Restauracja Spica zaprojektowana przez włoskie studio Vudafieri-Saverino Partners opowiada historię podróży szefów kuchni dookoła świata. Koncepcja łączy wpływy azjatyckie z nawiązaniami do wspaniałego mediolańskiego designu. W rezultacie tworzy tętniącą życiem, wielokulturową i kolorową atmosferę.
Międzynarodowość, badania i towarzyskość: to składniki charakteryzujące nową restaurację Spica w sercu mediolańskiej dzielnicy Porta Venezia. Dwojga znanych szefów kuchni, pochodzący z Indii Ritu Dalmia i Włoszka Viviana Varese, dzielą wspólną pasję do kuchni świata. W ten sposób powstała restauracja, która łączy różnorodność. Oferuje się tu gastronomiczną podróż przez cztery obszary geograficzne (Azję Południowo-Wschodnią, subkontynent indyjski, Europę i Amerykę).
Podróż, którą widać wszędzie – od kuchni po wystroju wnętrz, a to dzięki projektowi partnerów Vudafieri-Saverino. Studio architektoniczne z siedzibą w Mediolanie i Szanghaju może pochwalić się wyjątkowym doświadczeniem w opracowywaniu nowych koncepcji restauracji. Architekci Tiziano Vudafieri i Claudio Saverino zaprojektowali przestrzeń, która może zaskakiwać niezwykłą mieszanką. Znajdziemy tu zarówno wiele nawiązań azjatyckich jak i hołd dla mistrzów XX-wiecznego designu mediolańskiego. Rezultatem jest żywa i kolorowa restauracja Spica. Odzwierciedla ona tętniącą życiem atmosferę Porta Venezia i jej dynamiczną i młodą publiczności.
Koncepcja
Spica tłumaczy historię Ritu Dalmii na język dekoracji wnętrz. Zaczynając od Indii i przemierzając całą Azję w drodze do Mediolanu, Ritu Dalmia poznał tradycje gastronomiczne, duchowość i gościnność różnych krajów, które odwiedzał. W restauracji współczesna kosmopolityczna kultura napotyka znaki i wpływy estetyczne wielkich mistrzów Mediolanu.
W swoich cytatach z tradycji mediolańskiej architekci wykorzystali swobodę i radykalny design Ettore Sottsassa, a taże jego głęboką pasją do Indii. Zestawili ją z elegancją i rygorem nowoczesnego ruchu Franco Albiniego. Dwa odrębne światy, które współdziałają harmonijnie w restauracji i znajdują odzwierciedlenie odpowiednio w architekturze i wyposażeniu.
Hołd dla Sottsassa jest natychmiast widoczny stylu portali, który określa architekturę restauracji i wyznacza przestrzenie. W przeciwieństwie do neutralnego obramowania sufitów, elementy te pokrywa tapeta z kolorowymi wzorami i fluorescencyjnymi geometrycznymi wstawkami. Wybór, który opowiada o rozwarstwieniu kultur i bogactwie kolorów krajów odwiedzanych przez Ritu Dalmię.
Meble wyraźnie przypominają wielkich mistrzów Mediolanu z lat 50. i 60. Przede wszystkim Franco Albiniego, który był inspiracją dla dwóch elementów stworzonych na wejście i jadalnię. Z laminatu orzechowego, z czarną strukturą żelazną i mosiężnymi detalami, przedstawiają ozdoby przywołujące miejsca, wspomnienia i doświadczenia z podróży szefa kuchni.
Doktryna Vastu
Innym odniesieniem do świata azjatyckiego i jego duchowości jest układ przestrzenny. Jest on zgodny z zasadami doktryny architektonicznej Vastu („nauka budownictwa” w sanskrycie). Ta starożytna dyscyplina narodziła się w Indiach ponad 5000 lat temu. W jej efekcie, przy budowie domów, wiosek i miast brano pod uwagę prawa i wpływy przyrody. Pomieszczenia Spica zwrócone są w stronę głównych punktów zalecanych przez Vastu. W ten sposób stworzono przestrzeń zdolną promieniować dobrobytem i harmonią.
Aranżacja wnętrz
Jak zawsze, architekci Vudafieri-Saverino docenili to, co zastali. W budynku przemysłowym z dużymi oknami z widokiem na drogę i z wewnętrznym dziedzińcem Spica zachowuje wyraźne ślady przeszłości. W związku z tym na podłodze zachowano oryginalną posadzkę, uzupełniając jej braki cementem. Na uwagę zasługuje także ściana przywrócona do naturalnego wyglądu, w którym widoczne są warstwy czasu.
Sześć okien wychodzi na ulicę: w pełni otwierane, ożywiają i nadają pokojom jasności, tworząc ciągłość między wnętrzem a tym co na zewnątrz. Każdemu z nich towarzyszy kolorowa kurtyna, preludium do chromatycznego wszechświata, który jest znakiem rozpoznawczym wnętrza.
Przy wejściu do klientów wita imponujący 8-metrowy bar inspirowany mediolańskimi z lat 60. XX wieku. Nawiązują do nich postarzane szkło, mosiężny blat oraz długi, wiszący stojak na butelki. Przylegająca część wypoczynkowa składa się z czterech okrągłych stołów wykończonych w taki sam sposób jak bar. Fotele, podobnie jak taborety w barze koktajlowym, zostały stworzone przez indyjską firmę i są hołdem dla Franco Albiniego. Przypominają bowiem formy jego słynnego krzesła Luisa.
Duże lampy w jadalni zaprojektowane przez Andreę Anatasio przywołują kształty typowych indyjskich narzędzi rolniczych. Z kolei meble używane w wejściu tworzą uroczy kącik z drewnianą podłogą i roślinami na żwirze. Sprawiają wrażenie przebywania w ogrodzie.
Natomiast kolumny i ściany ozdobione są dziełami Jaco Sieberhagenca. Południowoafrykański artysta stworzył serię kształtów z wycinanego laserowo malowanego na czarno metalu. W ironiczny sposób przedstawiają one symbole kultury włoskiej, od mody po design, od przemysłu po gastronomię.
Także w łazience panuje świeża i kolorowa atmosfera, z długą umywalką i laminowaną obudową oraz kultowymi lustrami Seletti.
Filozofia kuchni
Spica oferuje przede wszystkim nowoczesną, kosmopolityczną i młodą kuchnię. Menu podzielone jest na cztery makroregiony geograficzne: Azja Południowo-Wschodnia, subkontynent indyjski, Europa i obie Ameryki. Z każdej Ritu Dalmia i Viviana Varese wybrali swoje ulubione potrawy. Serwuje się je tutaj na dwa różne sposoby, jako dania do dzielenia się i dania główne. Oferta gastronomiczna waha się od dim sum w krystalicznym makaronie i bao z Chin po tajskie sałatki, birmańskie zupy i japońskie ramen. Od samozy Radżastanu po hiszpańskie cocas mallorquinas. Od tortilli, nachos i ceviche, które sprawiają, że przeskakujemy tysiące kilometrów do Meksyku i Peru, po żeberka BBQ, jedno z najsmaczniejszych dań w Stanach Zjednoczonych.