Nowoczesność w roku 2021 oznacza powrót do natury, organiczność, która wyraża się w kształtach, fakturach i materiałach. Odejście od nurtu, który pochwalał klasyczną geometrię, widzimy w większości najnowszych projektów. Nowoczesne sofy stają się więc obiektami o opływowych, otulających formach. Nawiązują do idiomu gniazda, w którym krągłości i miękkość wiodą prym.
Śmiałe proporcje, wyraźne objętości oznaczają dynamizm i harmonię. Nowoczesne sowy z odwagą przejmują dominację nad salonem. Nawet jeśli poddają się rygorowi klasycznej geometrii, mocno podkreślają miękkość i komfort, które oferują. Jednak bez wątpienia czerpią inspirację z projektów, które królowały na salonach już dziesiątku lat temu.
Pierwsze nowoczesne sofy
Nowoczesne, czyli modernistyczne meble pojawiły się jako wyposażenie pierwszych budynków, projektowanych przez twórców tego nurtu. Oficjalne ramy modernizmu określa się na lata 1918-1975, W związku z tym można powiedzieć, że pierwsze nowoczesne sofy pojawiły się za sprawą najznamienitszych nazwisk związanych z ruchem modernistycznym. Należy tu wymienić Le Corbusiera, Pierre’a Jeanneret’a oraz Chrlotte Perriand, którzy stworzyli projekt rodziny LC już w 1928 roku.
Meble tworzone pod wpływem racjonalizmu przede wszystkim wyróżniały materiały, z których powstawały. Drewno zastąpiły metalowe, chromowane konstrukcje, zrezygnowano również z jakichkolwiek dekoracji. Właśnie tak wyglądały najbardziej nowoczesne sofy w latach 30. XX wieku.
Międzywojenny szyk
Jean-Michel Frank był najbardziej wpływowym projektantem i dekoratorem lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku. Swoim stylem „skromnego luksusu” – prekursorem minimalizmu – w poszukiwaniu prostoty pozbył się wszelkich zbędnych dekoracji. Jego przestrzenie zachęcały do medytacji. Posługiwał się rygorystycznymi liniami, prostymi formami, i naturalnymi lub szczególnie wyrafinowanymi materiałami.
Gerrit T. Rietveld wymyślił projekt fotela Utrecht w 1935 roku, pracując dla domu towarowego Metz & Co. w Amsterdamie, gdzie jego celem było wykonanie krzesła do produkcji seryjnej.
Uwzględnienie potrzeb rynku, przy jednoczesnym uprzywilejowaniu komfortu i relaksu, spowodowało, że elementy krzesła zostały potraktowane jako odrębne jednostki. W konsekwencji krzesło stało się ikoną zarówno ruchu Neoplastic, jak i eksperymentalnej wizji Rietvelda.
Subtelna elegancja
W swojej długiej karierze Gio Ponti badał sztukę, architekturę i design z niewyczerpaną ciekawością, nadając życie bardzo osobistej wizji przestrzeni, którą nazywamy domem. Umiejętnie odczytywał gusty współczesnych, nieustannie je interpretując. W ten sposób projektował przedmioty, które potrafią zachwycić duszę współczesnego człowieka.
Marco Zanuso to kolejny klasyk, który nie tylko na stałe wpisał się do historii, ale wciąż chętnie sięga się po jego projekty. Rewolucyjna koncepcja fotela Lady oznaczała narodziny nowoczesnych mebli tapicerowanych.
Egzotyczny modernizm z Ameryki Południowej
Marcio Kogan oferuje nowe spojrzenie na brazylijski modernizm z niezwykłą dbałością o szczegóły, czystymi bryłami i naciskiem na formalną prostotę.
Ojciec Kogana był w latach pięćdziesiątych modernistycznym inżynierem architektem w São Paulo. Projektanci, których podziwia to
Mies van der Rohe, Oscar Niemeyer i brazylijscy moderniści Vilanova Artigas, Lucio Costa i najlepsza – Lina Bo Bardi.
