Włoska firma Glas Italia, założona w 1970 roku w Macherio w Brianzie, słynie na całym świecie ze swoich innowacyjnych i wykonanych w niepowtarzalny sposób produktów. Glas Italia, będąca synonimem współczesnego włoskiego designu, wywodzi się z tradycji przemysłowych Lombardii. Region ten uchodzi za najważniejszy w kraju, zarówno pod względem wzornictwa jak i rzemiosła. W rzeczywistości firma czerpie z dziedzictwa, doświadczenia i wiedzy technicznej stuletniej rodzinnej fabryki szkła, a także z niepohamowanej pasji do jego produkcji.
Produkcja odbywa się w dedykowanej fabryce założonej przez założycieli firmy na początku ubiegłego wieku. Tu powstaje obszerna kolekcja Glas Italia, która przesuwa granice obróbki szkła. Odbywa się to dzięki bliskiej współpracy wspaniałych rzemieślników i wybitnych projektantów. Największe nazwiska światowego designu wdrażały swoje wizjonerskie pomysły kreując różnorodne produkty do użytku domowego i komercyjnego. Do najbardziej popularnych pozycji w kolekcji należą meble, nie tylko półki, stoły i regały; lustra; szklanki i zastawa stołowa. Naturalnie w ofercie znajdują się także akcesoria dekoracyjne, w tym wazony i naczynia. Glas Italia produkuje także szklane drzwi wewnętrzne i szklane ścianki działowe.
Szklany design
Wracając do nazwisk, które figurują na liście projektantów, znajdziemy na niej designerów tworzących kanony współczesnego wzornictwa. Dzięki Glas Italia największe talenty na świecie na przestrzeni lat mogły wyrażać swoje idee za pomocą fascynującego materiału. Od klasyków pokroju Ettore Sottsassa, Shiro Kuramaty czy Michele De Lucchi, po najbardziej rozchwytywane pracownie projektowe.
Na pierwszym miejscu należy wymienić Piero Lissoniego, który od 2004 roku dzierży stery piastując stanowisko dyrektora artystycznego marki. Edward Barber i Jay Osgerby, Ronan i Erwan Bouroullec, Naoto Fukasawa, Ron Gilad, Nendo, Johanna Grawunder, Tokujin Yoshioka, Jean-Marie Massaud, Alessandro Mendini, Jasper Morrison, Patrick Norguet, Claudio Silvestrin, Philippe Starck, Patricia Urquiola, Nanda Vigo – twórcy designu dla Glas Italia.
W rezultacie Glas Italia wyprodukowała jedne z najbardziej znanych, ikonicznych mebli współczesnych czasów. Do wyróżniających się produktów należy choćby przełomowy Glass Table Shiro Kuramaty z 1976 roku. Nowe kierunki wyznaczyła kolekcja Nendo Brushstroke Table, a także kolekcja Wunderkammer Cabinet Piero Lissoniego. Wyrafinowanie i oryginalność oferty, z jej nieodłączną i formalną jakością, reprezentują charakterystyczny styl produktów Glas Italia. Powstają one dla miłośników wyszukanej i unikalnej elegancji, i z powodzeniem odnajdują się w przestrzeniach prywatnych i publicznych. Kwintesencję sztuki włoskiego producenta szkła wyrażają najlepiej same produkty oraz skrywające się za nimi, fascynujące historie.
Solidność kamienia i delikatność szkła – Claudio Silvestrin
Integralność, jasność umysłu, pomysłowość i dbałość o szczegóły projektanta znajdują odzwierciedlenie w jego doskonale zbalansowanym dziele. Stół Terraliquida marki Glas Italia można nazwać surowym, ale nie ekstremalnym, współczesnym, ale ponadczasowej, kojącym, ale nie ascetycznej. Jest w nim siła, która nie onieśmiela oraz nieostentacyjna elegancja wyrażona w prostocie pełnej emocji.
Transparentność Glas Italia
Interpretacja rzeczywistości, obserwacja potrzeb i pragnień to główne punkty procesu twórczego Ennio Arosio. Sugestie i emocje są również istotne dla jego pracy. Jest przekonany, że design jest wszędzie: w kamieniu, kropli, uśmiechu, dźwięku. Głównym celem projektanta jest zrozumienie źródeł tych inspiracji i ich interpretacja. Jego praca kieruje się dwoma głównymi torami: badaniami i życiem codziennym; innymi słowy teorią i praktyką.
Jego dzieła są konkretne i mają na celu zaspokojenie potrzeb współczesnego życia, zawsze w ruchu. W dzisiejszych czasach zmiany społeczne i kulturowe są w rzeczywistości szybsze i bardziej ulotne. Właśnie dlatego jego projekty charakteryzują się czystymi znakami i rysunkami, dbałością o detale i wykorzystaniem szlachetnych materiałów. Udało mu się przekroczyć barierę geograficzną i połączyć typowy zachodni pragmatyzm z orientalną wrażliwością.
