Nowa kolekcja Minotti na sezon 2020 narodziła się z jasnej wizji przedsiębiorczości, która doprowadziła firmę do realizacji precyzyjnej strategii produktowej. Skonsolidowany międzynarodowy zespół projektantów, którzy w tym roku uzupełnili bogaty katalog Minotti, tworzą Rodolfo Dordoni, Nendo, Marcio Kogan, Christophe Delcourt i GamFratesi.
Minotti i międzynarodowy zespół projektantów
Dzięki starannemu procesowi zarządzania projektami, prowadzonemu przez firmę w ścisłej współpracy z Rodolfo Dordonim, różne środowiska kulturowe łączą się i nadają kształt „designowi Minotti”. Można więc śmiało powiedzieć, że gromadzi on kreatywnych projektantów i stanowi wyjątkowy przykład współczesnego stylu modernistycznego.
Wyrazisty design z wyczuwalnymi inspiracjami świata mody i kolekcji haute couture, ewoluuje i zmienia podejście. W efekcie kolekcję Minotti można dziś uznać za w pełni dojrzałą, ponieważ stanowi idealne połączenie estetyki, designu i mody. Projektanci wywodzący się z różnych kontynentów, kultur i środowisk dokładają kolejne cegiełki do bogatego portfolio marki. A w tym roku nowości mają naprawdę kosmopolityczne pochodzenie, ponieważ przygotowali je przedstawiciele Włoch, Japonii, Brazylii, Francji i Skandynawii.
Dordoni, Nendo, Kogan, Delcourt i GamFratesi
Rodolfo Dordoni, dyrektor artystyczny i projektant, w tym roku proponuje z Minotti dwa systemy siedzeń o silnej osobowości. Ich urocze architektoniczne linie i objętości równoważą krawiecka precyzja tapicerki i cechy rzeźbiarskie.
Z kolei Nendo z lekkością i wyrafinowaniem interpretuje motyw przewodni w dużej rodzinie sof i foteli. Jego projekt należy do niezwykle wszechstronnych, gdyż nadaje się zarówno do przestrzeni hotelowych jak i do wnętrz prywatnych. Zawarte proporcje i wyszukane detale tego systemu siedzisk uzupełniają dedykowane stoliki i konsole.
Marcio Kogan wnosi do wnętrz swoją purystyczną architekturę, wynikającą z ciągłych poszukiwań elegancji w proporcjach i detalach. To właśnie te cechy charakteryzują jego projekty stołów, kredensów i siedzisk.
Christophe Delcourt poprzez swoją pasję do rozwiązań dekoracyjnych reinterpretuje kultowy projekt, aktualizując szczegóły konstrukcyjne i wykończenia.
Wreszcie duet GamFratesi oferuje idealną syntezę skandynawskiej kultury i włoskiej tradycji we współczesnym dialogu. Zaskakująca mieszanka mistrzowsko wykończonych materiałów tworzy nienaganne siedzenia. Kolekcja 2020 ujawnia naturalną esprit couture, subtelną elegancję, która mimo kosmopolitycznych korzeni, pozostaje wierna włoskiemu stylowi.
Design Minotti
Nowa kolekcja 2020 – koordynowana przez Rodolfo Dordoniego z Minotti Studio – przedstawia nowy ideał współczesnego życia: projekt, którego źródła biją na całym świecie, lecz jego obraz wyjawia wyłącznie włoskie tradycje. Katalog Minotti odzwierciedla współczesny, modernistyczny gust związany z krawiectwem, typowym dla haute couture. Tu przekłada się on na wysokiej jakości meble, które z sezonu na sezon stają się coraz bardziej eleganckie i ekskluzywne.