Także brazylijscy producenci potrafili docenić unikalne i ponadczasowe projekty swoich wielkich designerów. Najlepszy przykład stanowi firma Etel, która wciąż proponuje sofę wg projektu José Zanine Caldasa czy Jorge Zalszupina.
Design skandynawski
Promotor synergii nowoczesności, rzemiosła i funkcjonalności, Hans Wegner to czołowa postać skandynawskiego organicznego modernizmu. Dziś jego projekty oferuje między innymi firma Norki.
Wśród klasyków, które liczą już kilka dziesięcioleci, lecz wciąż znajdują nowych amatorów, zdecydowanie wybija się początkowo niedoceniany Finn Juhl. Dzisiaj marka, której nazwa wprost odnosi się do Juhla, powstała oferuje projekty, które wyszły spod jego ręki.
Rewolucyjne lata 70.
Pochodzący z rodziny architektów Vico Magistretti to jeden z najbardziej wpływowych architektów w historii designu. Zawsze zaczynał od koncepcji, która wyrażała ideę, niezależnie od tego, czy była to miejska interwencja, czy obiekt użytkowy. Maralunga to międzynarodowy bestseller o ciepłych, zachęcających kształtach. Oparcie rozciąga się do góry, tworząc zagłówek. Osiągnięto to dzięki awangardowemu mechanizmowi, wykorzystującemu rowerowy łańcuch osadzony w piankowych poduszkach.
Ośmiokrotnie nagrodzony Compasso d’Oro, Mario Bellini w swojej karierze eksperymentował z nowymi formami mebli tapicerowanych. W rezultacie tworzył oryginalne i awangardowe projekty.
Uznana za ikonę designu, nowoczesna kanapa Le Bambole, zaprojektowana dla B&B, oferuje całkowicie pozbawione struktury siedzisko, „nie pokryte tkaniną, ale wbudowane w tkaninę”. Nowatorska i ponadczasowa okazała się również kolekcja „kameleon”, ponieważ każdy element modułowy może być używany oddzielnie i niezależnie od siebie.
Marka, która od początku istnienia tworzy archetypiczne, nowoczesne sofy również powraca do wzorów sprzed dziesięcioleci. Zaprezentowana publicznie w 1970 roku, Camaleonda to dziś prawdziwa ikona designu. Projekt Mario Belliniego zdefiniował estetykę całej epoki projektowania wnętrz. Jej podstawowa cecha, czyli modułowość, pozwala sofie dostosowywać się do zmieniającego się gustu i potrzeb użytkowników.
Jak widzi nowoczesne sofy Patricia Urquiola
Transformacja współczesnej sofy rozpoczęła się przed kilkoma laty. Jedną z pierwszych osób, które dostrzegły potencjał w stylu królującego w latach 70. XX wieku, była Patricia Urquiola. W 2017 roku, dyrektor artystyczna marki Cassina przedstawiła znakomity projekt sofy Floe Island. Jej korzenie tkwią w tradycji architektonicznej, przekładając zasady modułu i wszechstronności na śmiałe proporcje. Obfite objętości jednocześnie zachęcają i oddają dynamicznego ducha.
Otulające i hojne kształty
Konstrukcyjna harmonia sofy Floe Insel wywodzi się z dogłębnej analizy związku między objętością i miękkością poduszek. Optymalizacja tej relacji sprawia, że elastyczność i wsparcie stają się jednością. Każdy element zawiera asymetryczną linię pod kątem 25 stopni od poziomu, dzięki czemu jest inny i niepowtarzalny. Z kolei siedzenia i oparcia mają ukośne szwy, które podkreślają wrażenie ruchu.