Czystość azjatyckiego designu
Kolejnym tchnieniem Dalekiego Wschodu można nazwać kolaborację Glas Italia i japońskiego projektanta Kensaku Oshiro, który kiedyś współpracował z Piero Lissonim. Jej efekt w postaci projektu Transfix to witryna i jednostka magazynowa i element dzielący i ekranujący przestrzenie. Powstał dzięki sklejeniu płyt z laminowanego szkła 5 + 5 mm, które może być transparentne lub kolorowe.
Jeszcze jeden alians dwóch kultur – połączenie japońskiego minimalizmu z doskonałością włoskiego rzemiosła – stoliki, ławkę i stołek Bent Glass według projektu Naoto Fukasawy. Tą kolekcję cechuje dominujący aspekt naturalnej prostoty, ujęty w formie z grubego na 12 mm, zakrzywionego szkła kształtowego. Szczególna krzywizna niezwykle lekkiego szkła i specjalny proces hartowania nadają mu wyjątkową odporność na obciążenia. Dostępna jest również wersja ze srebrnym szkłem, zachwycająca szlachetnym wyglądem.
Szklany tron Glas Italia
Merci Bob to ekskluzywne i ekscentryczne krzesło sygnowane przez projektantkę Elenę Cutolo dla marki Glas Italia. Wyraźne geometrie, podkreślone przez grę nieskazitelnych kryształów, w całości wykonano ze sklejonego szkła. Rzeźbiarski mebel, transparentny lub laminowany w przezroczystym kolorze niebieskim, pomarańczowym, zielonym lub czerwonym, zawsze przywołuje wrażenie wyjątkowej czystości.
Michele De Lucchi stworzył dla Glas Italia ławkę o nazwie Triennale, także odwołując się do prostej geometrii. Upiększył jednak swoje dzieło składając powierzchnie z dwóch tafli szkła. Powstało klika opcji, od laminowanego naturalnego szkła trawionego kwasem, przez matowe szkło dyfuzorowego po jego błyszczącą odmianę. W rezultacie grubość każdej z płyt wynosi 30 mm, a wszystkie brzegi wieńczy błyszczący szlif.
Kryształowa szkatułka na kosztowności
Słynna Wunderkammer Piero Lissoniego dla Glas Italia to kolekcja gablot i szafek. Wyrafinowana struktura z ciemnobrązowego anodowanego aluminium obejmuje przezroczyste szyby z lekkiego szkła. Natomiast szklaną podstawę pokrywa nieprzezroczysty lakier.
Półki podtrzymują przez regulowane wsporniki przymocowane do dwóch pionowych filarów, które służą jednocześnie używane jako zaczep do drzwi. Ten mebel produkowany wyłącznie pod konkretne zamówienie można w całości zdemontować. Stanowi on idealne rozwiązanie dla muzeów i wystaw sklepowych. Przezroczyste, ultralekkie szkło i delikatna konstrukcja umożliwiają doskonałą ekspozycję obiektów wewnątrz z każdego miejsca.
Z kolei Heigh Ho to seria przestrzennych, wiszących gablot z zamkiem, z przezroczystego, ultralekkiego szkła hartowanego o grubości 6 mm. Powierzchnie sklejono pod kątem 45°. Lissoni zaproponował kilka wersji prostych (równoległościanów) oraz ukośnych (o nieregularnym kształcie pryzmatu). Przewidział dodatkowo także lustrzane tył regulowanym oświetleniu LED.
Przedmioty wewnątrz dają iluzję magicznego zawieszenia w powietrzu. Specjalne zawiasy przymocowane do ściany za pomocą ramy pozwalają na obracanie szklanych gablot, umożliwiając dostęp do wnętrza. Gabloty unoszą maksymalnie wagę 15 kg.
Lustrzane iluzje Glas Italia
Lustro Leon Battista projektu duetu Laudani & Romanelli, ukształtowano za pomocą zasad sztucznej perspektywy, tworząc efekt „sfondato”. Każdy bok skierowanej do wewnątrz ramy z lustrzanego szkle, jest różnej szerokości i innym nachyleniu. W ten sposób zwierciadło generuje fragmentaryczne i nieoczekiwane refleksy. Każde z luster, dostępnych w trzech rozmiarach, można zawiesić w dowolnej pozycji.
