Ron Gilad na nowo wyobraża sobie prace Aldo Rossiego w surrealistycznej i wymagającej perspektywy instalacji w mediolańskim salonie UniFor, podkreślając wznowienie przez markę czterech kluczowych projektów.
Współczesna firma zajmująca się projektowaniem biur, UniFor, zbadała swoją przeszłość, przeszukując historyczne notatki i szkice, aby przedstawić ArchivioUniFor, serię reedycji, z inauguracyjnym projektem poświęconym Aldo Rossiemu. Prezentowany podczas Salone del Mobile w salonie UniFor projekt dotyczy czterech kluczowych projektów mebli Rossiego: fotela „Parigi”, regału „Cartesio”, stołu „Consiglio” i krzesła „Museo”.
Modele zostały zreinterpretowane przez Rona Gilada oraz wtłoczone w scenerię instalacji naśladującej typowy miejski plac.
Zawsze chętnie podejmuję wyzwania, ale ta instalacja była tak naprawdę trudnym wyzwaniem, ponieważ od lat 90. eksponaty były eksponowane jako stół, biblioteka, krzesło, fotel. Dlatego chciałem znaleźć inny sens w ich pokazywaniu – wyjaśnia Gilad.
Zaprojektowany w 1989 roku fotel Parigi po raz pierwszy pojawił się w Paryżu, w salonie UniFor przy Rue des Saints-Pères. Obszerny kształt stołu „Consiglio” (1991 – 1994) został pierwotnie zaprojektowany przez Rossiego dla jego własnego mediolańskiego studia projektowego. Regał „Cartesio”, który przypomina charakterystyczne fasady budynku Rossiego, oraz krzesło „Museo” zostały zaprojektowane dla Muzeum Bonnefanten w Maastricht, które architekt ukończył w 1995 roku.
Klasyka UniFor Aldo Rossiego
Chciałem spojrzeć na twórczość Aldo Rossiego jako twórcę w ogóle, niekoniecznie jako architekta czy projektanta produktu. Nic filozoficznego, chciałem po prostu pokazać spuściznę Rossiego w skromny sposób, wciąż zachowując trochę mojego podpisu jako artysty, mówi Ron Gilad.
Rezultat jest w pełni teatralny, nieco surrealistyczny i dość dezorientujący. Krzesła leżą przed dużym basenem delikatnie wypełnionym fontanną – skamieniałą odą do Pomnika Partyzantów Rossiego w Segrate we Włoszech – który jest ustawiony na stole „Consiglio”. Regał „Cartesio” stoi z boku placu Gilada, architektoniczny i imponujący, podczas gdy Cmentarz Rossiego w San Cataldo w Modenie jest przywoływany w sugestywnej rzeźbie świetlnej.
Ogólnie rzecz biorąc, moim pomysłem było odtworzenie miejskiego placu, na którym spacerująca osoba niekoniecznie rozumie skalę rzeczy. Postanowiłem przyjrzeć się twórczości Aldo Rossiego nie tylko biorąc pod uwagę jego produkty, ale także architekturę. Włoch bawił się skalami, tomami i bliskością, a ja próbowałem znaleźć coś w rodzaju równoległego świata, który leży pomiędzy. Wziąłem kilka elementów z jego architektury i zmieniłem ich skalę, aby wpisać je w dialog z produktami, dodaje Ron Gilad.
Zobacz także:
Aldo Rossi. Architekt i miasta w Museo MAXXI