Różne elementy kolekcji, przeznaczone zarówno do wnętrz jak i na taras lub do ogrodu, potrafią wzajemnie się uzupełniać i prowadzić dialog. Na różnych szerokościach geograficznych, w środowiskach hotelowych i domowych, odpowiada na potrzeby i pragnienia ludzi, wyobrażając sobie ich gesty i codzienną rutynę. Czyste, geometryczne bryły i kształty o architektonicznym wyglądzie wyróżniają nowe tapicerowane systemy siedzisk Minotti. Wyjątkową jakość wykonania podkreśla dodatkowo selekcja szlachetnych materiałów i ekskluzywna kolekcja tkanin.
Idealna synteza estetyki, komfortu, intymności i elegancji
Cztery nowe systemy siedzisk – Connery, Blazer, Mattia oraz Torii to główni bohaterowie Kolekcji Indoor. Trzy pierwsze zaprojektował Rodolfo Dordoni, a ostatni jest dziełem Nendo. Wspierają je liczne nowe fotele, stoły i kredensy.
Connery – geometryczny rygor
Modułowy system siedzeń Connery, zaprojektowany przez Rodolfo Dordoniego, czerpie inspirację z amerykańskiej architektury z połowy XX wieku. Dzięki wszechstronnym rozwiązaniom i szerokiej gamie materiałów, które można ze sobą łączyć i zestawiać, odnajduje się w różnych stylizacjach. Wyróżnia się wyjątkową estetyką i wzornictwem, geometrycznym rygorem i precyzją wykonania. Słowem – natychmiast przyciągają wzrok, także za sprawą oryginalnych kwadratowych i okrągłych szezlongów.
Dzięki swojej geometrycznej rygorystyce podstawa tworzy oryginalny kontrast z miękkością siedziska. Zawiera się ona w pojedynczej poduszce przerywanej lekkimi przeszyciami określającymi szerokość siedziska oraz konstrukcji oparcia i podłokietnika wyściełanych gęsim puchem. Dodatkowo oparcie i podłokietnik tworzą jedną całość, z narożnikiem ustawionym pod kątem 45°.
Oprócz tapicerki z tkaniny, wyściełana podstawa strukturalna może być również pokryta paskami skóry, wykonanych techniką znaną z produkcji cienkich skórzanych walizek. Nawiązania do koncepcji wysokiej klasy galanterii skórzanej znajdują się również w zagłówkach i eleganckich powierzchniach Flap w kształcie litery „C”. Te płynnie wtapiają się w elementy siedzenia, dynamizując kompozycje żywym rytmem.
Strukturalna podstawa unosi się nad ziemią na cienkich ostrzach z wytłaczanego aluminium z polerowanym, lakierowanym wykończeniem Brandy. Umieszczone z przodu, nadają sofie atrakcyjny i zwiewny wygląd, a także przypominają metalowe części kufrów i walizek.
Półki Flap nawiązują do designu podstawy strukturalnej ze smukłych listewek. Sprawiają, że system jest funkcjonalny, oferując stylowe powierzchnie do ustawiania różnych przedmiotów. Pokryte skórą lub okleiną z jesionu Moka, harmonijnie współgrają z fakturą tapicerki.
Blazer – wirtuozeria rzemiosła
Subtelne połączenie atrakcyjnego designu i doskonałego wykonania. Widać to wszystko w rygorystycznej geometrii brył i podejściu haute couture, którego przykładem jest precyzyjne, skrupulatne rzemiosło krawieckie. Blazer to bez wątpienia jedna z kreacji, które najlepiej wyrażają autentyczną, rzemieślniczą postawę Minotti.
Wszystkie powierzchnie elementów posiadają przeszycia, tworzące równomiernie rozmieszczone pasy na pokryciu podstawy, poduszek, podłokietników i oparcia. Ten efekt pikowania identyfikuje wygląd sofy i zapewnia natychmiastowe poczucie komfortu.
W skład systemu wchodzą siedziska o głębokości 108 cm oraz szezlongi o głębokości 143 cm – z wysokimi i niskimi oparciami i podłokietnikami. Uzupełnia je seria poduszek w różnych rozmiarach oraz zagłówki, które można dowolnie zestawiać zdobiąc w ten sposób siedziska i gwarantując maksymalny komfort.
