Czym jest luksus? Na to pytanie odpowiedzi szuka wystawa, na której zgromadzono 350 wyjątkowych i bezcennych unikatów. Luwr w Abu Dhabi prezentuje dwie kontrastujące ze sobą definicje luksusu. Z jednej strony luksus może być pojmowany pod hasłem „mniej znaczy więcej”. Z drugiej nie może nie przywodzić na myśl także przepychu, bogactwa i zbytku. Odwiedzający mają możliwość podziwiać więc historyczne obiekty, które w różnych czasach i w różnych miejscach na świecie były synonimami luksusu.
Perła Abu Dhabi
Na otwarciu wystawy po raz pierwszy pokazano odkrytą niedawno perłę sprzed 8.000 lat. To znalezisko potwierdza, że mieszkańcy tego regionu, już w czasach neolitycznych, handlowali perłami. W gablocie obok perły znajduje się wspaniały antyczny naszyjnik, wypożyczony z Muzeum Narodowego Zayed. I tak zaczyna się opowieść o 10.000 lat handlu towarami luksusowymi. Kuratorem wystawy jest dyrektor Musée des Arts Décoratifs, Olivier Gabet. Cała ekspozycja opiera się na zbiorach tej instytucji oraz 20 innych, francuskich i międzynarodowych muzeów.
Nigdy w historii ludzkości słowa „luksus” nie używano z taką częstotliwością, jak w pierwszych dziesięcioleciach XXI wieku. Jest to koncepcja, która ewoluuje w ramach złożonego, często subtelnego, czasem sprzecznego tygla wpływów. Sama tożsamość Luwr Abu Dhabi, uniwersalnego muzeum, ukształtowanego przez dialog między cywilizacjami, jest zaproszeniem do przedstawienia tysiąca i jednej twarzy luksusu, od najdawniejszych czasów aż do najnowszych manifestacji”
Luwr Abu Dhabi wypełniony skarbami
Gdy przemierza się galerie Luwr Abu Dhabi, staje się jasne, że nasi przodkowie mieli obsesję na punkcie wszystkiego co cenne. Rzadkich materiałów, doskonałego kunsztu, oryginalnego projektu. Biorąc jednak pod uwagę, że luksus stał się rozwijającym i światowym przemysłem, wystawa podkreśla znaczenie rewolucji przemysłowej. To w jej efekcie pojawiły się nowe bogactwa, elity o bardziej demokratycznym dostępie do luksusu. A także zrodziła haute couture – najwyższą formę sztuki modowej.
Dlatego też na wystawie nie brakuje, a może nawet zdominowały ją stroje wypożyczone z najważniejszych domów mody. Mała czarna – sukienka Gabrielle Chanel radykalnie wpłynęła na globalny styl w modzie. Podobnie rzecz się miała z prezentowanym kreacjami Christiana Diora, Givenchy, Chloé, Azzedine Alaïa, Maison Schiaparelli, Lanvin i innych.
Jednocześnie kultury wschodnie i azjatyckie idealizowały inny rodzaj szczytu dobrego smaku. Na wystawie nie mogło zabraknąć więc ceramiki i porcelany z Japonii, Chin i Bliskiego Wschodu. Przedmioty domowego użytku na pierwszy rzut oka nie wyróżniają się niczym specjalnym. Jednak ich wartość tkwi w oryginalnych kształtach, kolorach i malunkach. Każdy delikatny przedmiot jest starannie pielęgnowany i, w razie potrzeby, naprawiany zgodnie z filozofią Kintsugi. Przekazywany z pokolenia na pokolenie, wzmacnia w ten sposób swoją wartość.
Czym był i jest luksus?
Wystawa eksploruje nie tylko zagadnienie różnego oblicza luksusu na przestrzeni wieków i kontynentów. Nasuwa kolejne pytanie o to, jak zmienia się jego znaczenie na przykładzie luksusowych samochodów. Luksus jest kreowany coraz bardziej przez rynek, a co za tym idzie, wiąże się z kolejnym niepokojącym pytaniem. W ostatniej sali zadanie go sobie samemu sugerują organizatorzy przedstawiając ogromną klepsydrę wypełnioną złotym piaskiem. Pytaniem o to czy największym luksusem nie jest przypadkiem czas i kończące się zasoby naturalne. Dr Souraya Noujaim, dyrektor ds. Naukowych, kuratorskich i zarządzania kolekcjami w Luwr w Abu Dhabi:
Luksus to wielopłaszczyznowy pomysł, a określenie, co czyni przedmiot cennym, jest intrygującym zadaniem. Wystawa stanowi wyzwanie dla przyjętych pojęć naukowym podejściem, które wykracza poza materialne materiały, techniki lub wartość przedmiotów i traktuje luksus jako uczucie, pragnienie lub swobodę cieszenia się.