Search

Nowoczesne kanapy w ubiegłym wieku

Maralunga Vico Magistretti

Choć ich korzenie tkwią na różnych szerokościach geograficznych i w różnych czasach, dzisiaj nowoczesne kanapy i sofy to w zasadzie jedno. Pierwotnie sofy służyły do odpoczynku w zrelaksowanej pozycji, wywodząc się od głębokich siedzisk z wałkiem zamiast oparcia.

Trienna Sofa by Carl Gustav Hiort af Ornäs for Puunveisto OY, 1950s vintage.com
Trienna Sofa | design: Carl Gustav Hiort af Ornäs | Puunveisto OY, lata 50. XX wieku
zdjęcie z portalu vintage.com

Natomiast na kanapach siedziało się wyprostowanym, ponieważ pierwsze tego typu meble były skrzyniami z obiciem. Jednak to kanapy zyskały z czasem funkcję spania, która nie zawsze oznacza możliwość jej rozłożenia. Obecnie producenci oznaczają praktycznie każde siedzisko mianem sofy, ale w rzeczywistości nie sposób ich odróżnić.

D70 sofa by Osvaldo Borsani for Tecno, 1960s vintage.com nowoczesne kanapy
D70| design: Osvaldo Borsani | Tecno, lata 60. XX wieku
zdjęcie z portalu vintage.com

Od ubiegłego wieku sofa stała się podstawowym wyposażeniem domu i najważniejszym elementem salonu. Kanapy stworzone przez czołowych projektantów stały się kultowymi przedmiotami współczesnego designu. W związku z tym można je znaleźć w prestiżowych kolekcjach największych muzeów, takich jak MoMA, Centre Pompidou, Design Museum i wielu innych.

Sofa | design: Alvar Aalto, ok. 1935 nowoczesne kanapy
Sofa | design: Alvar Aalto, ok. 1935
zdjęcie z galerii Nilufar

Kiedy pojawiły się nowoczesne kanapy?

Nowoczesne, czyli modernistyczne meble pojawiły się jako wyposażenie pierwszych budynków, projektowanych przez twórców tego nurtu. Oficjalne ramy modernizmu określa się na lata 1918-1975, ale jego podwaliny ustanowili już wcześniej architekci tacy jak Adolf Loos, Frank Lloyd Wright czy Henry van de Velde. Natomiast po zakończeniu pierwszej wojny światowej ten kierunek, w architekturze i designie, objął prawdziwe panowanie na arenie światowej.

Gastone Rinaldi Saturno Sofa c. 1958 Kolekcja MoMA nowoczesna kanapa
Saturno | design: Gastone Rinaldi, ok. 1958
Kolekcja MoMA

W związku z tym można powiedzieć, że pierwsze nowoczesne kanapy pojawiły się za sprawą najznamienitszych nazwisk związanych z ruchem modernistycznym.

lc2_ cassina nowoczesne kanapy
LC2 | design: Le Corbusier | Cassina

Zastosowali nowe materiały, jak metalowe rurki, by oddać poświęcić formę na rzecz funkcji. Jednak robili to z nieporównaną elegancją. Należy tu wymienić Le Corbusiera, Miesa Van Der Rohe. Także za naszą południową tworzyli wybitni projektanci – Jindřich Halabala oraz .

Bauhaus Red Tubular Chromed Steel Sofa by Robert Slezák, 1930s vintage.com
Robert Slezák, lata 30. XX wieku
zdjęcie z portalu vintage.com

Ich meble przede wszystkim wyróżniały materiały, z których powstawały. Drewno zastąpiły metalowe, chromowane konstrukcje, zrezygnowano również z jakichkolwiek dekoracji. Właśnie tak wyglądały nowoczesne kanapy w latach 30. XX wieku.

Finn Juhl
Finn Juhl

Różnorodność modernistycznych interpretacji

Wkrótce okazało się, że modernizm potrafi przyjmować przeróżne formy, choć zawsze i wszędzie dyktowała je funkcja. Wystarczy przyjrzeć się pracom Finna Juhla, które początkowo przyjęto bardziej niż chłodno.

otto-schultz-sofa lata 40 nowoczesne kanapy
Sofa | Otto Schultz, lata 40. XX wieku
zdjęcie z galerii Nilufar

Niemiec z urodzenia, Szwed z adopcji, Otto Schulz połączył w swoich meblach tradycyjne motywy z nowoczesną estetyką. Po kilku młodzieńczych doświadczeniach otworzył w 1920 roku firmę meblową Boet w Götebergu. Wszystkie jego projekty cechują proste linie i poszukiwanie harmonii w niecodziennym połączeniu stylu nowoczesnego i dekoracyjnego.