Szeroka oferta, obejmująca sofy o zdecydowanym charakterze, a także elementy modułowe, pozwala na tworzenie oryginalnych konfiguracji. Bogactwu rozwiązań towarzyszy wspaniała selekcja ekskluzywnych tapicerek. Naturalnie Blazer łączy się z innymi meblami z kolekcji Minotti 2020. Stoliki kawowe, konsole, ławki i fotele przyjemnie przerywają symetrię i przyczyniają się do projektowania przestrzeni mieszkalnych o odważnej osobowości.
Blazer wyraża zupełnie nowy język designu Minotti. Zawiera bowiem nie tylko krawiecką technikę tworzenia efektu matelassé, która kwalifikuje ją jako ekskluzywny, wyrafinowany produkt, rozpoznawalny dzięki wyjątkowej jakości. Charakteryzuje się także nowoczesnym wyglądem z czystymi, minimalistycznymi liniami. Kluczowa cecha tego projektu tkwi w oparciu z zaokrąglonymi do wewnętrz narożnikami. Tworzą one wygodną, wyjątkowo przytulna i okalającą zatokę.
Mattia – archiwalne inspiracje
Reinterpretacja kreatywnego designu z wczesnych lat 70. stoi u podstaw projektu Mattia, oferując nowoczesne spojrzenie na projekt z archiwum Minotti. Precyzyjnie wyprofilowana skorupa mieści siedzisko, otwierając się niczym korona, aby pomieścić oryginalną rolkę oparcia. Formalne rozwiązania przypominające rzeźby i równowaga między sztywną konstrukcją a zawieszoną przestrzenią ożywiają siedzenia o miękkim, otulającym wyglądzie.
Rodzina składa się z trzyosobowej sofy, fotela i obrotowego fotela wypoczynkowego, dostępnych w dwóch wersjach. Pierwsza zakłada dwie różne tapicerki – skórę i tkaninę, na siedzisku i oparciu. Natomiast w przypadku drugiej oba elementy pokrywa w całości skóra lub tkanina. Pomyślane jako cenne detale, które usprawniają i rozjaśniają projekt, stalowe nóżki wystają od spodu i oczarowują połyskującym wykończeniem w kolorze czarnego niklu. Takim samym wykończeniem lśni obrotowa podstawa fotela wypoczynkowego.
Całość dopełnia seria okrągłych, prostokątnych i kwadratowych stolików kawowych w różnych rozmiarach i wysokościach. Dla nich przewidziano aż trzy wersje blatów, wszystkie wsparte na stalowych nóżkach, które pokrywa wykończenie Black-Nickel.
Do wyboru mamy więc biały marmur Calacatta lub czarny pâte de verre – umieszczone w ramie ze szczotkowanego drewna jesionowego lakierowanego w kolorze lukrecji. Trzecia opcja dotyczy blatu wykonanego w całości z tegoż drewna.
Torii – formalna prostota naszpikowana detalami
Przestronne, z konstruktywnymi detalami związanymi z japońską tradycją, modułowe siedziska Torii czarują zaokrąglonymi krawędziami, cienkimi profilami i pozorną formalną prostotą projektu przesyconego detalami.
Metalowa konstrukcja nóg siedzeń i stołów to ukłon Nendo złożony „torii”, bramie wejściowej do świątyń Shinto w Japonii.
Wciągająca gra poziomych elementów ułożonych na pionowych wsporników zapewnia wyrafinowaną wizualną lekkość. Pasuje ona do objętości siedzisk, które charakteryzują się kunsztem po raz kolejny odwołującym się do świata mody.
Rodzina Torii obejmuje liczne sofy, z wysokim lub niskim oparciem i liniowym kształtem oraz zaokrąglonymi podłokietnikami, lub sofy skośne z połączeniem dwóch różnych głębokości. Uzupełniają je fotele i fotele wypoczynkowo-jadalne, otomany, stoliki kawowe oraz smukła, owalna konsola, idealna do ustawienia w dowolnym miejscu w salonie.
