27 maja 2020 roku, w najbardziej malowniczych przestrzeniach publicznych miasta Pietrasanta zagościły monumentalne dzieła rzeźbiarza Fabio Viale. Wystawa potrwa do pierwszych dni października i nosi tytuł Truly, kuratorem wystawy jest Enrico Mattei, a inicjatywę wspiera Galeria Poggiali. Artysta odpowiedział na zaproszenie lokalnych władz, aby uświetnić tegoroczne wydarzenie Pietrasanta Summer 2020.
Wystawa Truly podkreśla rolę kultury jako kluczowej siły napędowej cywilizacji i impulsu społecznego. Dzięki pracy artysty o międzynarodowej renomie wydarzenie stanowi ważną interpretację pragnienia powrotu Pietrasanty do zdrowia, zgodnie z zasadami i z najwyższą dbałością o bezpieczeństwo.
Fabio Viale to jedno z głośniejszych nazwisk na międzynarodowej artystycznej scenie. Po indywidualnej wystawie w Muzeum Glyptothek w Monachium, jego prace mogliśmy oglądać w Pawilonie Weneckim na ostatnim Biennale w Wenecji.
Także na swojej wystawie w Muzeum Puszkina w Moskwie Fabio Viale interpretuje sens naszego okresu przymusowej izolacji. Wewnątrz kościoła Sant’Agostino zaprezentował między innymi światową premierę swojej rzeźby Trzy Gracje.
Trzy Gracje w Pietrasanta
Wykonane z białego marmuru i ozdobione drobiazgowymi draperiami, rzeźbiarską grupę tworzą trzy kobiece postacie. Kobiety te pochodzą z Ghardaia, algierskiego miasta, w którym znajduje się islamska szkoła Ibadi. Tutaj kobiety noszą tradycyjny haik, luźną, białą, pełną szatę owiniętą wokół głowy i ciała, pozostawiając tylko jedno oko odkryte.
Viale, zetknąwszy się z tym miastem podczas jednej ze swoich podróży, pragnie zwrócić szczególną uwagę na kwestię odmowy wolności. Jednocześnie mówi o stereotypach myślowych ludzi Zachodu, które łatwiej uświadomić sobie teraz, w czasach surowych ograniczeń. Dzieło odpowiada na bodziec nowej ikonografii, której wszyscy jesteśmy poddani. Chodzi o tak zwane środki ochrony indywidualnej, a zwłaszcza maski na twarz. Zupełnie nagle stały nie dla nas nieodzowne, choć wcześniej nie były znane.
Rzeźba Trzy Gracje tworzy wizualne i semantyczne spięcie, które mimo tytułu nie ma żadnego klasycznego odniesienia. Łącząc się z symboliką zasłony i doświadczeniem społecznego dystansu, opartego na podejrzliwości drugiego człowieka, rzeźba otwiera się znaczenia religijne i behawioralne. Umieszczenie rzeźby w kościele Sant’Agostino uwydatnia jej mistyczny i symboliczny ładunek. Lokalizacja stymuluje dialog na tematy duchowości i wolności osobistej, religijnej i medytacyjnej.
Sugeruje to również decyzja o zestawieniu go na wystawie z Gwiezdnymi wrotami. Ta rzeźba z marmuru Arabescato z góry Altissimo składa się z dwóch monumentalnych skrzynek z owocami. Choć połączone ze sobą, pozostawiają wyrwę w przestrzeni, która stanowi jednocześnie przejście i granicę do pokonania, związaną z rezultatami nowej duchowości i emancypacji.
Jak pisze Sergio Risaliti – dyrektor Museo Novecento we Florencji i autor eseju w katalogu –
u podstaw pracy Viale zawsze istnieje pełna szacunku wiedza o materii, cnotliwy związek między techniką a poezją, materiałami i narzędziami, człowiekiem a naturą, kultywował przez lata. To właśnie doprowadziło go do udoskonalenia procesu twórczego, którego celem, bez innych rozważań, jest wzmocnienie formalnych właściwości kamienia oraz konceptualnych i figuratywnych właściwości ludzkiej wyobraźni.
Tatuowane marmury Fabio Viale
Podczas wystawy Fabio Viale wystawia również niektóre ze swoich wytatuowanych marmurów na dużą skalę na Piazza del Duomo. Znaki wykonane na marmurze stanowią kombinację obecnych trendów w tatuażu, a także tych, które odnoszą się do klasyki gatunku.
Mowa przede wszystkim o wzorach należących do japońskiego i kryminalnego podziemia. Lecz sięgają także dalej, po nowe kierunki wyłaniające się ze świata Ameryki Południowej.
Artysta potwierdza swoją skłonność do dekodowania współczesnych wrażliwości, komponując oryginalny, przekrojowy język, który czerpie z wszechświata starego stylu. Wśród prac największe wrażenie robi jednak Souvenir David – mistrzowska pusta twarz, rodzaj monumentalnej maski Dawida Michała Anioła. Na niej artysta po raz pierwszy eksperymentował z tym nowym rodzajem tatuażu.
Kolejne oryginalne dzieło to duży tors inspirowany Torso Belvedere inspirowany Torso Gaddi. Powstał we współpracy ze słynnym dyrektorem kreatywnym Marcelo Burlonem. Marmurową powierzchnię zdobią jego słynne motywy tatuaży, odważne połączenia naturalnych elementów i współczesnej stylistyki.
W krużganku Sant’Agostino i sąsiednich salach na parterze eksponowany jest cykl prac mapujących karierę artysty. Od Infinito – rzeźby z czarnego marmuru przedstawiającej splecione opony SUV-a – po wersję La Suprema. Dwie skrzynie na owoce czarują niesamowicie realistycznym efektem drewna. Wreszcie kolejne dzieło z białego marmuru zostanie ustawiono w Marina di Pietrasanta na Pontile di Marina, popularnie zwanym „la Piazza al mare”, placem nad morzem.
Zobacz także:
japonskie-rzezby-w-martin-house
Wirtualna wystawa „Riverside” – poetycka rzeka
Rezydentki Design Museum 2020/21