Lustereczko, powiedz przecie
Jasper Morrison jest jednym z najbardziej wpływowych brytyjskich projektantów przemysłowych, przede wszystkim dzięki eleganckiej estetyki, i stylu nie stroniącego od poczucia humoru. Zaprojektował szeroką gamę produktów, od tacy na talerze po system tramwajowy, natomiast w Glas Italia zapragnął zabawić się iluzją.
Mirror Mirror to kolekcja kwadratowych i prostokątnych luster i stolików wykonanych poprzez sklejenie pod kątem 45° laminowanych, lustrzanych płyt.
Jean-Marie Massaud poszukuje symbiozy między człowiekiem, jego dziełami i środowiskiem naturalnym. Te badania stanowią dla projektanta katalizator innowacji, model ekonomiczny i projekt życia. Odwracając się od trendów i mody, Jean Marie woli kwestionować istniejące rozwiązania i opracowywać nowe. Dzięki temu ostatecznie proponuje odpowiedzi na współczesne wyzwania. Illusion to seria niskich stołów w kształcie równoległościanów z lustrzanym blatem i ścianami, dodatkowo ozdobionymi przez rozjaśniający się ku dołowi gradient. Wykonane w ultralekkim szkle, klejonym pod kątem 45°.
Kryształowe rzeźby Glas Italia
Lustro Paradox według projektu Piero Lissoniego, powstało na skutek sklejenia pasów o różnych wysokościach i długościach, umieszczonych obok siebie w sposób losowy i nieregularny. W rezultacie powstaje fragmentaryczne i zdekomponowane zwierciadło o intensywnej teksturze, które można zawiesić lub postawić na podłodze.
Natomiast Celeste, także autorstwa Lissoniego, to projekt oparty na organicznych kształtach owalnych i kolistych. Niezwykle lekkie szkło o grubości 5 mm, w swoich miękkich obłościach wnosi magnetyzujący aspekt. Dzięki trzem powiększającym iluminatorom przymocowanym do płaskiej powierzchni, tworzy surrealistyczne efekty. Dodatkowo każdy iluminator ma inną średnicę i inny stopień powiększenia. Lustro otacza delikatna fazowana krawędź, która udoskonala i uwydatnia piękno tego obiektu.
Srebrzysta poświata
Massimiliano Locatelli (CLS Architetti) stworzył dla Glas Italia ujmujący projekt, który nazwał Specchio di Venere (Lustro Wenery). Kolekcja konsol, niskich i wysokich stołów zaskakuje bogatą teksturą i miękkimi, organicznymi kształtami. Nieregularne kształty blatów, choć wydają się być całkiem przypadkowe, po zestawieniu mebli tworzą jeden, harmonijny stół. Mięsistą teksturę grubych blatów podkreśla posrebrzenie, jednak dostępne są także wersję ze szkła gładkiego. Natomiast wspierają je delikatne, smukłe nogi z dmuchanego szkła, zawsze w kolorze blatu.
Przezroczyste, ultralekkie posrebrzane szkło o grubości 12 mm wykorzystał Tokujin Yoshioka tworząc niezwykły stół oraz parawany Prism. Dzięki odbiciom lustra oraz specjalnemu szlifowaniu i fazowaniu szklanych krawędzi zyskują cenny blask i połysk.
Nacre (Masa perłowa) to niski stolik o płynnym aspekcie inspirowanym organiczną formą ostrygi, którą stworzyło studio. Podstawa, utworzona z owalnej misy z przezroczystego, ultralekkiego szkła z lustrzanym dnem, powstaje formowanie płaskiej płyty o grubości 12 mm, złożoną obróbkę cieplną i przycinanie obwodu do kształtu. Natomiast blat, umieszczony na misie, to laminowane szkło 12 mm w ultralekkim wykończeniu lustrzanym.
Efekt zwierciadła stopniowo, kuliście blaknie, podkreślając przezroczysty okrągły obszar. Druga opcja obejmuje blat z otworem wewnątrz przezroczystego obszaru, przez który można uzyskać dostęp do wnętrza misy. W takim wypadku stolik można wykorzystywać jako skrzynki na kwiaty, terrarium lub przestrzeń do przechowywania i ekspozycji.
Zabawa światłem i kolorem
Kolorowe szkło to jedna ze specjalności Glas Italia, która opracowała nowatorskie technologie uzyskiwania barw. Jeden ze sposobów polega na na umieszczeniu kolorowych folii między dwoma taflami szkła i podgrzewaniu ich. Tą technikę, opatentowana przez Glas Italia, wykorzystał Nendo przy projektowaniu rodziny szafek Layers. Pozwala ona na stworzeniu niemal niepoliczalnej liczby odcieni. Jednak zanim osiągnął oczekiwany rezultat, musiał podjąć wiele prób.