W 2018 roku dla marki Cassina Urquiola przygotowała i przedstawiła projekt Bowy. Ta innowacyjna modułowa sofy zachęca miękkimi krzywiznami, które zapewniają maksymalny komfort i ekstremalną wszechstronność. Zaokrąglony kształt podłokietników łączy się z plecami i wyraża doskonałość rzemiosła. Doskonałość i precyzję można dostrzec również w szwach tapicerki, które wyznaczają linie różnych elementów.
Sofa składa się z pojedynczych jednostek, które pomyślano tak, jakby były małymi rzeźbami. Dzięki temu sprawdzają się równie dobrze jako część zestawu, jak i samodzielne. Inspiracja z lat 70. pojawia się również w niskich stolikach, które odzwierciedlają miękki profil sofy, a malowana rama łączy się z elegancką jakością materiału drewnianego blatu.
Asymetryczne = nowoczesne sofy
Sofa Pebble marki Bau Design to asymetryczny mebel autorstwa duńskiego projektanta Santiago Bautisty. Designer postawił sobie za cel zapewnienie nowoczesnej estetyki, która jest również z natury wygodna.
Przyciągający wzrok design opiera się na zaskakująco przesuniętym w bok oparciu. W ten sposób na przeciwległym końcu powstaje mała pustka, którą wypełnia wbudowany stolik. Ten wielofunkcyjny projekt stanowi idealny projekt do małych pomieszczeń mieszkalnych, biur lub poczekalni. Jednak nowoczesne sofy koncentrują się na modułowości. W przypadku sofy Pebble pozwala to tworzenie rozbudowanych kompozycji.
Nieregularne bryły siedzisk to dziś wiodący trend, dostrzeżony przez wiodące marki. Producenci uzupełniają ofertę o nowe moduły, aby z powodzeniem odpowiadać na potrzeby współczesnych odbiorców.
Właśnie w ten sposób zareagowało Arketipo, proponując w najnowszej kolekcji zaktualizowany projekt Giuseppe Viganò z roku 2013. Sofa Auto-reverse zyskuje więc nowy element z asymetrycznymi liniami i współczesnym krojem.
Pochwała płynności
Kolekcja Gogan wzięła swoją nazwę od natury, a w szczególności od japońskich kamieni wygładzonych przez czas i wodę. To one stanowiły inspirację dla tego projektu. Właśnie tak nazywają się w Japonii kamienie układane na brzegach rzek i jezior. Forma sofy w rzeczywistości przypomina płaskie kamienie wyrzeźbione przez wiatr i wodę. Solidne, ale na tyle gładkie, że można na nich leżeć.
Podobnie jak w rzeźbach skalnych, w których kamienie utrzymują równowagę dzięki starannemu ułożeniu i zblokowaniu, tak kształt utrzymuje równowagę między elementami sofy Gogan, która nie jest przesadnie regularna. Bawiąc się grawitacją i równowagą, możemy uczynić zazwyczaj ciężkie kształty lekkimi.
Siedzenia są miękkie i nieregularne, a środek ciężkości jest lekko nachylony do tyłu. Daje to wyjątkowy komfort i pozwala na obniżenie oparcia. Oparcie i siedzisko połączone są zaczepami, które nadają sofie wrażenie lekkości, dzięki czemu sprawia wrażenie zawieszonej nad ziemią.
Miękka architektura
Z kolei zaprezentowana w 2020 roku kolekcja Naviglio autorstwa duetu Yabu Pushelberg składa się z zakrzywionych, linearnych szezlongów i elementów otomańskich. Wspólnie wyrażają one wizualny dialog między strukturą a formą.
W wizji kanadyjskich projektantów podstawa siedziska to koryto rzeki, które wyznacza przestrzeń. W niej znajdują się oparcia i podłokietniki nawiązujące swą falistością do wodnego cieku. Sekcja oparcia i kształty siedzisk ujawniają delikatną równowagę między wielokątami i zakrzywionymi kształtami.
Tu geometria staje się miękkością, a rygor łączy się z wygodą. Oparcie ma okrągły kształt, ale w rzeczywistości jest to nieregularny wielokąt z zaokrąglonymi krawędziami – niesamowity i uspokajający szczegół.