Model 6092 Danish Sofa by Kaare Klint, 1950s vintage.com nowoczesne kanapy
Model 6092 | Kaare Klint, lata 50. XX wieku
zdjęcie ze portalu vintage.com

Klint miał wybitne wyczucie proporcji i przestrzeni, stworzył „ludzkie meble” w oparciu o badania ludzkiego ciała. Przestudiował zastosowania przedmiotu w porównaniu z jego formą i odnowił duński projekt mebli, udoskonalając tradycję i doskonaląc przedmioty w odniesieniu do ich podstawowego przeznaczenia.

MX01 three seater sofa by Yngve Exström for Pastoe, 1960s vintage.com
MX01 | design: Yngve Exström | Pastoe, lata 60. XX wieku
zdjęcie z portalu vintage.com

Klint był również świadomy relacji projektów z otoczeniem, twierdząc, że jego prace nigdy nie dominują w przestrzeni, ale łączą formę i funkcję dla większej całości. We wszystkich swoich pracach kładł nacisk na przejrzysty, logiczny projekt, czyste linie, najlepsze materiały i doskonałe wykonanie.

Kerstin Hörlin-Holmquist Paradise sofa by Nordiska Kompaniet, 1958 vintage.com nowoczesne kanapy
Paradise | design: Kerstin Hörlin-Holmquist | Nordiska Kompaniet, 1958
zdjęcie z portalu vintage.com

Design skandynawski

Josef Frank, urodzony w Austrii, szwedzki projektant, znany jest z rewolucyjnego i niekonwencjonalnego stylu, który kwestionował funkcjonalizm. Pracując w dziedzinie projektowania mebli i tekstyliów zaproponował rzeczywiste i głębokie myślenie swobodne.

josef-frank-sofa_mod 703
Sofa model 703 | Josef Frank
zdjęcie z galerii Nilufar

U podstaw jego badań leżały wartości takie jak wygoda, intymność, bogata kolorystyka i naturalne inspiracje. Płodny projektant, zrealizował ponad tysiące projektów dla szwedzkiej firmy Svenskt Tenn.

hans-wegner-sofa-AP32S Dania 1956 nowoczesne kanapy
Sofa AP32S | design: Hans Wegner, 1956
zdjęcie z galerii Nilufar

Modernizm organiczny

Promotor synergii nowoczesności, rzemiosła i funkcjonalności, Hans Wegner to czołowa postać skandynawskiego organicznego modernizmu. Jego obsesja na punkcie projektu idealnego siedzenia doprowadziła do stworzenia ponad 500 szkiców prototypów. Ujawnił również swój talent stolarski, a także interpretatora ekspresyjnego i rzeźbiarskiego funkcjonalizmu.

BR03 Sofa by Martin Visser for Spectrum, 1960s vintage.com
BR03 | design: Martin Visser | Spectrum, lata 60. XX wieku
zdjęcie z portalu vintage.com

Midcentury design

Architekci i projektanci Bauhausu wyemigrowali do Ameryki w wyniku zmian gospodarczych w Niemczech po drugiej wojnie światowej. To oni zapoczątkowali ruch projektowy znany jako Mid-Century Modern.

S12 Model Sofa by Alfred Hendrickx for Belform, Belgium 1958 Vinatge.com
Model S12 | design: Alfred Hendrickx | Belform, Belgia, 1958
zdjęcie z portalu vinatge.com

Charakteryzuje się on prostotą i funkcjonalnością. Chociaż istnieją pewne spory co do tego, kiedy rozpoczął się ten okres, trwał on mniej więcej od połowy lat 30. do połowy lat 60. Jednak ponadczasowa jakość stylu nieustannie przemawia do dzisiejszej publiczności.

