Twórcy Charlotte Taylor i Nicholas Préaud stworzyli renderingi wyimaginowanego domu, ukrytego w lesie nieopodal São Paulo. Wzorowali się na architekturze jednej z najsłynniejszych przedstawicielek nurtu brazylijskiego modernizmu – Liny Bo Bardi.
W serii ultrarealistycznych renderingów para wyobrażała sobie, że dom Casa Atibaia leży wśród zalesionych brzegów rzeki Atibaia w São Paulo. To pierwszy wspólny projekt Préaud, współzałożyciela pracowni wizualizacji 3D Ni.acki, i Taylor, która prowadzi Maison de Sable. To studio współpracuje z różnymi artystami wizualnymi, tworząc fikcyjne przestrzenie.
Wyimaginowany dom czerpie inspirację z Casa de Vidro, czyli Szklanego Domu. Urodzona we Włoszech brazylijska architekt Lina Bo Bardi zaprojektowała go w 1951 roku. Dla siebie i swojego męża, pisarza i kuratora Pietro Marii Bardi. Składający się z betonowo-szklanej bryły wspartej na smukłych słupach, dom uważa się powszechnie za znaczący przykład brazylijskiego modernizmu. Właśnie ten ruch architektoniczny zarówno Taylor, jak i Préaud podziwiają od samego początku swojej kariery.
Odkrycie, że Nicholas podziela moją pasję i ekscytację w stosunku do brazylijskiego modernizmu, okazało się idealną okazją do wspólnych badań.
Mieszkając w Brazylii i studiując tutejszą architekturę, byłam przytłoczona obecnością i dumą narodową związaną z modernistycznymi klejnotami, takimi jak Casa de Vidro czy Casa das Canoas Oscara Niemeyera” – opowiada Préaud.
Domy te stały się kamieniami milowymi nie tylko ze względu na swój styl i nowoczesne metody budowy w tamtym czasie, ale także ze względu na prostotę stylu życia, jaki realizowały.
Casa de Vidro i Casa Atibaia
Podobnie jak Casa de Vidro Bo Bardiego, wyimaginowana Casa Atibaia składa się z biało-betonową struktury i rozległych szklanych okien. Jednak zamiast słupów, ten dom unoszą ogromne, postrzępione głazy, które wystają z terenu poniżej. Kreacja Taylor i Préauda miałaby również znacznie bardziej kręty kształt, z elewacją skierowaną na rzekę, wijącą się do wewnątrz, tworząc dziedziniec wokół grupy istniejących palm. Ten dziedziniec pomógłby luźno oddzielić prywatne i wspólne pomieszczenia domu.
Casa de Vidro Liny Bo Bardi stanowi inspirację głównie ze względu na to eteryczne uczucie delikatnie zawieszonego domu… Łagodne krzywizny, wydłużone surowe betonowe płyty i pierwotna relacja z żywiołami to nasz hołd dla brazylijskiego modernizmu” – wyjaśniła para.
Niektóre głazy podpierające dom przebijają się przez wnętrze, gdzie adaptują się w postaci elementów funkcjonalnych. W ten sposób miałyby powstać na przykład regały na książki, wezgłowie łóżka lub skaliste cokoły do ekspozycji wazonów w kolorze ziemi.
Wnętrza – ideał brazylijskiego modernizmu
W salonie zakrzywionej kremowej sofie towarzyszy kilka ukośnych foteli i lampa podłogowa z harmonijkowym kloszem. Kamienną wyspę śniadaniową w sąsiedniej kuchni otaczają drewniane krzesła z wysokim oparciem.
Dom zdobi mieszanka współczesnych i antycznych elementów dekoracyjnych. Twórcy najchętniej sięgają po francuskich projektantów, takich jak Charlotte Perriand i Pierre Chapo.
Casa Atibaia to eksperyment projektowy, w którym połączyliśmy nasze wrażenia i aspiracje idealnego modernistycznego domu w dżungli” – kontynuuje para.
Poprzez ten eksperyment staraliśmy się wydobyć esencję tego, co oznacza dla nas brazylijski modernizm. Kierunek zacierający granice między wnętrzem a zewnętrzem, zachowujący jednocześnie przytulną, domową atmosferę”.
Zobacz także:
nowoczesne-wnetrza-brazylijski-modernizm
panteon-brazylijskiej-architektury
styl-vintage-czyli-pochwala-modernizmu