Mistrz prostoty Piero Lissoni
Choć nowoczesne sofy autorstwa Piero Lissoniego kojarzą się przede wszystkim z ikonicznymi modelami emanującymi ideą eleganckiego minimalizmu, także ten projektant dostrzegł potencjał w krzywiznach i wyobleniach.
Trzeci wymiar otulenia
Dzięki smukłej sylwetce, surowemu wyglądowi, zwężającej się formie i minimalistycznej konstrukcji sofa zaprojektowana przez Piero Lissoniego dla Living Divani stanowi hołd dla istoty elegancji haute couture. Ma jednak nieoczekiwany szczegół, który sprawia, że jest wyjątkowa i jeszcze bardziej ekskluzywna: niesamowicie zakrzywioną podstawę.
Duża, przyjazna, lekka i dynamiczna, ta przyjemnie wklęsła sofa jest, jak określa ją Lissoni, „przesadzona i niemożliwa, jest jak japońskie haiku, kompletne od pierwszej do ostatniej litery”. I jak haiku, poetycko na nowo definiuje nowe wymiary relaksu.
Platformy do relaksu
Nowa sofa Curry to efekt zmniejszenia głębokości prezentowanej w 2018 roku leżanki Curry. Idealnie sprawdza się w lobby, w poczekalni lub do zabawy kilkoma meblami ustawionymi obok siebie. W ten sposób tworzy niezależne wyspy do relaksu. Ta nowoczesna sofa czerpie inspirację ze Wschodu. Konstrukcja z litego jesionu bejcowanego na czarno staje się ramą oparcia z barwionej na czarno słomy.
Matic, innowacyjny system elementów sofy stworzony przez Piero Lissoniego i pomyślany jako platforma zawieszona w przestrzeni, gdzieś pomiędzy wyspą a dziełem architektury. Tutaj znowu wyróżniającymi cechami są estetyka i technologia.
Awangarda designu
Galeria Nilufar oraz Invissible Collection to miejsca, które prezentują awangardowe projekty, w tym nowoczesne sofy z granicy sztuki i designu. Znajdziemy tu autorskie projekty, czyli unikalne dzieła wzornictwa przemysłowego.
Zadziwiająco chętnie współcześni twórcy sięgają po wzory znane z przeszłości, udoskonalając formę i dopracowując detale. Meble jednak niezaprzeczalnie zachwycają i prowokują do kontynuacji rozmowy o modernizmie oraz rzemiośle.
Nowoczesne sofy i powrót do natury
Jeden z założycieli pracowni Locatelli Partners, Massimiliano Locatelli podpisuje nowatorskie projekty architektoniczne, a także kolekcje wzornictwa i wyposażenia wnętrz.
Natura to temat bliski jego pracy, która ma na celu nie tylko testowanie nowych technologii, ale także skupia się na zrównoważonym rozwoju i badaniach. Wszystkie jego projekty łączą w sobie silną, współczesną wizję przestrzeni domowej i mieszkania z inspiracją płynącą z tradycji.
Atelier Khaled El Mays to multidyscyplinarne studio projektowe z siedzibą w Bejrucie, zajmujące się projektowaniem mebli, architekturą wnętrz i grafiką. U podstaw praktyki Khaled El Mays stoi silna społeczność, a jego prace są wykonywane przez wielu lokalnych rzemieślników w Dolinie Bekaa. Proces jest głęboko organiczny, z upodobaniem do naturalnych materiałów, takich jak wiklina, skóra i nici.
Reinterpretacje dzieł z początku modernizmu
Pod wpływem francuskich modernistycznych projektantów i architektów z lat 30. XX wieku wnętrza i projekty Claude’a Missira mają specyficzną i rozpoznawalną narrację. Wszystkie zawierają czyste symetrie, neutralne palety, wyszukane materiały i minimalistyczne objętości.