Sofa Brigadier | Gavina - Knoll
Sofa Brigadier | Gavina – Knoll

Podobnie jak w przypadku wojny, zmieniające się gospodarki i postęp technologiczny również wpływają styl życia i potrzeby ludzi. Po drugiej wojnie światowej nastąpiła ekspansja miast i suburbanizacja w USA.

olof-ottelin-sofa-1950 Finlandia, vintage.com nowoczesne kanapy
Design: Olof Ottelin, 1950, Finlandia
zdjęcie z portalu vintage.com

Wraz z tym pojawił się popyt na nowoczesne wyposażenie nowych, szybko budowanych domów. Postęp technologiczny doprowadził do produkcji i rozwoju szeregu nowych materiałów. Umożliwiło to odkrywanie nowych faktur i efektów, kolorów, a nawet nowych form.

Gispen Sofa 1715 by Andre Cordemeyer, 1961 vintage.com nowoczesne kanapy
Gispen Sofa 1715 | design: Andre Cordemeyer, 1961
zdjęcie z portalu vintage.com

W Ameryce Herman Miller stał się synonimem „nowoczesnych” mebli i pracował z takimi ludźmi jak George Nelson, Charles i Ray Eames. Knoll to kolejna firma znana z klasycznych mebli z połowy XX wieku.

Osaka | design: Martin Visser |Spectrum, Holandia, 1969
zdjęcie z portalu vintage.com

Jednak wśród twórców tego stylu wymienić należy również Edwarda Wormleya, Eero Saarinena, Harry’ego Bertoię, Arne Jacobsena, Eileen Gray, Isamu Noguchiego, Vernera Pantona, Jensa Risoma i Alexandera Girarda.

Gio Ponti, około 1951 roku, zdjęcie z portalu aukcyjnego Cambiaste.com
Gio Ponti, około 1951 roku
zdjęcie z portalu aukcyjnego Cambiaste.com

Pierwsze nowoczesne kanapy w wykonaniu mistrzów włoskiego wzornictwa

W swojej długiej karierze Gio Ponti badał sztukę, architekturę i design z niewyczerpaną ciekawością, nadając życie bardzo osobistej wizji przestrzeni, którą nazywamy domem. Umiejętnie odczytywał gusty współczesnych, nieustannie je interpretując. W ten sposób projektował przedmioty, które potrafią zachwycić duszę współczesnego człowieka.

gio-ponti-sofa-dla firmy Isa 1950
Gio Ponti dla fimy Isa, 1950
zdjęcie z galerii Nilufar

Statki, hotele i pociągi stały się jego warsztatami nowoczesności, idealnym zestawem do ekspresji jego nowatorskiej i artystycznej twórczości. Dla niego praca projektanta była bardziej pasja niż zawodem. Właśnie z tego powodu nigdy nie przestawał szukać punktu styku piękna, formy, funkcjonalności i wyobraźni.

Sofa | design: Ico Parisi, 1951 zdjęcie z galerii Nilufar
Sofa | design: Ico Parisi, 1951
zdjęcie z galerii Nilufar

Urodzony na Sycylii, ale wychowany w Como, Ico Parisi przyczynił się do rozpowszechnienia swobodnego stylu z niewyczerpaną żyłką twórczą. Dzięki kontaktowi z rzemieślnikami i producentami z Brianza i Como, tworzył meble charakteryzujące się odważnymi konstrukcjami i techniczną doskonałością. Styl zawsze dążący do jedności między sztukami.

Italian
Ile | design: Gigi Radice | Minotti, 1954
zdjęcie z portalu vintage.com

Prace Franco Albiniego przywołują nową koncepcję nowoczesności, „artystyczny racjonalizm”. Można go odnaleźć w jego poszukiwaniu harmonii, w klasycyzmie proporcji oraz w ciągłej równowadze między rygorem a poetycką fantazją.

Belladonna | design: Franco Albini | Silka Design nowoczesne kanapy
Belladonna | design: Franco Albini | Silka Design

Począwszy od lat 40-tych wykonał kilka prototypów i unikatowych elementów do szeregu domów prywatnych, których sukces potwierdziło wprowadzenie ich później do produkcji przez ważne włoskie firmy, w tym Poggi i Cassina.

Augusto-Bozzi-cosmos-lounge-sofa-by-Saporiti-Italy-1954-vintage.com nowoczesne kanapy
Cosmos | design: Augusto Bozzi | Sapori Italy, 1954
charakterystyczne „pajęcze nóżki”

W stronę produkcji masowej

Marco Zanuso, będący jednym z inicjatorów przejścia od rzemiosła do przemysłu, był również jednym z pierwszych, którzy zastosowali nowe materiały i technologie w przedmiotach codziennego użytku.

