Czy istnieje inny mebel, który bardziej podkreśla, kim jesteśmy i jak żyjemy, niż sofa? Zwykle jest to największy, najwygodniejszy i najczęściej używany mebel w naszych domach. Stanowi punkt centralny salonu, zarówno pod względem przestrzennym, jak i stylistycznym. To miejsce, w którym spędzamy czas, relaksujemy się i bawimy, a także wyraz rodzinnej dynamiki i wrażliwości gospodarza. Symbol naszego gustu i stylu życia; innymi słowy, sofa jest lustrem naszego życia domowego. W połączeniu z ich długowiecznością i ceną nie jest przesadą stwierdzenie, że produkcja dobrej sofy jest w równym stopniu formą nauki, jak i sztuki.
Aby zrozumieć, czego potrzeba, aby wyprodukować dobrą sofę, która z powodzeniem łączy wygodę, jakość, trwałość i estetykę, wystarczy zwrócić uwagę na sofy Flexform. Ta włoska marka i rodzinna firma to lider w projektowaniu i produkcji sof od ponad 60 lat. Rozpoznawana na całym świecie dzięki ponadczasowej elegancji, kunsztu „Made in Italy” i niezrównanego komfortu. Marka konsekwentnie tworzy klasyki we współpracy z uznanymi projektantami. Szczególna kooperacja, trwająca od czterech dekad, łączy Flexform z włoskim architektem Antonio Citterio.
W 2021 roku przypada 20 rocznica powstania Groundpiece – najlepiej sprzedającej się modułowej sofy Flexform autorstwa Citterio. Tak więc to dobry czas, aby przyjrzeć się bliżej wyjątkowej zdolności marki do konsekwentnego produkowania wspaniałych siedzisk.
Jak powstają wyjątkowe sofy Flexform?
Przede wszystkim o mistrzostwie świadczy doświadczenie. Korzenie firmy Flexform sięgają 1959 roku, kiedy bracia Romeo, Pietro i Agostino Galimberti otworzyli swój pierwszy warsztat meblowy. „Flexform di Galimberti” powstał Brianza, dzielnicy produkcyjnej położonej między Mediolanem a Como w północnych Włoszech. A wkrótce tam powstały ich sofy i fotele do okazałych apartamentów w Mediolanie i willi z widokiem na jezioro Como.
Sukces komercyjny braci ostatecznie doprowadził do przekształcenia warsztatu w zakład przemysłowy w Meda. Tu firma nadal ma swoją siedzibę i tylko tam produkuje się wszystkie produkty, w tym sofy Flexform. Porzuciwszy rodzinną nazwę w 1967 roku, Flexform rozpoczął docieranie do nowych rynków poza granicami Włoch. Jednocześnie skoncentrował się na tworzeniu oryginalnych, współczesnych projektów we współpracy z czołowymi włoskimi projektantami. Wśród nich znaleźli się: Joe Colombo, Asnago-Vender, Cini Boeri, Rodolfo Bonetto i oczywiście Antonio Citterio. To przede wszystkim jego nazwisko ściśle wiąże się z międzynarodową renomą firmy.
Antonio Citterio dla Flexform
Taka współpraca świadczy o innej jakości niezbędnej do stworzenia naprawdę niezwykłego produktu: myśleniu nieszablonowym. Citterio, architekt z zawodu, nie tylko zaprojektował sofy Flexform, ale wymyślił je na nowo. Modułowa sofa Flexform to nie tylko miejsce do odpoczynku, czytania czy oglądania telewizji, to także miejsce do pracy i obiadu.
W efekcie Citterio obsadził sofę w roli głównego bohatera. Umieścił ją na środku salonu i otoczył ekosystemem aktorów wspierających. To fotele, stoliki nocne i tafty, które stanowią schronienie domowe, a jego słowami „wyspę dobrego samopoczucia”. To nie przypadek, że modułowe sofy Flexform są zaprojektowane tak, aby można je było oglądać ze wszystkich stron. Co więcej tył jest często bardziej interesujący niż przód. Wystarczy spojrzeć na sofę Cestone, której tył i boki są pokryte tkanymi paskami skóry bydlęcej.
Wszechstronność nic nie znaczy bez komfortu, a kolejna podstawowa cecha idealnej sofy Flexform. Niskie i głębokie w proporcjach, z dużymi poduszkami z gęsiego puchu, zacierają granicę między sofą a kanapą. W ten sposób uosabiają bardziej swobodne i niezobowiązujące podejście do projektowania sof. Tkaniny lniane, bawełniane i kaszmirowe w charakterystycznej dla marki palecie Giorgio Morandi – kości słoniowej, piasku, ciepłych szarości i szampana, w połączeniu z oksydowanymi odcieniami metalu i skórami w odcieniach skóry bydlęcej, tytoniu, miodu i gołębicy dodatkowo podkreślają kwintesencję komfortu marki, nadając każdemu salonowi lekkość, ciepło i miękkość.
Długowieczne sofy Flexform
Proste w formie, ale dopracowane w najmniejszym szczególe, sofy Flexform to paradygmat dyskretnej elegancji i niepozornego luksusu. Zobowiązanie marki do produkcji ponadczasowych elementów to coś więcej niż preferencje estetyczne, ale świadczy o etosie projektowania i produkcji. To nie przypadek, że Groundpiece, który ukazał się w 2001 roku, nadal jest jedną z najlepiej sprzedających się sof. Zainspirowany minimalistycznym dziełem amerykańskiego artysty Donalda Judda, którego nisko zawieszone rzeźby na podłodze nadają sofie nazwę, Groundpiece stanowi przykład zarówno filozofii projektowania Citterio, jak i spójności projektowej Flexform.
Sofa Flexform, jest jak granatowa marynarka w świecie mody: prosta, zdekonstruowana i wyrafinowana.”
Meble tej marki nie tylko unikają chwilowych mód i trendów na rzecz ponadczasowej elegancji, ale są również trwałe. W zakładzie Flexform w Meda tworzą je wysoko wykwalifikowani rzemieślnicy przy użyciu zrównoważonych i lokalnych materiałów. Te spełniają najwyższe standardy w połączeniu z najbardziej zaawansowanymi technikami produkcji, a trwałość produktu jest synonimem marki.
Niezrównana trwałość, perfekcyjne wykonanie, niewymagająca wysiłku funkcjonalność, niezrównany komfort i nieodłączne piękno. Te cechy leżą u podstaw filozofii i wyróżniają sofy Flexform, czyniąc je świętym Graalem zarówno dla wymagających klientów, jak i miłośników designu. Ostatecznie jednak naprawdę liczy się to, jak wyjaśnia Citterio, że są one „zaprojektowane do codziennego życia”. A to obietnica, którą niewielu projektantów i firm może spełnić.
Zobacz także:
https://pointofdesign.pl/temat-dnia/roberto-lazzeroni-dla-flexform-w-2020/
https://pointofdesign.pl/przewodnik-po-markach/flexform-home-at-last-ponadczasowe-sofy-wloskie/
https://pointofdesign.pl/design/nowoczesne-sofy-krolowe-wspolczesnego-salonu/