Marka Lexus zaprosiła do współpracy architektę i designerkę Tosinę Oshinowo oraz projektantkę tekstyliów i mebli Chrissę Amuah. Wspólnie stworzyli kolekcję nakryć głowy, która łączy koncepcje ochrony, ozdoby, funkcjonalności i celebrowania. Czerpie więc inspirację z mieszanki wpływów kulturowych.
Rok temu nikt się nie spodziewał, że maski staną się wszechobecną koniecznością i symbolem roku 2020. Wcześniej znana i używana właściwie wyłącznie w większości kultur azjatyckich. Maska stanowiła tam dotychczas symbol uprzejmości w przypadku przeziębienia. Natomiast dziś na całym świecie uznaje się ją za formę ochrony. A jednocześnie oznacza odpowiedzialność obywatelską.
Ten wielokulturowy dialog stanowi podstawę kooperacji w zakresie opracowania koncepcji designu. Architektka i projektantka Tosina Oshino, projektantką tekstyliów i mebli Chrissa Amuah i Lexus połączyli siły. W rezultacie powstała kolekcja masek zaprojektowanych jako nakrycia głowy. Niedawno prezentowano ją na Design Miami.
Odkrywając idee ochrony, ozdób, funkcjonalności i celebracji, nakrycia głowy stanowią artystyczną alternatywę dla użytkowych maseczek. Tym samym celebrują pragnienie całego świata, aby wspólnie przejść przez pandemię. Współpraca nazwana „Freedom to Move” czerpie również z mieszanki wpływów kulturowych. Identyfikuje bowiem nieoczekiwane podobieństwa i dialogi w materiałach, teksturach, kolorach i rzemiośle.
Ponieważ życie ludzi uległo znacznemu przedefiniowaniu w ubiegłym roku, Oshinowo i Amuah skorzystały z okazji, aby ponownie rozważyć funkcjonalność masek. Tym razem wbrew tradycjom ochrony i ozdabiania w kulturach globalnych.
Dla istot nomadycznych stanie w miejscu jest nienaturalne. Chcieliśmy zmienić sposób w jaki się poruszamy się w pozytywny sposób. Pomimo ograniczeń ruchu, w jakim znajduje się teraz świat” – mówi Amuah.
Globalny nomadyzm Lexus
Dzięki Oshinowo z Lagos w Nigerii i współpracy, która miała miejsce w większości tam, projektanki postawiły na kontekst afrykański. Kluczowe filozofie projektowania Lexusa, takie jak japońskie pojęcia omotenashi (wyjątkowa gościnność) i takumi (mistrzowskie rzemiosło), także stanowiły integralną częścią procesu twórczego.
Trzy projekty w symbolicznej kolekcji noszą nazwy Egaro, Pioneer Futures i Ògún. Wszystkie wykorzystują szeroką gamę materiałów, takich jak brąz, mosiądz, skóra i akryl. Prezentują też dodatkowe detale takie jak choćby ręcznie tworzone, skomplikowane kompozycje z koralików. Oglądamy tu także laserowe grawery oraz haft cyną tradycyjną metodą z Afryki Zachodniej. Każde nakrycie głowy wyposażono w aspekty stworzone przez tradycyjnych rzemieślników połączone z elementami wydrukowanymi w 3D. W związku z tym kolekcja stanowi poetyckie połączenie przeszłości i teraźniejszości.
Nasz koncepcyjny projekt stanowi odważny krok w kierunku naszej nowej ludzkiej egzystencji i zachwyca połączeniem ergonomii i spektaklu” – stwierdza Oshinowo.
Każda maska posiada również przezroczyste panele, które ułatwiają komunikację. W ten sposób odpowiada na powszechną frustracja, której dostarcza obecnie większość masek.
Pomimo, że zaprezentowany na Design Miami, projekt „Freedom To Move” powstał, aby dotrzeć do globalnej publiczności. Wszystko za sprawą cyfrowych doświadczeń, w których twórcy treści na całym świecie prezentują nakrycia głowy z różnych kultur. Trzyczęściowa seria dokumentów docu towarzyszy również Oshinowo i Amuah w ich podróży projektowej. Lexus wraz z projektantkami przedstawia przebieg projektu od początku do końca
Zobacz także:
https://pointofdesign.pl/design/maski-od-vivienne-westwood-dla-okularnikow/
https://pointofdesign.pl/design/maseczki-z-lancuszkiem-akcesorium-sezonu/
https://pointofdesign.pl/design/louis-vuitton-przedstawia-oslone-przed-pandemia-i-sloncem/