Wraz z nadejściem wiosny, rozpoczęły się najbardziej znaczące wydarzenia związane ze sztuki. Wraz z nimi, słynne Venice Biennale, którego otwarcie miało miejsce w maju. Jego najważniejszym elementem, poza wystawą organizowaną przez Christine Macel, są narodowe pawilony, które architektonicznie reprezentują ponad 80 krajów.
Oto lista 10 najbardziej imponujących bądź najciekawszych wydarzeń:
Tomorrow is Another Day, Mark Bradford, USA
Kurator: Christopher Bedford, Katy Siegel
Lokalizacja: GiardiniW tym roku, Bradford skupił się na problematyce społecznej sprawdziedliwości, kryzysów humanitarnych oraz zamieszaniom w świecie polityki. Artysta wykorzystał swoje obrazy jako medium globalnej, znaczącej wypowiedzi. Zależało mu również na zorganizowaniu The Process Collectivo, przy którego stworzeniu zatrudniono więźniów z weneckiej dzielnicy Frari. W towarzyszącym katalogu zebrano eseje, które napisali m.in. Zadie Smith, Peter James Hudson, Sarah Lewis, Katy Siegel jak i frgmanety tekstów z Black Reconstruction in America oraz Go Tell it On the Mouintain.
Folly, Phyllida Barlow, Wielka Brytania
Kuratorzy: Harriet Cooper, Delphine Allier
Lokalizacja: GiardiniTytuł folly („szaleństwo”) nadany przez artystkę może odnosi się do sytuacji politycznej w kraju. Phyllida Barlow, która przez pierwsze 60 lat swojej kariery była artystką anonimową, publicznie zaprezentuje swoje barwne działania przestrzenne podczas Biennale. Jej podejście do sztuki wpisuje się w zasadę Macela, o tworzeniu sztuki dla sztuki.
Studio Venezia, Xavier Veilhan, Francja
Kuratorzy: Lionel Bovier, Christian Marclay
Lokalizacja: GiardiniFrancuski artysta zainspirowany został ikoicznym dziełem Merzbau Kurta Schwittera. Veilhan przedstawił w pełni funkcjonujące studio nagraniowe na parterze pawilonu. Ponad 100 muzyków zostało zaproszonych do działań artystycznych w tej przestrzeni, według własnego scenariusza. To przestrzeń aktywna i zmienna, w której odwiedzający będą mogli natknąć się na różne etapy przedstawień oraz spektakli.
New Production for the German Pavilion, Anne Imhof, Niemcy
Kurator: Susanne Pfeffer
Lokalizacja: GiardinaAnne Imhof to nowa wschodząca gwiazda międzynarodowej sceny artystycznej. Artystka zajmuje się sztuką performance’u i dla tegorocznego wydarzenia zajęła się ewolucją ludzkiego ciała w odpowiedzi na wpływy technologiczne, socjoekonomiczne oraz polityczne.
Turner Upside Down, It’s a Forest, Takahiro Iwasaki, Japonia
Kurator: Meruro Washida
Lokalizacja: GiardiniKooncepcja japońskiego pawilonu oparła się na wiedzy na temat weneckiej architektury – pływającego miasta połączonego siatką labiryntów, kanałów oraz mostów. Cała architektura miasta opiera się na konstrukcji ponad million drewnianych bali umieszonych pod wodą, wpierających miasto. To właśnie one stały się powodem stworzenia wystawy przez japońskiego rzeźbiarza.
Women of Venice, Teresa Hubbard, Alexander Birchler, Carol Bove, Szwajcaria
Kurator: Philipp Kaiser
Lokalizacja: GiardiniTytuł pawilony zapożyczony został od tytułu dzieła rzeźbiarskiego autorstwa przez Alberto Giacometti, który był najsłynniejszy szwajcarskim artystą 20 wieku. W 1962 otrzymał nagrodę Grand Prix za swoją rzeźbę, która nie była prezentowana w pawilonie. Artysta nie chciał być ocenianym na podstawie swojej narodowości, więc nie chciał aby dzieło zostało zaprezentowane w ramach ekspozycji narodowej. Do jego twórczości odniosła się grupa współczesnych artystów. Hubbard oraz Birchler stworzyli film, inspirowaną Florą Mayo (młodą kochanką Giacometti), a Carol Bove stworzył serię rzeźb grających ze stylem Giacomettiego.
Il Mondo magico (the magic world), Giorgio Andreotta Calò, Roberto Cuoghi i Adelita Husni-Bey, Włochy
Kurator: Cecilia Alemani
Lokalizacja: Tese delle Vergini, ArsenaleKuratorka tegorocznej wystawy, na co dzień rezydująca w Nowym Jorku, starała się zebrać grupę artystów reprezentujących wyobraźnię oraz fantazję kojarzone z Wenecją. Tytuł włoskiego pawilony pochodzi z książki Ernesto de Martino, którą filozof i antropolog napisał w czasie II Wojny Światowej. Jej tematyka opiera się na magii, rytuałach oraz innych nadprzyrodzonych siłach, które definiują funkcjonowanie i postrzeganie świata.
Rock, Paper, Scissors: Positions to Play, Nujoom Alghanem, Sara Al Haddad, Vikram Divecha, Lantian Xie, Dr. Mohamed Yousif, Zjednoczone Emiraty Arabskie
Kurator: Hammad Nasar
Lokalizacja: Arsenale, Sale d’ArmiHammad Nasar do 2016 roku przewodził badaniom w Asia Art Archieve w Hong Kongu, a w tym roku wybierał przedstawicieli prezentujących swoje prace w pawilonie Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Zapowiada, że ekspozycja porusza nowe interpretacje znanych dzieł. Pięciu artystów reprezentuje sobą różne tożsamości składające się komplementarny i zróżnicowany obraz kraju.
Out of Controll in Venice, Egill Sæbjörnsson, Islandia
Kurator: Stefanie Böttche
Lokalizacja: Spazio Punch, GiudeccaBohaterami islandzkiej ekspozycji stała się para trolli nazwanych Ūgh i Bõögâr, których rolą jest sianie spustoszenia w ramach wystawy artysty. Sæbjörnsson zakłada, że jego działania artystyczne uosobią chaos w formie magicznych stworzeń. To prawdopodobnie jedno z najmniej konwencjonalnych wydarzeń wystawienniczych podczas Venice Biennale.
How about NOW? Peju Alatise, Victor Ehikhamenor, Qudus Onikeku, Nigeria
Kurator: Adenrele Sonariwo
Lokalizacja: Scoletta dei Tiraoro e Battioro, San Stae, Santa Croce 2059To pierwszy raz w historie Biennale, kiedy goście będa mogli zwiedzać pawilon reprezentujący Nigerię. Trzech współczesnych artystów poruszy tematykę pozycji Nigerii wobec wydarzeń na świecie (przeszłych, teraźniejszych oraz przyszłych). Na ekspozycję składają się wielkoskalowe instalacje, filmy oraz obrazy.
Zobacz także: