem i podwójnym systemem oświetlenia, stanowi prostą oraz geometryczną konstrukcję. Struktura z mosiądzu pokrytego satynowym niklem i kloszowi z giętego szkła, nadaje ostatecznie abstrakcyjny rygor i wyjątkową lekkość. Inspirowana profilami i oświetleniem wieżowców, powstała w hołdzie najsłynniejszemu mediolańskiemu drapaczowi chmur.
Od samego początku, eklektyczna postać Gio Pontiego działała na polu architektury, malarstwa, grafiki i scenografii. W 1931 roku został zaproszony do objęcia kierownictwa artystycznego Luigiego Fontany, aby rok później, wraz z Pietro Chiesą założyć FontanaArte. Wśród jednych z wielu, wyjątkowych projektów Mistrza architektury i wzornictwa, znajdują się wieżowiec przy Corso Venezia, wieża Littoria, wieżowiec Pirelli w Mediolanie, katedra w Taranto czy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Denver.
Giova
Listę ikon zamyka Giova z 1964 roku, stanowiąca hybrydę pomiędzy doniczką, a lampą. Odważnie wyznacza kierunek debiutów Gae Aulenti, łącząc akcesoria wystroju wnętrz z codzienną użytecznością. Podstawa wykonana z chromowanego metalu i centralnie umieszczona kula z dmuchanego szkła, na której znajduje się starannie wyrzeźbiona misa ze szkła pulegoso, wychodzą poza ramy tradycyjnych elementów oświetlenia.
W 1979 roku Gae Aulenti została powołana na stanowisko dyrektora artystycznego FontanaArte. Autorka licznych projektów, a w szczególności, lampa Giova, stolik Tavolo con ruote i stolik Tour. Wspólnie z Piero Castiglionim zaprojektowała rodzinę lamp Parola, lampy ścienne Diamante i Calle oraz lampę punktową Diastema. Odpowiedzialna za renowację Musée d’Orsay i Musée National d’Art Moderne, a także Centre Pompidou czy Palazzo Grassi w Wenecji, stanowiła punkt zwrotny dla Fontana Arte.
Mano
Wykraczająca poza znane konwenanse projektowania, lampa Mano stanowi inteligentną grę pomiędzy ironią, a elegancją. Niezwykle oryginalny projekt zachwyca rzeźbiarską precyzją i ponadczasową formą.
Na początku lat 20., Pietro Chiesa brał udział w Biennale w Wenecji oraz w Monzy, Exposition des Arts Décoratifs w Paryżu oraz w wystawach w Kolonii i Barcelonie. W 1932 roku został poproszony o objęcie kierownictwa artystycznego nad FontanaArte, co pozwoliło mu w pełni wyrazić swój twórczy potencjał. Zaprojektował ponad tysiąc różnych obiektów, między innymi zakrzywiony stół Fontana, wazon Cartoccio czy lampę podłogową Luminator.
Setareh
Setareh zrodził się z pomysłu nadania formy światłu. Gra kolistych mas i trajektorii tworzy zrównoważoną konstrukcję o niejako grawitacyjnej dynamice. Światło nieśmiało rozprasza się w otaczającej przestrzeni, gdzie odbicia metalu uwidaczniają pole świetlne. W rezultacie powstaje kolekcja elementów oświetleniowych, dostępnych w wersji stołowej i wiszącej, o niezwykłej poetyckiej gracji.
Dzięki prostym strukturom wytyczonym w pustce, jego prace pozwalają wyłonić istotne cechy przestrzeni, podkreślając relacje między miejscami, ludźmi i przedmiotami. Projekty stanowią wizualną interpretację współczesnej równowagi między przeszłością, a przyszłością. W 2016 r., spotkanie z FontanaArte stworzyło okazję do przeniesienia na grunt projektowania, a także stworzenie kolekcji lamp Setareh. Ożywia delikatne relacje między przestrzenią a światłem, pozostając w silnym dialogu z mityczną tożsamością marki.
Lampy i wyposażenie FontanaArte, przyczyniają się do kreowania niezwykłych wnętrz mieszkalnych. Wprowadzając sztukę do domu i nadając szkłu zdolność uosabiania światła, przejrzystości i odbicia, lampy zaczynają wpływać na wszystko, co je otacza. Tożsamość Fontana Arte, to nie tylko piękne przedmioty, ale także wypełniające je inspiracje, historie ludzkie i niepowtarzalne spojrzenie na szkło.
Zobacz także: