Uluwatu, czyli koniec lądu i skała
Ten inspirowany kurortem obiekt w Uluwatu, kultowej miejscowości wypoczynkowej na Bali, stawia na współczesny styl w oparciu o lokalne materiały i architekturę bazującą na miejscowej tradycji. W efekcie powstał luksusowy, nowoczesny dom wakacyjny, dogłębnie wpasowany w jego piękną okolicę.
Ten wakacyjny resort w Uluwatu, wysoko osadzony na wapiennym zboczu, zaprojektowało studio SAOTA. Kultowe miejsce surferów w Indonezji mieści się na południowo-zachodnim krańcu półwyspu Bukit na Bali. Ulu znaczy „koniec lądu”, a watu znaczy „skała”. Nazwa więc trafnie opisuje surowe piękno dzikiego, suchego półwyspu. Uluwatu znane jest również z tego, że posiada jedne z najwspanialszych plaż na świecie. Natomiast strome, skaliste wybrzeże zapewnia zapierający dech w piersiach widok na ocean.
Wschód-zachód
Studio SAOTA zaprojektowało budynek zorientowany w linii wschód-zachód, i zwrócony w stronę oceanu od strony wschodniej. Skala terenu pod budowę pozwoliła na zaprojektowanie układu inspirowanego stylem kurortu z indywidualnymi apartamentami. Oddzielone od siebie pomieszczenia mieszkalne splatają wspólnymi przestrzeniami w środku i na zewnątrz. Seria zielonych dziedzińców, ogrodów i obsadzonych roślinnością tarasów zręcznie wplata przyrodę w architekturę. Miesza się tu usystematyzowane i naturalistyczne nasadzenia, co wzmacnia wrażenie, że obiekt integruje się z krajobrazem. W rzeczywistości projekt został częściowo zainspirowany sposobem, w jaki skaliste ubytki są z czasem odzyskiwane przez przyrodę. Dzięki temu wygląda tak, jakby był jej częścią.
Duży, wysadzany palmami dziedziniec wejściowy emanuje dramatyzmem i spektakularnością dla nowo przybyłych. Efekt osiągnięto dzięki ogromnej klatce schodowej i spływającej kaskadami wodą. Monolityczne ściany pokryte kamieniem dodają wyjątkowej stylistyki wrażeniu towarzyszącemu wejściu do środka. Główne wejście tworzy punkt centralny dla gości, gdzie salon, jadalnia i zadaszony taras stanowią rdzeń komórkowej aranżacji budynków i pawilonów. Te z kolei promieniują na zewnątrz, organicznie przeplatane obsadzonymi dziedzińcami i tarasami. Duży dziedziniec na zachodzie zapewnia zamknięty kontrapunkt do rozległych widoków na wschód.
Porozdzielany charakter budynku i przestrzeni na zewnątrz nie tylko całkowicie eliminuje wewnętrzne przejścia, ale także umożliwia wnętrzom łatwe zmiany aranżacji. Elastyczne rozwiązania rozszerzają lub „kurczą” przestrzenie, aby pomieścić zarówno małe, jak i duże grupy ludzi. Główny apartament i część dzienną można łatwo odłączyć od dodatkowych pokoi dla gości. A zatem nigdy nie traci się tu poczucia intymności.
Architektura wpleciona w krajobraz
Podobnie w całym planie duże przestrzenie, takie jak lobby, taras przy basenie i zachodni dziedziniec, są zrównoważone przez ściśle proporcjonalne przestrzenie mieszkalne. Co więcej sposób, w jaki łączy się tu architektura i zewnętrzne dziedzińce, oznacza, że nawigacja po budynkach wymaga nieustannego przekraczania granic pomiędzy tym co w środku i krajobrazem. Ułatwia to silne doświadczanie tego miejsca. Płynnie zintegrowany styl życia w pomieszczeniach i na zewnątrz to również odpowiedź na klimat Bali. Szereg zadaszeń, pawilonów i tarasów oferuje różnorodne doznania na świeżym powietrzu o różnym stopniu nasłonecznienia. Porowaty charakter projektu zachęca do wydostania się z oceanu naturalnego chłodzącego powiewu. Gdy upał staje się zbyt uciążliwy, można wycofać się do całkowicie zamkniętego, klimatyzowanego salonu i jadalni.
Estetycznie i stylistycznie, SAOTA czerpała inspirację z unikalnej hybrydy miejscowej architektury łączącej masę z lekkimi elementami. Widać ją zarówno w tradycyjnych świątyniach, jak i we współczesnych budynkach. Przestrzeń wejściowa kurortu charakteryzują się wielkogabarytowymi, monumentalnymi ścianami obłożonymi ciemnym, lokalnym kamieniem. Dodatkowo dokonano ręcznie głębokich nacięć, aby odpowiadały skali i charakterowi domu. Organiczna wentylacja daje poczucie naturalnej patyny i materialności.
Reinterpretacja lokalnych tradycji
W głównych strefach mieszkalnych pojawiają się charakterystyczne drewniane pawilony typowe dla architektury balijskiej. Tu jednak zinterpretowano je przy użyciu szklanych ścian kurtynowych. Natomiast lokalne lekkie drewniane dachy od nowa zaprojektowano jako owalną, pięknie wykonaną formę dachu z betonu wykończoną drewnianymi listwami. Ta subtelna żartobliwość konstrukcji drewnianej dominującej w lokalnej architekturze po raz kolejny została podjęta zgodnie ze skalą projektu. Przyciągające wzrok nachylenie dachu stanowi klimatyczną odpowiedź na orientację domu w linii wschód-zachód. O poranku budzi światłem i otwiera widoki na ocean, zapewniając jednocześnie schronienie przed ostrym popołudniowym słońcem z zachodu.
W całym domu fakturę betonu i naturalne elementy, takie jak miejscowy kamień, pokryto charakterystyczną konstrukcją drewnianą. Pionowe ekrany, stolarka i dekoracyjne elementy metalowe, takie jak fasetowane brązowane aluminium za barem i w palarni cygar, wzbogacają wyszukaną surowość o przemyślane szczegóły. Szlifowane i niewypełniane rudy trawertynu zapewniają luksus pod stopami, podczas gdy ciągłość wykończeń nadaje poczucie spokoju i spójności. Najwyższej jakości europejskie meble i akcesoria wprowadzają poczucie dyskretnego luksusu i współczesnego wzornictwa z połowy XX wieku.