Sofa IX Trennale | design: Marco Zanuso, 1951 | Artflex nowoczesne kanpay
Sofa IX Trennale | design: Marco Zanuso, 1951 | Artflex
zdjęcie z galerii Nilufar

Zdobywca złotego medalu na IX Triennale w Mediolanie – fotel Lady, zrewolucjonizował samą koncepcję siedzenia. Zastosowanie gumy piankowej i taśmy elastycznej, a także oddzielna konstrukcja części i ich późniejszy montaż, to narodziny nowoczesnych mebli tapicerowanych.

Mid-Century GS-195 daybed by Gianni Songia for Luigi Sormani, 1960s vintage.com
GS-195 | design: Gianni Songia | Luigi Sormani, lata 60. XX wieku
zdjęcie z portalu vintage.com

Według Gianfranco Frattiniego, produkt powinien być tworzony w ścisłej współpracy z produkcją. Uważał ją za prawdziwe laboratorium do eksperymentowania z kształtami i materiałami.

Gianfranco Frattini dla Cassina, 1955
Gianfranco Frattini dla Cassina, 1955
zdjęcie z galerii Nilufar

Drewno stanowiło ulubiony materiał do tworzenia świata piękna i surowości. Jego pasja do pracy w bliskim kontakcie z ostatecznymi twórcami zaowocowała współpracą z dużymi włoskimi firmami, zarówno w branży meblarskiej, jak i oświetleniowej.

carlo-de-carli-sofa-1950
Carlo De Carli, 1950
zdjęcie z galerii Nilufar

Carlo De Carli chciał nadać kształt „przestrzeni pierwotnej”, a mianowicie przyjaznemu i harmonijnemu miejscu, w którym obszary i przedmioty są zjednoczone we wzajemnej relacji. Jego meble cechuje idealna równowaga pomiędzy mądrością projektową, techniką wykonawczą i jakością materiałów, co uczyniło go promotorem odnowy włoskiej produkcji mebli.

Interior-of-Lina-Bo-Bardis-Casa-de-Vidro.-Photo-by-Henrique-Luz.jpeg
Wnętrze domu Liny Bo Bardi, Casa de Vidro. | © Henrique Luz

Z Europy do Brazylii

Achillina Bo, włoska, naturalizowana brazylijska architektka, kuratorka i dziennikarka, kształciła się w Rzymie i Mediolanie. Tutaj pracowała z Gio Pontim i wieloma znanymi aktorami włoskiej racjonalistycznej panoramy.

bobardi-palanti-sofa-latoa 50.
Nina Bo Bardi & Giancarlo Palati, lata 50. XX wieku
zdjęcie z galerii Nilufar

W 1946 roku wraz z mężem Pietro Marią Bardim, przeniosła się do Brazylii, gdzie zetknęła się z postępową elitą kulturalną, w tym z architektem Giancarlo Palantim, z którym założyła Studio d’Arte e Architettura Palma. Duet stał się prekursorem w projektowaniu nowoczesnych mebli, które ściśle łączyły lokalne aspekty kulturowe i materialne Brazylii.

eisler-hauner-sofa-1949 nowoczesne kanapy
Martin Eisler & Carlo Hauner, 1949
zdjęcie z galerii Nilufar

Europejczycy z urodzenia i Brazylijczycy z wyboru, Martin Eisler i Carlo Hauner rozpoczęli współpracę artystyczną od otwarcia Galerii Artesanal w São Paulo w 1953 roku, a później założyli firmę Forma.

eisler-hauner-sofa-lata 50. XX wieku Brazylia nowoczesna kanapa
Martin Eisler & Carlo Hauner, 1949
zdjęcie z galerii Nilufar

Brazylijskie doświadczenia stanowiły okazję do pogłębienia wiedzy o drewnie tropikalnym i metodach obróbki różnych materiałów, w tym żelaza i rattanu. Ich wyrafinowane meble cechowała zmysłowa estetyka połączona z materialną naturalnością.

