Triennale National Gallery of Victoria w Melbourne odkrywa radykalnie ekologiczny design. Łącząc kreatywność z badaniami naukowymi, międzynarodowi projektanci stworzyli całkowicie nowe materiały i metody. Mogą one zmienić sposób, w jaki powstaje architektura i produkty. Poprzez swoje projekty podnoszą również świadomość globalnych problemów ekologicznych.
National Gallery of Victoria obecnie prezentuje już swoje drugie Triennale. Bierze w nim udział ponad 100 artystów i projektantów z 30 krajów. Triennale oferując pobudzające do myślenia spojrzenie na ten wyjątkowy globalny moment, poruszy tematy sztucznej inteligencji, zrównoważonego rozwoju, ekologii i różnorodności w sztuce.
W ramach wystaw i zleceń Triennale grupa projektantów z całego świata ponownie przemyślała ekologiczny design zorientowany na człowieka. Powstały nowe sposoby tworzenia i zbierania materiałów. Jednocześnie sprowokowano głęboka i radykalną refleksję na temat metod produkcji i bardziej zrównoważonego designu.
Erez Nevi Pana – kryształowy ekologiczny design
Praca izraelskiego projektanta Ereza Nevi Pana bada, jak naturalne materiały mogą przekształcić się w projekty i kompozycje architektoniczne. W szczególności skoncentrował się na soli nagromadzonej w Morzu Martwym. Jego projekt, zatytułowany Crystalline 2020, stanowi jedno z pierwszych na świecie zleceń na architekturę z soli. Przedstawia podróż z morza na ląd, składa się z czterech elementów konstrukcyjnych – drabiny, głazu, kilku stopni i chodnika – połączonych w formie wyimaginowanej i symbolicznej architektury.
Elementy powstały w efekcie szeregu technik, które Nevi Pana opracowywał przez lata. Mówimy tu na przykład o podwodnym wzroście kryształów, topieniu i łączeniu soli i gliny. Praca Nevi Pana oferuje nowe spojrzenie na to, jak architekturę opartą na soli można wykorzystać do tworzenia bardziej zrównoważonych mieszkań i infrastruktury publicznej.
Pirjo Haikola i ekologiczny design na ratunek koralowcom
Urodzona w Finlandii Pirjo Haikola, poprzez swoją pracę, dąży do „poszerzenia roli i pośrednictwa designu”. Łączy swoją wiedzę designerki, badacza i instruktora nurkowania. Te pozornie różne światy zderzają się w jej pracach, a projekt Urchin Corals stanowi doskonały przykładem jej twórczego myślenia.
Projekt definiuje krajobraz struktur wydrukowanych w 3D, stworzonych z nowego materiału – wykonanego z muszli i kolców jeżowca. To naprawdę ekologiczny design, ponieważ ten nowy materiał okazał się być korzystny dla koralowców. Jak wiadomo wodorosty konkurują z koralowcami w projektach odnawiania raf, ale ten materiał powoduje wymierne zmniejszenie wzrostu wodorostów pod wodą. Co więcej projekt przechodzi obecnie proces testowania pod kątem szerszych zastosowań w odbudowie zagrożonych ekosystemów koralowców.
Elliot Bastianon i idea porządku i nieporządku
Praca australijskiego projektanta Elliota Bastianona bada związek między nauką, przyrodą a przedmiotami i miejscami codziennego użytku. Growth Sites to trwający projekt badawczy dotyczący zwykłych chemikaliów i materiałów. Projektant używa ich do tworzenia domowych mebli i przedmiotów. Te elementy, zauważa, stanowią część „spekulatywnego projektu, który dotyczy systemów i procesów występujących w naturze, aby przekazać idee porządku, nieporządku i entropii”.
Proces projektowania Bastianona obejmuje wrzucanie stali i betonu do kąpieli siarczanowej miedzi. W ten sposób inicjuje powstawanie charakterystycznych niebieskich kryształów. Czyniąc przedmioty niepraktycznym w użyciu, dodanie kryształu przypomina o zdolności przyrody do kolonizacji, adaptacji i tworzenia oraz zachęca do ponownego przemyślenia relacji między ludźmi a systemami naturalnymi.
Talin Hazbar – jak natura przejmuje kontrolę
Urodzona w Syrii Talin Hazbar wyhodowała swój projekt – Accretions, na wodach u wybrzeży Dubaju. W swojej pracy projektantka tradycyjnie rzuca wyzwanie potocznym pojęciom natury i jej systemów, a Accretions nawiązuje do tego tematu. Trwające badania projektantów nad życiem w oceanie zaowocowały współpracą z morzem, wykorzystującą powszechną akumulację i odkładanie się wapnia.
Aby stworzyć swoje dzieło, Hazbar zanurza ręcznie kute elementy ze stali w wodzie. W ten sposób inicjuje wzrostu mięczaków, skorupiaków i korali na strukturach sieci. Wyniki są często zaskakujące:
Zaczynam kwestionować ideę kontroli kontra niekontrolowane procesy. Gdzie staramy się kontrolować proces i być świadomi tego, co chcemy osiągnąć, ale zawsze osiągamy pewien stan, w którym rzeczy naturalnie upadają i podążamy inną drogą. Naturalne zachowanie przejmuje i kontroluje to, co początkowo chcieliśmy kontrolować ”- mówi.
Zobacz także:
https://pointofdesign.pl/temat-dnia/living-cocoon-trumna-z-grzybni/
https://pointofdesign.pl/architektura/ekologiczny-drapacz-chmur-skylines/
https://pointofdesign.pl/architektura/minimalizm-pawilonu-w-ogrodach-wiktorii-w-melbourne/