Frank Gehry, zdobywca nagrody Pritzkera, stworzył butelkę z limitowanej edycji z okazji 150. rocznicy produkcji koniaku Hennessy’s X.O. Architekt ma nadzieję, nie przypomina niczego, co ludzie widzieli wcześniej. Ręcznie wykonane wieczko, które otacza charakterystyczny kształt butelki Hennessy X.O, wykuto z brązu pokrytego 24-karatowym złotem. W ten sposób ma nawiązywać do wrażeń podczas picia koniaku i procesu jego wytwarzania.
Chciałem uosabiać jakość Hennessy XO, która wynika z pracy ludzkich rąk, za pomocą ręcznie stworzonej butelki. Takiej, która dobrze leży w dłoni, pięknie łapie światło i która wyraża dłoń rzemieślników, którzy pomogli zrobić koniak” – powiedział Gehry.
Jeśli spojrzeć na greckie rzeźby, takie jak Auriga z Delf, są one w stanie przekazywać uczucia przez tysiące lat za pomocą neutralnych materiałów. Miałem to na myśli, kiedy robiliśmy tę butelkę. Chciałem stworzyć coś, co przekazuje uczucie”.
Hennessy X.O kunszt i jakość
Aby zobaczyć pomarszczony kształt butelki, Gehry spojrzał na wodę w rzece Charente, która płynie obok destylarni Hennessy w mieście Cognac w zachodniej Francji. Pragnął, aby forma przypominała światło odbijające się w rzece, kunszt związany z tworzeniem koniaku i historię napoju.
Istniejąca butelka Hennessy jest kultowa, więc chcieliśmy, aby nowy projekt był zgodny z historią i tożsamością marki, które pojawiły się przed nami” – wyjaśnił Gehry.
Dużą częścią historii Hennessy stanowi zaangażowanie rodziny i rzemieślników, którzy poświęcili swoje życie, aby uczynić ten produkt najlepszym produktem na rynku. Czujesz to, pijąc Hennessy” – kontynuował. Dzięki temu projektowi chciałem, aby ludzie również poczuli ludzką dłoń rzemieślników, którzy wykonali butelkę. Chciałem szanować historię, ale inaczej”.
Frank Gehry zdobył sławę za sprawą projektów dużych budynków publicznych. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim Muzeum Guggenheima w Bilbao, sali koncertowej Walta Disneya w Los Angeles i Fondation Louis Vuitton w Paryżu. Jednak stwierdził, że podobała mu się praca na znacznie mniejszą skalę przy tworzeniu butelki.
Miałem wielkie szczęście, że przez lata współpracowałem z doskonałymi rzemieślnikami przy tych mniejszych projektach, także w tym. W małej skali odnajduję intymność, której nie można doświadczyć w dużych budynkach. Te mniejsze projekty mają również krótsze harmonogramy, więc fajnie jest coś zaprojektować i szybko to zrealizować”.
Frank Gehry – architekt i designer
Oprócz butelki, Frank Gehry zaprojektował kryształowy ekspozytor oraz fusil, z mosiądzu i złota. Służy on do testowania niewielkiej ilości trunku, aby sprawdzić jego jakość. Wszystkie elementy opakowano w tekturową skrzynkę, stworzoną jako hołd dla mebli z tektury falistej zaprojektowanych przez architekta w latach 70.
Destylarnia Hennessy powstała w 1765 roku. Natomiast Hennessy X.O (extra old) po raz pierwszy wyprodukowano dla rodziny i przyjaciół właściciela w 1870 roku. Hennessy to teraz część luksusowej marki Louis Vuitton Moët-Hennessy, właściciela marki szampanów Moët i marki modowej Louis Vuitton.Frank Gehry już wcześniej pracował dla konglomeratu projektującego Fondation Louis Vuitton w Paryżu. Jak zauważył, istnieje wiele podobieństw między wytwarzaniem budynków a produkcją koniaku.
Zarówno architektura, jak i design wymagają poświęcenia się doskonaleniu rzemiosła. Odwiedziłem Cognac i spotkałem się z zespołem odpowiedzialnym za produkcję koniaku. Pan, którego poznałem, pochodził z rodziny, która tworzyła go od ponad 100 lat. Mówił bardzo pięknie o swojej pracy, która wymaga wielu badań, dużego poświęcenia, dużo pracy i polegania na uczuciach i intuicji. Są to te same cechy, które wiążą się z tworzeniem architektury, więc tak naprawdę nie chodzi o zastosowanie estetyki. Chodzi raczej o pozwolenie na rozwój procesu, tak aby klient mógł w nim uczestniczyć. Koniec końców musi zaspokoić jego nadzieje, sny i rzeczywistości ”.
Zobacz także:
dom-snow-postmodernistycznego-architekta
louis-vuitton-x-160-lat-domu-mody