Zróżnicowana gama produktów umożliwia zaprojektowanie elastycznej aranżacji, w której poszczególne elementy tworzą silną wizualną całość. Jak przypomina Nendo, metalowa rama przywołuje obraz
Senbon Torii – drewnianej kolumnady, która tworzy galerię złożoną z 1000 cynobrowych bram torii”
Smukłe oparcie ma pionowe pikowanie i lamówkę biegnącą wzdłuż obwodu, co podkreśla kunszt wykonania. Lamówka ze skóry ekologicznej i eko-nabuk delikatnie kontrastuje kolorem, choć odcieniem odpowiada tkaninie. Z kolei w przypadku wersji skórzanej tapicerki, lamówka nie różni się od niej wcale. Wszystkie elementy tapicerowane systemu można dostosować do indywidualnych potrzeb.
Fotele można wyposażyć w skórzany pojemnik na czasopisma, który powstał przy użyciu technik znanych z produkcji toreb i walizek. Wzbogacono go tymi samymi metalowymi detalami, co podstawę.
Japońskie korzenie Nendo
Końcówkę poziomego metalowego elementu zaprojektowano w ten sposób, że niemal trzyma oparcie i siedzisko, przypominając technikę Kigumi, zapożyczoną z japońskiej tradycji budownictwa drewnianego. Mały ozdobny krążek w wykończeniu z czarnego niklu umieszczona na końcu, pod postacią biżuteryjnego guzika. Ten cenny detal tworzy serię kontrastów z metalowym wykończeniem nóg lakierowanym na brąz.
Fotele i fotele obrotowe w kształcie idealnego koła potrafią sprostać różnorodnym wymaganiom, zarówno pod względem funkcjonalności, jak i ergonomii. Siedzenia – w wersjach Bergère, Large, Medium i Small – oraz foteliki do salonu i jadalni powstały w wyniku dogłębnych badań. Przeprowadzono je, aby znaleźć najlepszy sposób na wyrażenie wyrafinowanej prostoty rzemiosła. Mały fotelik przewidziano także w ciekawej wersji Torii Nest, z oparciem ze skóry ułożonej we wzór inspirowany wiedeńską, słomianą plecionką.
Przedłużenie podstawy niektórych elementów zawiera wbudowaną tacę z marmuru Calacatta lub Stone Grey. Precyzyjnie dobrane proporcje, grubości i detale konstrukcyjnych, idealnie wtapiają się w siedzisko. Stoliki kawowe Torii wykorzystują te same strukturalne detale co siedziska, odzwierciedlone w metalowej ramie z wykończeniem w kolorze brązu i detalach z metalu w kolorze czarnego niklu. Dostępne oczywiście w różnych rozmiarach, aż do imponującej średnicy 120 cm, mają blat z marmuru Calacatta lub Stone Grey z matowym wykończeniem poliestrowym. Poza tym zaproponowano także czarny marmur pâte de verre lub w szczotkowane drewno jesionu w kolorze lukrecji. Ramę pokrywa matowy lakier w tym samym kolorze.
Torii, zaprojektowany przez Nendo, to zwiewny system z kompozycyjnymi siedzeniami, które współgrają z okrągłymi bryłami, smukłymi liniami. Pozorna formalna prostota dobrze opracowanego projektu tkwi w podstawie z detalami strukturalnymi inspirowanymi japońską tradycją.
Manifest Marcio Kogana
W kolekcji 2020 Marcio Kogan wnosi swój czysty styl architektoniczny oraz eleganckie proporcje i detale do wnętrz. Wykorzystuje je do scharakteryzowania serii stołów Linha, stolików i kredensów Boteco oraz foteli Daiki. Warto zauważyć, że te ostatnie przewidziano także do użytku na zewnątrz. Meble o silnej osobowości są wyrazem specyficznego minimalizmu Kogana i dowodem jego niemal obsesyjnej dbałości o szczegóły konstrukcyjne i dobór szlachetnych materiałów.
