2 października 2019 roku Fundacja Louis Vuitton otworzyła obszerną wystawę poświęconą Charlotte Perriand (1903–1999). I po raz pierwszy od czasu powołania w 2014 roku oddaje do dyspozycji jednemu bohaterowi cały budynek Franka Gehry. Aby uczcić dwudziestą rocznicę jej śmierci, instytucja składa hołd architektowi i wizjonerce poprzez ekspozycję jej prac eksplorujących związki sztuki, architektury i designu. Ta wolna kobieta, pionierka nowoczesności, wiodąca postać wzornictwa XX wieku, a przyczyniła się do zdefiniowania nowej sztuki życia.
Powrót do przeszłości
Ta wyjątkowa osobowość, kobieta odpowiedzialna za prawdziwą ewolucję, którą trafniej można określić mianem rewolucji. Na wystawie, krok po kroku poznajemy historię współczesnych wnętrz, która wyszła spod jej ręki. Nie mogło więc zabraknąć obiektów z bogatej kolekcji jedynej włoskiej marki, produkującej meble projektu Charlotte Perriand. Dzięki starannej i rygorystycznej rekonstrukcji, Cassina wyprodukowała wnętrza Salonu d’Automne (1929). Stworzyła reedycje i modele wg rysunków, aby wiernie odtworzyć ten rewolucyjny projekt.
Ponownie powstały także niektóre meble pierwotnie stworzone dla Maison du Jeune Homme (1935), Proposition d’un Synthèse d’Art (1955) oraz szereg innych elementów zaprojektowanych podczas pobytu projektantki w Azji. Wnikliwa obserwatorka i wizjonerka, badała najróżniejsze kultury świata. Interesowały ją tradycje i sztuka zarówno Japonii jak i Brazylii. Z archiwów centrali Cassina, na tę okazję, wypożyczono także futurystyczny Refuge Tonneau. To autentyczne dzieło architektury mobilnej – Schron Beczkowy, zaprojektowała razem z Pierrem Jeannerietem w 1938 roku.
Projekty Charlotte Perriand
Wystawa przypomina prace architektoniczne Charlotte Perriand, której twórczość stanowi wstęp do rozmów o aktualnej roli kobiet i przyrody w naszym społeczeństwie. Jednocześnie bohaterka jest jedną z najpopularniejszych artystek na świecie. Jej postać daje więc wyjątkową okazję do pewnej syntezy i przemyślenia także roli sztuki w naszym społeczeństwie. To przecież coś więcej niż zwykły przedmiot estetycznej przyjemności, sztuka jest źródłem głębokich przemian w społeczeństwie jutra.
Poza lokalnymi wpływami i sztuką jej praca stanowiła także odbicie zmian w porządku społecznym i politycznym. Przede wszystkim z ewolucją roli kobiet i zmianami postawy wobec życia w mieście. Uosabiała przejście od tradycji XIX wieku do współczesnego modelu wieku XX. Świata najpierw zniszczonego przez reżimy totalitarne i wojny światowe, a następnie odrodzonego przez odbudowę fizyczną i moralną.
Wreszcie Charlotte Perriand szczególną uwagę przywiązywała do środowiska naturalnego i wpływu jaki człowiek na nie wywiera. Problem ten budził u niej niepokój, zarówno intelektualny, jak i artystyczny. Widać to zwłaszcza w jej awangardowej wizji „nowego warsztatu” dla świata postępu i nowej sztuki życia. Jej idea była wyjątkowa i ucieleśniała nowoczesność oraz ducha przyszłości, który kształtuje nasze społeczeństwo. Jak nikt, potrafiła połączyć modernizm prostych, racjonalnych i praktycznych form z dobrym smakiem.
Le monde nouveau de Charlotte Perriand to nie tylko wyjątkowa okazja do obejrzenia arcydzieł wizjonerskiego designu, który tworzyła ta niezwykła kobieta. To także szansa na odkrycie okresu historycznego pełnego innowacji, odważnych projektów i nowatorskiego podejścia do designu.