Il sarcofago di Spitzmaus e altri tesori (Mumia ryjówki w trumnie i inne skarby) to projekt wystawowy opracowany przez Wesa Andersona i jego partnerkę życiową Juman Malouf. Wystawę zorganizowano we współpracy z Kunsthistorisches Museum w Wiedniu. Obejmuje 537 dzieł sztuki i przedmiotów wybranych przez reżysera Wesa Andersona oraz ilustratorkę, projektantkę i pisarkę Juman Malouf. Pochodzą one z 12 kolekcji Kunsthistorisches Museum i 11 oddziałów Naturhistorisches Museum w Wiedniu. Tytuł wystawy jest hołdem złożonym jednemu z eksponatów, słynnej trumnie Spitzmausa. To pochodzące z Egiptu drewniane pudełko ze zmumifikowaną ryjówką z IV wieku pne.
Kolekcja skarbów
Mumia ryjówki w trumnie i inne skarby analizuje powody podjęcia decyzji o utworzeniu kolekcji oraz sposoby jej przechowywania, prezentowana i odbierania. Wracając do przeszłości i czerpiąc inspirację z modelu Wunderkammera, wystawa rzuca wyzwanie tradycyjnym kanonom muzealnym. Proponuje nowe relacje między instytucjami i ich zbiorami oraz między ich profesjonalnymi postaciami a publicznością. Wybór eksponowanych prac, oparty na nieakademickim, interdyscyplinarnym podejściu, nie tylko ilustruje głęboką wiedzę Andersona i Malouf o dwóch muzeach. Ujawnia także nieoczekiwane podobieństwa i rezonanse między pracami objętymi projektem a twórczymi wszechświatami obojga artystów.
Narrację wystawy tworzą grupy prac: od zielonych przedmiotów po portrety dzieci, od miniatur po zegarki, od pudełek po przedmioty z drewna, od portretów szlachty i zwykłych ludzi po tematy związane z przyrodą, takie jak ogród, a także meteoryty i zwierzęta przedstawiane jako eksponaty naukowe lub przedstawienia artystyczne.
Druga odsłona wystawy
Mumia ryjówki w trumnie i inne skarby była prezentowana w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu od listopada 2018 do kwietnia 2019. Wystawa w Mediolanie to druga odsłona wydarzenia, o większej powierzchni wystawienniczej i większej liczbie eksponatów. Oryginalną aranżację pomieszczeń i witryn para kuratorów-artystów zaprojektowała razem z wiedeńskim projektantem Itai Margulą (Margula Architects). Nawiązująca do skrzyni skarbów, gotowa została przeniesiona do przestrzeni wystawienniczej Fondazione Prada. Wystawa rozciąga się na parterze Podium, tworząc scenerię inspirowaną ogrodem włoskim. Nie brakuje więc elementów przypominających żywopłoty i alegorycznych pawilonów typowych dla renesansowego ogrodu.
Dodatkowo projekt uzupełnia książka artysty opublikowana przez Fondazione Prada. Publikacja ma formę pudełka zawierającego rysunki, reprodukcje i różne materiały. Opracowuje także ideę przenośnego muzeum i osobistej kolekcji, odwołując się do Boîte en-valise Marcela Duchampa jako inspiracji.