Linha – wyzwanie dwóch wymiarów
Nazwa stołu po portugalsku oznacza „linię”. To odpowiedź Studio MK27 na wyzwanie, jakim było zaprojektowanie stołu jadalnego o dużej rozpiętości, ramie o grubości zaledwie 16 mm i blacie, który może osiągnąć nawet 4 metry długości. Wizualnie wydaje się niezwykle lekki i zwiewny, pomimo zastosowania ciężkiego i solidnego marmury, który zajmuje centralne miejsce.
W wersji najbardziej rzeźbiarskiej rama tworzy mostek, a blat licuje się z bokami. Natomiast w innych stołach nóżki przypominające ostrze są cofnięte względem krawędzi blatu. W przypadku stołów okrągłych, przekrój nóg w kształcie ostrza nie jest prostokątny, ale lekko zakrzywiony od wewnątrz.
Warstwowa rama nośna z matowym czarnym lakierowanym wykończeniem ma aluminiowe boki z brązową satynową miedzią i blat z marmuru Orobico Grey lub Sahara Black. W przypadku niektórych rozmiarów dostępny jest również blat w kolorze Tobacco i Santos Rosewood.
Boteco – mała architektura
Stoliki kawowe Boteco ukazują charakterystyczne podejście brazylijskiego architekta i wyróżniają się znaną z jego projektów rezydencjonalnych grą objętościami. Stosunkowo niewielka wysokość bazy uzupełnia tu imponujący blat o grubości 8 cm, na którym znajduje się wbudowana taca.
Opcje wykończeń obejmują lakierowane na mat drewno eukaliptusa oraz palisandru Santos – obu wersjom towarzyszy taca z marmuru Sahara Noir. Alternatywnie, blat z marmuru Grigio Orobico zawiera obniżoną metalową tacę z wykończeniem złotobrązowym, podobnym do wykończenia nóg.
Sprytne zestawienie różnych materiałów i ich połączenie, tworzące elegancki, harmonijny wygląd, to wynik badań przeprowadzonych przez brazylijskie studio projektowe. Odnosi się on także do serii konsol, które należą do jednej rodziny Boteco.
Daiki – Japonia oczami Brazylijczyka
Zainspirowane wieloma podróżami brazylijskiego architekta do Japonii, fotele Daiki powstały z głębokiej pasji Marcio Kogana do japońskiej kultury. Stanowią zatem prawdziwy hołd dla japońskiego designu. Rodzina Daiki obejmuje fotele z głębokim siedziskiem, dostępne zarówno z podłokietnikami, jak i bez, oraz pufy.
Stworzona przy użyciu wyrafinowanych technik obróbki drewna, zakrzywiona skorupa składa się z dwóch elementów połączonych pod kątem 45 °. Jej odchylone oparcie gwarantuje maksymalny komfort. W palisandrze Santosie lub w okleinie z jesionu płomienistego z bejcą w kolorze lukrecji, obudowa zapewnia dokładne dopasowanie do poduszek. Całość osadzono na metalowej ramie z nogami wykończonymi czarnym niklem.
W wersji ze skórzaną tapicerką poduszki pikowane są przeszyciami i szwami, natomiast w wersję materiałową zdobią tylko szwy. Design Daiki bada także i reinterpretuje amerykańską atmosferę połowy stulecia dzięki śmiałym, prostym liniom, szlachetnym materiałom i wyważonym proporcjom.
Fynn – północ i południe
Duet projektantów GamFratesi oferuje idealną syntezę skandynawskiej kultury i włoskiej tradycji we współczesnym dialogu. Oryginalna mieszanka materiałów – drewna i skóry siodłowej, łączy się w projekcie Fynn z umiejętnością projektowania nienagannych siedzeń o lekkiej objętości i minimalnej konstrukcji.
