Wystawa „La Fabrique du Vivant” [Tkanina życia] w Centre Pompidou w Paryżu (20 lutego – 15 kwietnia 2019 r.) próbuje odtworzyć, a także zestawić archeologię życia z życiem wytworzonym laboratoryjnie. Ponadto stanowi ona część serii Mutations-Créations, a jej kuratorem jest Marie-Ange Brayer i Olivier Zeitoun.
Opowieść o nowych relacjach
W erze cyfrowej pojawia się nowa interakcja między twórczością a dziedzinami nauk przyrodniczych, neuronauką a także biologią syntetyczną. Ze względu na to pojęcie „życia” nabiera nowej formy w La Fabrique du Vivant. Nowego wymiaru, który przenika cały globalny aparat współczesnych miast. Tutaj miniaturyzacja, dystrybucja a także inteligencja stworzonych przez człowieka sieci miejskich osiągnęły złożoność niemal ludzką. Wszystko to powoduje ewolucję procesów syntetycznego życia na Ziemi.
ecoLogicStudio w Centre Pompidou
Claudia Pasquero i Marco Poletto to założyciele ecoLogicStudio. Wraz z ich partnerami naukowymi, Urban Morphogenesis Lab, Synthetic Landscape Lab a także Wasp Hub, biorą udział w paryskiej wystawie.
W tym kontekście multidyscyplinarny zespół kierowany przez architektów Claudę Pasquero i Marco Poletto stworzył „ludzkie ogrody”, dwie rzeźby 3D wydrukowane z myślą o życiu ludzkim i nieludzkim. Te części konfrontują się z ludzką racjonalnością z efektami bliskości względem bio-sztucznej inteligencji. Obie rzeźby zostały opracowane w ramach „współpracy” z żywymi organizmami, w szczególności z koloniami fotosyntetycznych sinic – H.O.R.T.U.S. XL Astaxanthin.g oraz kolektywu azjatyckich Fawn Tarantulas – XenoDerma. Ich w wygląd opracowany został przez artystów podczas studiowania biologicznych modeli endosymbiozy. Struktury te są algorytmicznie projektowane i wytwarzane za pomocą technologii druku 3D o dużych rozmiarach i wysokiej rozdzielczości.