Zainspirowany geometrią wielkich mistrzów, Federico Peri preferuje ponadczasowe formy i materiały. Dzięki temu jego projekty nawiązują intymną relację z otaczającą ich przestrzenią. Fascynacja związkiem między przeszłością a teraźniejszością wpływa na narrację jej obiektów, które zawsze skrywają niebezpośrednią złożoność.
Marco Lavit jest architektem, projektantem i kreatywnym. W swoim Atelier rozwija projekty zakorzenione w tradycji klasycznego designu, nowatorsko i mocno reinterpretowane. W jego praktyce architektura i design zawsze poruszają się równolegle, aktywnie poszukując konceptualnej esencji. Jeśli każde doświadczenie jest wzbogacone ciągłym dialogiem z rzemieślnikami i ich savoir-fairem, to każdy projekt przypomina równowagę między materią, wykonaniem i innowacyjnym gestem.
Kobieca miękkość
Pasjonatka tkanin, wzorów i kolorów Marsica Fossati łączy swoją działalność jako projektantka wnętrz i mebli. Odniesienie do przeszłości jest powtarzającym się i rozpoznawalnym elementem we wszystkich jej projektach, wraz ze stałą relacją między formą a funkcją. Preferuje stosowanie tradycyjnych materiałów, takich jak mosiądz, marmur, drewno i szkło, oraz eksperymentowanie z coraz to nowymi językami.
Praca Cristiny Celestino, architektki i założycielki Attico Design, wywodzi się z dogłębnego badania potencjału form i funkcji. W jej projektach spotyka się więź zdefiniowanej i rygorystycznej geometrii oraz staranne manipulowanie tradycyjnymi kształtami, historyczne i współczesne odniesienia do świata mody, sztuki i designu.
Nowoczesne sofy oferują wytchnienie
Emmanuelle Simon wizualizuje swoje projekty jako całość, od elementów architektonicznych po każdy mebel i przedmioty, które projektuje z największą dbałością o szczegóły. Każdy projekt wyróżnia się silną tożsamością i niepowtarzalnym stylem, każda dobrze urządzona przestrzeń stanowi zaproszenie do wciągających wrażeń.
Wykorzystując wpływy Art Deco w połączeniu z odrobiną filozofii Wabi-Sabi, estetyka Emmanuelle jest surowa, ale wyrafinowana i zawsze przepojona poczuciem ponadczasowej elegancji. Preferując neutralne, przyjemne kolory, Emmanuelle uwielbia mieszać lite drewno, kamienie naturalne, patynowane metale i elementy ceramiczne Rakù-Yaki. Tworzy w ten sposób idealnie harmonijne połączenie wyrafinowania, wdzięku i spokoju.
Na granicy sztuki
Martino Gamper uwielbia dekonstruować przeszłość w celu rekonfiguracji nowych współczesnych scenariuszy. W procesie twórczym – zawsze na pograniczu sztuki, rzemiosła i designu – nic nigdy nie jest stracone, ale zawsze odnawiane, odzyskując życie poprzez różnorodne przedmioty. Chociaż drewno jest jego ulubionym medium, kolory, fragmenty i skrawki zawsze były źródłem jego eksperymentów i badań.
Michael Schoner opracowuje projekty w różnych skalach, od architektury i wnętrz po meble i rzeźbę. Opierając się na wizualnym słownictwie prostych kształtów i modeli, konstruktywne podejście jest silnie uzależnione od jego doświadczenia architektonicznego. Zainteresowanie prostymi operacjami projektowymi, takimi jak wycinanie i składanie, daje mu możliwość zabawy formami i tożsamościami przedmiotów.
Zobacz także:
https://pointofdesign.pl/temat-dnia/nowoczesne-kanapy-w-ubieglym-wieku/
https://pointofdesign.pl/przewodnik-po-markach/flexform-home-at-last-ponadczasowe-sofy-wloskie/