Chiny | druga światowa potęga
Chiny są obecnie drugim największym rynkiem sztuki na świecie. Jak wynika z opublikowanego niedawno raportu zleconego przez Art Basel i UBS, wyprzedza nawet Wielką Brytanię. Stany Zjednoczone pozostają na pierwszej pozycji rankingu, z 42% udziału rynku. Natomiast Chiny mają 21% udziału, co stanowi znaczący wzrost w ciągu ostatnich 10 lat z 9%. Z jednej strony, szybko rozwijająca się scena sztuki w Szanghaju cieszy się globalnie ogromnym zainteresowaniem. Z drugiej strony Pekin od dawna jest sercem chińskiej kultury i światłem współczesnej sztuki chińskiej.
Pekin | targi Jingart
Kylie Ying jest współzałożycielką dwóch krajowych targów sztuki – Jingart w Pekinie i ART021 w Szanghaju. Uważa, że stolica tylko zyskuje kulturowy prestiż.
„Większość lokalnych galerii została założona w Pekinie. Wielu chińskich artystów ma siedzibę w stolicy, a miasto jest bardzo silne zarówno w sztuce starożytnej, jak i współczesnej. Miasto o tak głębokim dziedzictwie kulturowym powinno mieć targi sztuki na wysokim poziomie”.
Jingart (30 maja – 2 czerwca) zakończył swoją drugą edycję na początku tego miesiąca. Łącznie 41 wiodących międzynarodowych i chińskich galerii pokazało się w historycznym chińsko-radzieckim centrum wystawowym w Pekinie. Natomiast ekspozycją obejęła dzieła sztuki i designu, meble, szlachetną biżuterię i sztukę dekoracyjną. Współzałożyciel Jingart, Bao Yifeng, zauważa, że galerie wykorzystują kwitnący rynek sztuki w Chinach, otwierając nowe lokale w całym kraju. Prezentują w nich prace artystów z kraju i zagranicy. Jednak
„galerie są szczególnie ciekawe rynku pekińskiego i chcą spróbować swych sił w starej/nowej stolicy'”.
Lokalne galerie przedstawiły jedne z najlepszych wystaw roku, które zbiegły się z targami. Beijing Commune zorganizowało solową ekspozycję w Jingart dla urodzonej w Pekinie Ma Qiusha. W swojej pracy bada ona feminizm i jest jednym z nominowanych do 'Nagrody Młodego Chińskiego Artysty Roku’ Porsche. Zhou Yilun z Hangzhou w przestrzeni miejskiej 798 Art Zone miał tu już swoją drugą wystawę. Zatytułował ją „Stuck Inside of Mobile with Memphis Blues Again” i przerobił przedmioty komercyjne, aby nadać nowe życie „zbędnym”.
Pekin vs Szanghaj
„Pekin jest sercem lokalnej sceny artystycznej, podczas gdy Szanghaj staje się nowym międzynarodowym ośrodkiem sztuki współczesnej, która jest również bardzo zorientowana na rynek”,
mówi dyrektor galerii Lu Jingjing. Mengmeng Li z HdM Gallery dodaje:
„Szanghaj pokazuje szybkie przejście z rynku kolekcjonerskiego na rynek konsumencki, a ludzie są bardziej otwarci na młodych artystów i modniejsze wyrażenia. Pekin skłania się ku pracom, które są większe i ważniejsze – dzieła, które pokazują tradycyjne wartości, z dokładnym kontekstem, celem i znaczeniem. ”
„The Window Blind” była pierwszą w Szanghaju współpracą Hu Weiyi z HdM. Równocześnie to już jego druga indywidualna wystawą w mieście po występie w Ullens Center for Contemporary Art (UCCA). Hu zagłębia się w skomplikowaną relację między światem naturalnym a światem produkowanym poprzez fotografię, wideografię i instalacje. W Hive Center for Contemporary Art miała miejsce „Science Fiction”, urodzonego w 1985 roku w Szanghaju Li Wenguanga. Jego praktyka koncentruje się na pseudonauce i podświadomości. Kurator Jian Yang uważa, że różnice w kulturze i mentalności między Pekinem a Szanghajem są „niezbędne i zdrowe” dla przyszłego rozwoju artystycznego Chin.
Dom aukcyjny China Guardian
Pekin jest również głównym ośrodkiem aukcyjnym w kraju, a inwestycje rosną. Dom aukcyjny China Guardian zajmuje piąte miejsce w światowych rankingach. Wszystko dzięki sprzedaży w wysokości 873 mln USD – z czego 84% pochodzi ze stolicy. Przede wszystkim Guardian Art Center postrzega się jako współczesną odpowiedź na historię kultury Chin. Jest strategicznie umiejscowiony na skraju Zakazanego Miasta i zaprojektowany przez Ole Scheerena. Dzięki imponującej architekturze, zdrowemu programowi sztuki i rynkowi zbytu, jest on w centrum uwagi od momentu otwarcia na początku 2018 roku.
Międzynarodowe kooperacje
Najwięksi gracze światowego świata sztuki przyciągają do Pekinu częste kontakty z prestiżowymi instytucjami. Na przykład UCCA od 2007 roku prowadzi chińsko-międzynarodowy dialog na temat sztuki nowoczesnej. W rezultacie instytucja właśnie otworzyła pierwszą wystawę Picassa w tym kraju we współpracy z Musée National Picasso-Paris. W 2017 roku renowacji centrum podjęli się holenderscy architekci OMA.
M Woods to natomiast jedno z najmłodszych prywatnych muzeów w Chinach, założone w 2014 roku. W dawnej fabryce amunicji zaprezentuje w tym roku wystawę Davida Hockneya we współpracy z Tate. Ogłosiło także plany dotyczące okolicy Longfusi – historycznego i kulturowego centrum stolicy. Ambicją instytucji jest utworzenie tam nowego centrum kulturalnego w starym mieście. Wraz z Zakazanym Miastem, Narodowym Muzeum Sztuki w Chinach i Ludowym Teatrem Sztuki. „Razem, te dwa miejsca o różnych specjalnościach i funkcjach jeszcze bardziej wzbogacą pekińską scenę artystyczną”, mówi Michael Xufu Huang, współzałożyciel M Woods.