Właśnie dzisiaj Fondazione Prada otwiera dwie wystawy w Mediolanie. Pierwsza to Storytelling, poświęcona w całości twórczości jednego chińskiego malarza – Liu Yeo. Zlokalizowano ją w galerii Nord. Druga, ulokowana na 4 piętrze Torre obejmuje 1.700 dzieł chińskich rzemieślników, to Porcelanowy Pokój – chińska porcelana eksportowa.
Storytelling
Solowa wystawa chińskiego malarza Liu Ye, potrwa od 30 stycznia do 28 września 2020 roku. Pokazywana była już wcześniej w 2018 roku w Prada Rong Zhai w Szanghaju. Teraz przybyła do Mediolanu na nową prezentację, obejmującą wybór 35 obrazów zrealizowanych od 1992 roku.
W Szanghaju prace Liu Ye harmonijnie łączyły się z oryginalnymi meblami, dekoracjami i kolorami historycznej rezydencji z 1918 roku. Dzięki temu powstawały symbiotyczne relacje z intymnymi przestrzeniami i małymi pokojami Prada Rong Zhai. W Mediolanie obrazy wytworzą natomiast kontrast barw i materiałów z betonowymi ścianami i przemysłowym środowiskiem miejsca Fondazione Prada. W ten sposób aktywuje się nowa sekwencja narracyjna i enigmatyczny kontrast z dużymi przestrzeniami wystawienniczymi.
Liu Ye wyraża intymną i zmysłową wyobraźnię, która żywi się heterogenicznymi źródłami związanymi z literaturą, historią sztuki i kulturą popularną świata zachodniego i wschodniego. W rezultacie tworzy atmosferę wywołującą introspekcję, czystość i zawieszenie. W całym dorobku artysty cechy stylistyczne bajek współistnieją z poczuciem humoru i parodią.
Porcelanowy Pokój – chińska porcelana eksportowa
Ta wystawa bada kontekst historyczny, zakres i wpływ chińskiej porcelany eksportowej, i ją także można zwiedzać do 28 września 2020 roku. Porcelanowy Pokój gromadzi przykłady porcelany z XVI-XIX wieku, tworzonej na potrzeby różnych rynków, religii i grup społecznych. Ujawnia wyrafinowane wykonanie szerszej publiczności, a nie tylko ekspertom. Podzielona na trzy części ekspozycja jest pomyślana jako pomieszczenie wewnątrz pokoju. To struktura pokryta brązowym aksamitem, łącząca kilka witrin i intymną przestrzeń ozdobioną złotem.
Projekt pokazuje, jak skuteczni byli Chińczycy w zrozumieniu smaku i popytu w każdym segmencie rynku oraz odpowiednim dostosowaniu ich produkcji. Chińską ceramikę znano poza Chinami już w czasach dynastii Tang (618–907), ale do Europy dotarła dopiera na początku XIV wieku. Jednak natychmiast po otwarciu szlaków morskich na wschód przez Portugalczyków w 1513 roku eksport chińskiej porcelany przybrał niespotykane tempo. Chińczycy docierali praktycznie do każdego zakątka na świecie. W czasach dynastii Ming (1368–1644) rynek eksportowy nabierał coraz większego znaczenia, początkowo z atrakcyjnym seledynem i niebieską porcelaną. Natomiast prawdziwy przełom nastąpił, gdy Europejczycy zaczęli handlować i zamawiać porcelanę by sprowadzić ją na Zachód. Wtedy porcelana stała się pierwszym towarem o naprawdę globalnym zasięgu.