Costela | Martin Eisler & Carlo Hauner , 1960 nowoczesne kanapy
Costela | Martin Eisler & Carlo Hauner , 1960
zdjęcie z galerii Nilufar

W swoich meblach Giuseppe Scapinelli – brazylijski projektant włoskiego pochodzenia – pokazał modernistyczną tożsamość, nie rezygnując z klasycznej żyłki.

giuseppe-scapinelli-sofa_ brazylia 1950 nowoczesne kanapy
Giuseppe Scapinelli, 1950
zdjęcie z galerii Nilufar

Jego repertuar dekoracyjny charakteryzuje się miękkimi krzywiznami, materialną ekspresją i energicznymi liniami, które nadają jego pracom rzeźbiarski wymiar wykraczający poza prostą funkcjonalność. Elegancki i rzeźbiarski design sprawił, że zyskał sławę na całym świecie.

joaquim-tenreiro-sofa-1960 nowoczesne kanapy
Joaquim Tenreiro, 1960
zdjęcie z galerii Nilufar

Nowoczesny design w wydaniu południowoamerykańskim

Ojciec brazylijskiego modernizmu, Joaquim Tenreiro, był pierwszym projektantem, który zaproponował za granicą współczesny brazylijski styl. Będąc wielkim koneserem drewna i technik jego obróbki, badał potencjał drewna tropikalnego.

joaquim-tenreiro-1958 nowoczesne kanapy
Joaquim Tenreiro, 1958
zdjęcie z galerii Nilufar

Odkrywał na nowo również inne naturalne materiały odpowiednie dla brazylijskiego klimatu, w tym trzcinę. Pozwoliło mu to na tworzenie elementów designerskich charakteryzujących się oryginalną estetyką i harmonijnymi objętościami. Wśród jego kultowych produkcji znajdują się stoły z malowanym szkłem retro i krzesło Três Pés, wspaniały przykład drewnianego rzemiosła.

sergio-rodriguez-sofa-stella-1965
Stella | design: Sergio Rodrigues, 1965
zdjęcie z galerii Nilufar

Uważany za ojca brazylijskiego designu, Sergio Rodrigues przyczynił się do zdefiniowania rozpoznawalnej na całym świecie brazylijskiej tożsamości. Korzenie jego pracy tkwią w zamiłowaniu do lokalnych lasów i ich zdolności do „przenoszenia ducha lasu na produkt”. Po założeniu firmy Oca jego misja stała się jeszcze wznioślejsza. Pragnął bowiem tworzyć meble o zmysłowych i wyrafinowanych liniach, które uosabiają ducha społeczeństwa otwartego na postęp przemysłowy.

Japanese Series Sofa by Cees Braakman for Pastoe, Netherlands 1950
Seria Japanese | design: Cees Braakman | Pastoe, Holandia, 1950
zdjęcie z portalu vintage.com

Nowoczesne kanapy w modernistycznej Brazylii

Zanine Caldas, samouk projektant, działał samodzielnie i często płynął pod prąd. Wraz z firmą Móveis Artisticos Z oferował tanie elementy charakteryzujące się nowoczesnym designem, dzięki zastosowaniu niezbadanego jeszcze wówczas materiału, czyli sklejce.

jose-zanine-caldas-sofa-lounge-lata 50
Jose Zanine Caldas, lata 50. XX wieku
zdjęcie z galerii Nilufar

W późniejszych projektach Zanine Caldas wykazywał jednak bardziej elementarne podejście. Eksperymentował z dłutowaniem bezpośrednio z ogromnych pni, tworząc organiczne i rzeźbiarskie meble.

Brazilian Wood Three-Seater Sofa by Rino Levi, Brazil 1950s vintage.com
Design: Rino Levi, Brazylia, lata 50. XX wieku
zdjęcie z portalu: vintage.com

Branco e Preto to firma, która działa od 1952 roku przez około dziesięć lat. Nazwa wybrana przez młodych brazylijskich architektów Miguela Forte, Jacoba Ruchtiego, Plinio Groce, Roberta Aflalo, Carlosa Millana i chińskiego Che Y Hwa dla ich firmy projektowej w dosłownym tłumaczeniu oznacza „czarno-biały”.

branco-preto-sofa-1950 nowoczesne kanapy
Design: Branco e Preto ,Brazylia, lata 50. XX wieku
zdjęcie z portalu: vintage.com

Powstała w odpowiedzi na potrzebę wyposażenia w innowacyjnym stylu powierzonych im projektów domów. Firma szybko zasłynęła z wysokiej jakości mebli i nienagannych wykończeń. Nowoczesne kanapy w ich wykonaniu zrywały z tradycją, proponując w zamian wyrafinowany i modernistyczny design.

