Urodzony w 1934 roku Shiro Kuramata studiował architekturę na Politechnice w Tokio do 1953 roku. Następnie spędził rok pracując dla Teikokukizai, japońskiego producenta mebli. Do 1956 roku studiował projektowanie wnętrz w Kuwazawa Institute for Design w Tokio. W 1965 roku założył własną praktykę projektową. Jako architekt wnętrz zaprojektował ponad trzysta barów i restauracji, projektował także meble. Głośno o nim zrobiło się w drugiej połowie lat 70.
Design w latach 80.
W latach 80. Shiro Kuramata zaprojektował wiele rewelacyjnych mebli, do których wykorzystał niezwykłe materiały lub wynalazł zupełnie nowe zastosowania. W tym czasie stworzył także kilka mebli dla Memphis. Są one znacznie bardziej wyrafinowane i dyskretne niż inne projekty produkowane przez słynne studio. W 1984 roku Kuromata stworzył koncepcję architektoniczną butików marki Issey Miyake w Paryżu, Tokio i Nowym Jorku. I to właśnie na potrzeby tego projektu powstał bohater dzisiejszego wpisu, początkowo dedykowany do meblowania butików i biur domu mody.
Prace Kuramaty nasycone są śladami zachodniej fascynacji japońską sztuką dekoracyjną i rzemiosłem sprzed stu lat. Widać tu także późniejszy wpływ japońskiej prostoty i strukturalnej czystości na wczesny modernizm i dogmat formy i funkcji.
Sofa with Arms Black Edition
Wielu słynnych producentów meblowych sięgało po jego projekty, między innymi Vitra oraz Cappellini. A fotel Sofa with Arms jest najlepszym przykładem hołdu oddanego mistrzom modernizmu z początku XX wieku. Konstrukcja z chromowanych, metalowych rurek nie pozostawia co do tego złudzeń. Dynamiczne linie i materiały określają wciąż współczesny charakter siedziska. Z kolei prostota wrodzonej elegancji natychmiast przywołuje charakterystyczny japoński styl.
Teraz ikona designu, która wyszła spod ołówka wielkiego mistrza Shiro Kuramaty w 1982 roku, powraca w centrum uwagi. Wszystko za sprawą limitowanej wersji Black Edition, która już w dniu premiery stała się kultowym obiektem. Tylko 33 sztuki wyprodukowane w każdej z wersji kolorystycznych zachwycają odważnym, antracytowym wykończeniem charakterystycznej konstrukcji. Dzięki temu zabiegowi Cappellini niejako tłumaczy klasykę na język współczesnego designu.
Motyw kolorystyczny wywodzi się ze wspólnej wizji dwóch japońskich projektantów. W założeniu siedzisko zaprojektowane do przestrzeni komercyjnych teraz doskonale odnajduje się w prywatnych wnętrzach. Wszystko to dzięki aksamitnej tapicerce w kolorze niebieskim, zielonym, ostrym różu lub złotej żółci. Odcienie typowe dla prac Miyake zmieniają swój charakter dzięki zestawieniu z ciemną i matową barwą struktury siedziska.