Kłopotu projektantowi nastręczył dobór odpowiednich odcieni warstw filmu, który stanowią szklane, przesuwające się tafle zainstalowane warstwami na froncie mebla. W zasadzie Layers top 3 rodzaje szafek wykonanych w całości ze szkła, z wieloma wiszącymi klapami z przodu, na środku i z tyłu. Ponieważ odcienie każdej klapy wiszącej wykonanej z kolorowego szkła są subtelnie różne i mogą przesuwać się w lewo lub w prawo, pojawiają się różne odcienie w zależności od tego, jak zachodzą na siebie klapy.
Kolekcja niskich stolików Crack z przyciemnianym światłem lub bez światła o kształcie równoległościanu, także wykonano w szkle klejonym pod kątem 45°. Jednak tu dekorację powierzchni stanowi rozbite lustro, a między jego kawałkami – delikatne, kolorowe linie. Do wyboru, Glas Italia razem z projektantką Johanną Grawunder, przygotowali kilka wersji kolorystycznych, błyszczącego, rozpraszającego światło szkła. Szczególny efekt bijącej od mebla barwnej jasności osiągnięto w przypadku wersji z własnym źródłem światła.
Magia kolorowego szkła
Johanna Grawunder zaprojektowała serię XXX, którą tworzy konsola i stolik wykonany z przezroczystego szkła w kolorze różowym, pomarańczowym i żółtym. Podstawę uzyskuje się przez sklejenie sześciu laminowanych tafli szkła o grubości 6 mm, ze specjalnym fazowaniem. Góra, laminowana 6 + 6 mm. grube szkło opiera się na podstawie i jest dostępne w jednym z trzech kolorów.
Piero Lissoni nadał swojej kolekcji niskich, przysadzistych stołów przewrotny tytuł – The Dark side of the Moon. W tym przypadku lekkie szkło poddano wyszukanym i innowacyjnym procesom technologicznym. Dzięki temu, zarówno blat jak i boki stołu, wyróżnia wielobarwne wykończenie.
Projektant stworzył dwie, mocno różniące się wersje kolorystyczne. Pierwsza z nich charakteryzuje się poprzecznymi, kolorowymi pasami, druga natomiast gra łagodnie przenikającymi się smugami barw.
Hipnotyzujące efekty
Patricia Urquiola w kolekcji wysokich i niskich stołów oraz konsoli Liquefy uchwyciła płynną dynamikę. Stworzone z hartowanego, ultralekkiego szkła wykończono żyłkowaną i organiczną dekoracją. Przybiera ona kolor i kształt żyły marmuru.
Zaskakujący efekt zmiany wyglądu sprawia, że żyłka wygląda dynamicznie i zmiennie w zależności od punktu widzenia. Dostępny w czterech różnych kolorach: zielonym, różowo-beżowym, whisky i antracytowo-szarym. Dekoracja jest otoczona skoordynowaną kolorową ramką pomalowaną na szklanym obwodzie.
Wysokie stoły, niskie stoły i konsole Shimmer Patricii Urquioli lśnią niepowtarzaną grą barw i refleksów. laminowane i klejone szkło, z którego powstały charakteryzuje się specjalnym opalizującym wielokolorowym wykończeniem. Niuans zmienia się w zależności od kąta źródła światła i punktu obserwacyjnego. Wyłaniają się odbite przedmioty o magicznym i eterycznym wyglądzie.
Ostre cięcie Glas Italia
Crossing to jeszcze jeden projekt Patricii Urquioli dla Glas Italia. Tym razem wysokie i niskie stoły z laminowanego, przezroczystego szkła ultralekkiego, które dzięki specjalnej trójwymiarowej dekoracji polichromatycznej przedstawia magiczny wzór linii tkania i nakładających się pasów i kolorów. Postrzeganie tej dekoracji zmienia się stale w zależności od punktu obserwacyjnego. Za pomocą szczególnego procesu laminowania szkło kryształowe jest montowane i nakładane nieregularnie, co wzmacnia dynamikę efektu graficznego. Blat i podstawa doskonale komponują się, tworząc dzieło o dużej sile i osobowości.
Bez wątpienia Glas Italia pozwoliła, aby Piero Lissoni (dyrektor artystyczny od 2004), Edward Barber i Jay Osgerby, Ronan i Erwan Bouroullec, Michele De Lucchi, Naoto Fukasawa, Ron Gilad, Nendo, Johanna Grawunder, Shiro Kuramata, Tokujin Yoshioka, Jean-Marie Massaud, Alessandro Mendini, Jasper Morrison, Patrick Norguet, Claudio Silvestrin, Ettore Sottsass, Philippe Starck, Patricia Urquiola i Nanda Vigo mogli spełnić swoje najśmielsze sny o szklanych obiektach.
Zobacz także:
glas-italia-premiery-salone-del-mobile-2019