Cornaro | design: Carlo Scarpa, 1973 | Simon Gavina nowoczesne kanapy
Cornaro | design: Carlo Scarpa, 1973 | Simon Gavina
zdjęcie z galerii Nilufar

Rewolucyjne lata 70-te

Carlo Scarpa odegrał fundamentalną rolę w panoramie współczesnej architektury. Z łatwością przechodził od projektów architektonicznych do aranżacji, od designu po prace ze szkła. Jednak zawsze wyróżniał się umiejętnością łączenia miłości do materiałów z głęboką dbałością o szczegóły. Znacząca była jego współpraca z Dino Gaviną. W jej wyniku powstała kolekcja Ultrarazionale, wyrażająca potrzebę uwolnienia się od ograniczeń współczesnego ruchu. Zwycięstwo pomysłowego geniuszu nad zimnym racjonalizmem.

Artona | design: Afra & Tobia Scarpi, 1975 | Maxalto nowoczesne kanapy
Artona | design: Afra & Tobia Scarpi, 1975 | Maxalto
zdjęcie z galerii Nilufar

Określeni eleganckim i wyrafinowanym gustem, Afra Bianchin i Tobia Scarpa rozpoczęli współpracę przy projektowaniu fotela Pigreco. Nota bene działali dla pracowni mebli designerskich prowadzonej przez Franco Albiniego (1959). Głębokie, niemal fizyczne połączenie z materiałami poprowadziło projektantów do wielu ważnych osiągnięć, w tym nagrody Compasso d’Oro dla fotela Soriana. Ich historyczna współpraca z Maxalto dała życie kultowym i ponadczasowym produktom.

Pianura | design: Mario Bellini, 1971 | Cassina nowoczesne kanapy
Pianura | design: Mario Bellini, 1971 | Cassina
zdjęcie z galerii Nilufar

Ośmiokrotnie nagrodzony Compasso d’Oro, Mario Bellini w swojej karierze eksperymentował z nowymi formami mebli tapicerowanych. W rezultacie tworzył oryginalne i awangardowe projekty.

Le Bambole | design: Mario Bellini, 1972 | B&B Italia nowoczesne kanapy
Le Bambole | design: Mario Bellini, 1972 | B&B Italia
zdjęcie z galerii Nilufar

Uznana za ikonę designu, nowoczesna kanapa Le Bambole, zaprojektowana dla B&B, oferuje całkowicie pozbawione struktury siedzisko, „nie pokryte tkaniną, ale wbudowane w tkaninę”. Nowatorska i ponadczasowa okazała się również kolekcja Camaleonda, ponieważ każdy element modułowy może być używany oddzielnie i niezależnie od siebie.

Model 932 | design: Mario Bellini, 1965 | Cassina nowoczesne kanapy
Model 932 | design: Mario Bellini, 1965 | Cassina
zdjęcie z galerii Nilufar

Ikony designu wiecznie żywe

Nowoczesne kanapy potwierdziły swą ponadczasową wartość, którą potwierdzają ceny z przytaczanych portali aukcyjnych i sprzedażowych. Modernizm obronił się więc, ale to nie tylko skarby z przeszłości. Ikoniczne modele powracają do łask, lub nigdy ich nie utraciły.

Kanapa rozkładana Anfibio | design: Alessandro Becchi. 1971 Kolekcja MoMA
Rozkładana kanapa | design: Alessandro Becchi, 1971
Kolekcja MoMA

Producenci sięgają do archiwów, aby zaczerpnąć ze sprawdzonych przepisów na przyciągnięcie klientów. Reedycje znaczących projektów to w ostatnich latach norma, natomiast nowoczesne kanapy dzisiejszych mistrzów designu niejednokrotnie do złudzenia przypominają to, czym publiczność zachwycała się już 50, 60 czy nawet 80 lat temu.

Vladimir Kagan Serpentine Sofa with Ottoman, 1950s vintage.com
Serpentine | design: Vladimir Kagan, lata 50. XX wieku
zdjęcie z portalu vintage.com

Zobacz także:

https://pointofdesign.pl/przewodnik-po-markach/flexform-home-at-last-ponadczasowe-sofy-wloskie/

https://pointofdesign.pl/przewodnik-po-markach/poltrona-frau-i-kolekcja-archetypow-fotela/

https://pointofdesign.pl/design/sofa-dock-inspiracja-stylem-wschodnim/

Write a response

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Close
© Copyrights by Point of Design
Close