Charlotte Perriand ponad połowę wieku temu zaprojektowała budynek stacji narciarskiej Les Arcs 1600, który stał się jednym z jej kluczowych osiągnięć architektonicznych. Specjalnie na potrzeby tego projektu stworzyła także serię projektów plecionych panneau ouvrants, które miały zdobić wnętrza budynku. Nigdy nie ujrzały one światła dziennego, aż do teraz.
Dziś, po raz pierwszy zostały powołane do życia jako kolekcja ręcznie tkanych dywanów firmy cc-tapis, zaprezentowana z okazji Paris Design Week 2023, na wystawie świętującej niepublikowane archiwa Perriand i jej mistrzowskie opanowanie koloru.
Charlotte Perriand – projekt Les Arcs 1600
Do 1972 roku francuska architekt i projektantka Charlotte Perriand poświęciła pięć lat swojego życia Les Arcs — rozległa stacja narciarska we francuskich Alpach, stała się jedną z jej najbardziej ambitnych projektów zrealizowanych w jej życiu. Złożony z wielu stacji i kompleksów, Arc 1600 lub Pierre Blanche jest najniższą stacją i był pierwszym zarazem ukończonym etapem projektu w 1969 roku. To tam Perriand wyobraziła sobie tkaniny, które rozjaśniłyby mieszkania wewnątrz i na zewnątrz, jednak los miał inne plany. W obliczu rosnących kosztów projektu, Perriand musiała odrzucić ozdoby i dodatki na rzecz stałego wyposażenia i innych niezbędnych elementów projektu.
Kolory osobiste Perriand
Charlotte Perriand wyobraziła sobie każdą ilustrację z blokami kolorów z centralnym panelem drobnych, równoodległych pionowych pasków rozwidlających się i kontrastujących kolorowe pola po lewej i prawej stronie. Jej kolory — od jasnobrązowej „antylopy” i żółtego „abeille” do jasnoniebieskiego „amirala” i różowego „azalée” — są bardzo osobiste, czasami kojarzone z kartą kolorów farb Salubra Le Corbusiera lub po prostu przeniesione z jej palety francuskich i japońskich kredek oraz pasteli olejnych.
Kolekcja Les Arcs, cc-tapis
Zainicjowana przez Pernette Perriand Barsac we współpracy z cctapis, kolekcja Les Arcs oddaje hołd „wielkiemu formatowi” i kolorystycznym proporcjom „drobnego formatu”, jakie Perriand nakreśliła na rysunkach technicznych odwzorowując 6 projektów w 3 rozmiarach: 300×400 cm „wielki format”, 230 x 300 cm „mały format” oraz bieżnik 100x350cm. Kolorystyka 12 różnych odcieni została dokładnie zaznaczona w granicach każdego szkicu, tedokumenty tworzą plan każdego ręcznie tkanego dywanu ze 100% wełny himalajskiej przez tybetańskich rzemieślników w Nepalu. Oni są świadectwem wieloletniej pasji Perriand do rzemiosła artystycznego — od japońskiego lakieru po druk blokowy — i łączą wiele naturalnych procesów barwienia z ręcznym tkaniem i gręplowaniem.
Wystawa z okazji Paris Design Week
Od 17 do 22 stycznia kolekcja dywanów Les Arcs jest wystawiona na 1. piętrze Galerie Les Filles du Calvaire z okazji Paris Design Week, z towarzyszącą jej wystawą obiektów archiwalnych i ilustracjami Charlotte Perriand. Wystawa pokazuje w jaki sposób projektantka wykorzystywała kolor w trakcie studiów i w trakcie kariery artystycznej. Ekspozycja obejmuje rzeczy osobiste i mało znane dawne ilustracje z końca lat 20., które demonstrują jej wrodzone rozumienie koloru jako harmonijnego środka graficznego, daleko wykraczającego poza podstawowe kolory, które są kojarzone ze wspólnymi kreacjami z Le Corbusierem, Pierrem Jeanneretem i Jeanem Prouvé.
Zobacz także:
CC-TAPIS: nowojorski eksperyment z kolorem