Charakterystyczny element siedzisk Fynn to podłokietnik, wydłużony i lekko zakrzywiony, zaokrąglony i gładki w dotyku, wykonany w 100% ręcznie. Jego precyzyjna, dobrze zdefiniowana linia identyfikuje całą rodzinę siedzeń w dwóch wersjach Fynn i Fynn Saddle-Hide. Pokryta ekskluzywnymi tkaninami i skórami siodłowymi z kolekcji, w pełni wyraża wysoki poziom eleganckiego procesu krawiectwa, który od zawsze stanowi znak rozpoznawczy Minotti.
Rodzina obejmuje fotele, foteliki wypoczynkowo-jadalne, ławki, pufy i stoliki kawowe. Fotel i foteliki Fynn charakteryzują się bardzo lekką estetyką i minimalistyczną ramą z drewna jesionowego z wykończeniem bejcowanym w kolorze lukrecji. Obejmuje ona wyściełaną poduszkę siedziska i oparcia, zaprojektowaną jako jeden element. Nieformalny rygor, z jakim Fynn utrzymuje tapicerkę, tworzy wygodne siedzisko, które niemal kołysze, otulając siedzącego ciepłem drewnianej konstrukcji.
W wersji Fynn Saddle-Hide pojedynczy element ze skóry siodłowej obejmuje zarówno siedzisko, jak i oparcie. Pokrycie ze skóry siodłowej występuje w szerokiej palecie kolorów, od burgunda po jesion. Mam więc do wyboru kolor gołębi, szałwię, błoto, mokę, czerń, bułgarską czerwień, zieleń mchu, zieleń, cyny, corten, biel i szarość.
Fynn dedykowany do jadalni obejmuje wersję całkowicie wyściełaną skorupą i alternatywnie wersję Saddle-Hide z poduszkami lub bez. Rodzinę siedzeń Fynn uzupełnia podnóżek i kilka ławek o różnych rozmiarach.
Stoliki kawowe dzielę linię z drewnianym podłokietnikiem, która tworzy lekką krzywiznę również w częściach konstrukcyjny i bocznych. Środkową część stolika podkreśla obecność blatu z marmuru Calacatta, co skutkuje wyrafinowanym połączeniem materiałów.
Lou 2020 – nowe szaty króla
Komody Lou 2020 to połączenie doskonałego wykonania z zaawansowaną technologią. Połączenie wyśmienitego rzemiosła ze zaktualizowanym wyglądem, obejmującym nowe materiały, kolory i detale konstrukcyjne. Rodzina Lou, zaprojektowana w 2017 roku przez Christophe’a Delcourta, a teraz odświeżana, obejmuje szereg elementów do różnych obszarów domu. Znajdziemy w niej kredens do salonu, zabudowę pod telewizor, a także barek i komody do jadalni i sypialni.
Wspólny mianownik Lou stanowią wykorzystane do stworzenia mebli szlachetne materiały, takie jak marmur Stone Grey. Charakterystyczne jest także wyrafinowane wykończenie błyszczącego lakieru na drzwiach i z plecach, a matowego na bokach błota. Całość zaproponowano w kolorze błota, natomiast metalową podstawę zdobi wykończenie cynowe.
Zachowując te same drogocenne, stylowe detale, nową wersję tego mebla Minotti można nazwać o wiele lżejszą, również za sprawą zmienionego designu nóg, o przekroju kwadratowym. Francuski projektant zmienił zasady percepcji, dodając ukryte funkcje. W ten sposób zaoferował współczesne podejście do tajemnicy antycznej tradycji z przeszłości. Dzięki temu konsola zawiera grę szuflad, kredens barowy ukrytą komorę pokrytą błyszczącą stalą, a klasyczny kredens obejmuje serię drzwi i szuflad. Elementy ujawniane podczas codziennego użytku, gdzie każdy szczegół prowadzi do odkrycia innych.
Zobacz także:
meble-i-dodatki-do-wspolczesnego-palacu
meble-tarasowe-outdoor-w-roku-2020
showroom-designu-2020-przewodnik-point-of-design