Nieużywany sklep zbożowy na wsi w Norfolk otrzymuje nowe życie za sprawą 31/44 Architects. Dziki nim budynek przemysłowy zmienił się w prawdziwy dom rodzinny.
Londyńska praktyka architektoniczna 31/44 przywykła do maksymalnego wykorzystania ciasnych, miejskich przestrzeni. Jej Red House we wschodnim Dulwich w południowym Londynie odebrał nagrodę RIBA London Award i medal Mansera, a nr 49 w Lewisham zdobył National Award RIBA.
Jesteśmy przyzwyczajeni do tworzenia bardzo trudnych projektów, które mają bezpośredni związek z około 30 sąsiadami” – mówi dyrektor 31/44 Will Burges.
Dodaje, że zaprojektowanie domu na angielskiej wsi, będącej pozostałością po architekturze przemysłowej, było „nieco wyzwalające”.
Chodziło tylko o ochronę najbliższego otoczenia.”
Burges i jego zespół otrzymali zlecenie od londyńskiej rodziny na stworzenie weekendowego odosobnienia w małej wiosce Norfolk. Luke i Klara Hawes zauważyli nieużywany magazyn zboża, stojący między innymi budynkami gospodarczymi a kościołem parafialnym. To okolica znana Luke’owi, który dorastał w pobliżu. Przed rozpoczęciem pracy „spędziliśmy dwa lata w kamperze na polu, wczuwając się w ziemię” – mówi.
Budynek przemysłowy zmienia swoje przeznaczenie
Stodołę, o konstrukcji stalowej i powierzchni 450 m2, zbudowano około 1990 roku. W związku z tym miała niewielkie znaczenie historyczne czy architektoniczne, ale lokalni planiści zalecali zachowanie jej szkieletu. Wczesne prace koncepcyjne przeprowadził architekt i przyjaciel rodziny – Michael Loates-Taylor z TaylorMadeSpace. Następnie zespół 31/44 pracował nad charakterem architektonicznym i szczegółami ostatecznego projektu.
Dla 31/44 zdefiniowanie odpowiedniego języka dla nowoczesnej obory stanowiło priorytet. Postanowili więc posłużyć się bazowymi materiałami jak beton, sklejka i akustyczny sufit ze słomy. Jednak poziom wykonania ukazuje prawdziwą finezję, aby projekt zyskał bardziej domowy charakter. Projektanci chcieli również, aby dom z zewnątrz wyglądał jak budynek rolniczy. Dlatego Burges owinął go w falistymi, metalowymi ścianami i modrzewiowymi żaluzjami powyżej.
Hawesowie szukali obszernej przestrzeni do życia rodzinnego i krytego basenu z innymi pokojami w skromniejszej skali. Na cichej ulicy celowo trudno nawet znaleźć wejście do domu. Przy frontowym wejściu 31/44 wprowadził bladozielony metalowy bęben, przypominający silos zbożowy. W tym bębnie spiralne schody prowadzą na pierwsze piętro, a okna ukrywają się za drewnianą zasłoną.
Dom z zaskakującym wnętrzem
Korytarz prowadzi do głównej części dziennej: obszernej, otwartej przestrzeni o podwójnej wysokości, obejmującej obszar kuchni, jadalni i pokoju dziennego. Okienne przeszklenia zapewniają widok na ogród i basen. Na wysokości pierwszego piętra betonowe ramy wspierają skrzynki z naturalnej brzozowej sklejki, tworząc dom w stodole. Pudełko z tyłu zawiera główną sypialnię, z której roztacza się widok na ogród, basen i część dzienną. Sypialnia, za pomocą szklanego mostu, łączy się z drewnianą konstrukcją. Tu znajduje się pokój gościnny i sypialnia dla każdego z dwóch synów pary.
Projekt ten równoważy budynek przemysłowy z domem mieszkalnym zarówno pod względem atmosfery, jak i skali. Aby to osiągnąć, architekci otworzyli wewnętrzne widoki. Ponieważ Luke i Klara są projektantami byli wybredni co do wyposażenia, aranżacji i detali projektu. Decydowali o sprawach takich takich jak warstwy odcieni (raczej bielone niż żółte), głębokość i grubość żaluzji, kształt śrub (małe, równe i dyskretne) oraz kolor basenu. Klara wybrała oświetlenie takich marek jak Flos, Foscarini i Muuto.
Projekt krajobrazu czerpie inspirację z pasji Klary do śródziemnomorskich ogrodów i roślin, a także rodzinnymi wycieczkami do Grecji i Hiszpanii. Stąd właśnie oliwki i palmy. Chciała również odtworzyć związek między przestrzenią wewnętrzną i zewnętrzną występującą w domach na południu Europy.
Luke i Klara początkowo planowali wykorzystać dom jako miejsce na weekendy i święta. Jednak projekt zbliżał się do końca na początku 2020 roku, więc zdecydowali się przenieść tam w pełnym wymiarze godzin, tuż przed lock downem w Wielkiej Brytanii.
Zobacz także:
https://pointofdesign.pl/architektura/najlepsze-projekty-domow-parterowych-w-anglii/
https://pointofdesign.pl/architektura/ghost-house-betonowy-dom-duchow/
https://pointofdesign.pl/rekomendowane/futurystyczny-dom-na-wsi-wedlug-karima-rashida/